Praktijkvoorbeelden BKO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Kwaliteit en onderwijstijd
Innoveren voor gezondheid
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Hoe ontstond dit initiatief ?
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Geld voor school en studie
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
VTB Technasium Vakcollege
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Beoordelen van docenten loont de moeite!
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Schitterende Organisaties®
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Een ambitieuze studiecultuur
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Welkom bij DUO.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Welkom Ondernemerschap bij de Hanzehogeschool Groningen
Transcript van de presentatie:

Praktijkvoorbeelden BKO Margreet Schriemer, Hogeschool van Amsterdam Gertrud Lemmens, Hogeschool van Utrecht 11 mei 2012

Doel van de bijeenkomst Ervaringen delen met BKO van twee hogescholen Leren van verschillen en kijken naar gedeelde belangen

Centrale vraag Op welke manier kan de HBO-sector de basiskwalificatie onderwijs borgen? Wat kan gezamenlijk en wat kan de eigen beleidsruimte zijn van de instellingen?

BKO Praktijkvoorbeelden Individuele brainstorm Presentaties Sparren Terugkoppeling Afsluiting

Brainstorm Wat heeft een hbo-docent nodig om zich het docentschap eigen te maken en verder te ontwikkelen? Met welke vraag (vanuit je praktijk) luister je naar de verhalen over de BKO van de twee hogescholen?

Kiezen voor ontwikkeling HOLLAND’S GOT T LENT Gertrud.Lemmens@hu.nl

Kwalificaties onderwijsfuncties Koers Corporate missie Strategisch beleidsplan HRM beleidsplan Leven Lang Leren HRM Competentie ontwikkeling Basis kwalificaties alle functies Start met OP

Uitgangspunten Kwaliteitsslag Eenvoudig en hanteerbaar Functiehuis als basis Geen uitgebreide competentieprofielen Ontwikkelingsgericht Structuur en houvast bieden bij ontwikkel- en loopbaankeuzes Standaardiseren waar kan en differentiëren als het moet

Basiskwalificatie Een harde eis voor het mogen vervullen van een functie Meestal in de vorm van een gevolgde opleiding of cursus die aantoonbaar succesvol is afgerond Aan de basiskwalificaties die gelden voor de hele HU is men verplicht te voldoen

Richtinggevend kader Basiskwalificatie Verplicht Functioneren RGW Generieke ontwikkelmogelijkheden Doorgroei Loopbaansporen

Kiezen voor ontwikkeling

Basiskwalificatie didactiek startbekwaamheid Een intern HU traject Een competentieprofiel is de basis Didactisch (het vermogen om een krachtige leeromgeving voor studenten te creëren) Ped(a)gogisch (het vermogen om een veilige en leeromgeving en werksfeer voor studenten te creëren) Professioneel (het vermogen zich te blijven ontwikkelen)

Verdere kenmerken Start na introductiecursus didactiek (3 dagen) Self-peer-eindassessment Portfolio als start voor je (loopbaan)ontwikkeling als docent 250 uur studiebelasting Intern of extern (erkend) traject Afsluiting met certificaat Startbekwame Hogeschool docent

basisKwalificatie Hva-docenten m.p.schriemer@hva.nl

Strategische agenda HvA Goed onderwijs Onderscheid studiefasen: 1e jaar: oriëntatie, selectie en verwijzing; 2e jaar e.v.: succesvolle beroepsvorming en afronding studie Onderzoeksprogramma’s dragen bij aan kwaliteit onderwijs Hogeschool van Amsterdam profileert zich met: Urbanisatie: samenleven in een grote en groeiende stad Innovatief ondernemerschap in grootstedelijke context Breed en transparant aanbod voltijd bacheloropleidingen, focus in overig aanbod , met focus bij de ontwikkeling van minoren, deeltijd, post-hbo, ad-programma’s en masteropleidingen;

harde afspraken Docentkwaliteit Prestatieafspraken 7 Domeinen met College en hoofdlijnenakkoord met ministerie OCW, in de vorm van KPI’s o.a. In 2014 heeft 95% van de docenten met een vaste aanstelling een BKO In 2015 heeft 72 % van de docenten een master/PhD Aannamebeleid: Master of deze binnen 3 jaar halen Binnen 2 jaar een didactische aantekening verbeteren van het studiesucces van onze studenten, verminderen van de uitval, en het verhogen van de tevredenheid van studenten over hun opleiding.

Basiskwalificatie ONderwijs Heldere basisverwachtingen ten aanzien van alle HvA docenten Ontwikkelingsgericht: docentschap eigen maken in 3 fasen, daarna doorgaande professionalisering Borgen aandacht/investering beginnende docenten Erkennen van docentschap als 2e beroep KPI % BKO wordt t/m 2014 gemeten met % didactische aantekening, Hay-functie profiel voor docenten blijft van kracht (BKO toepasbaar voor 3 functieniveaus HvA-docent)

Bruikbaarheid profiel Geen lange afvinklijsten Algemeen toepasbaar, in verschillende contexten Docent als eigenaar onderwijskwaliteit en eigen professionele ontwikkeling Ondersteuning zelfreflectie en collegiale gesprekken over docentschap Regelmatig evalueren op actualiteit en aansluiting bij onderwijsvisie Ervaring met goede praktijken voor professionele ontwikkeling Professionele ontwikkeling docenten verbinden met onderwijsbeleid, HR-beleid, kwaliteitszorg.

Professionele ontwikkeling docenten verbinden met onderwijsbeleid, HR-beleid, kwaliteitszorg Bron: Docentprofessionaliteit in het Nederlandse hoger onderwijs. Naar een professionele infrastructuur als voorwaarde voor studiesucces, José van Alst, Riekje de Jong, Hanno van Keulen, 2009.

Basisverwachtingen HvA docent

Ontwikkelfases BKO HvA-docent Gevolgd door: Doorgaande ontwikkeling Beginfase: didactische en praktische handvatten Opbouwfase: opbouw kennisbasis Consolidatiefase: bestendigen & verdiepen docent-professionaliteit in verschillende contexten

Voorbeeld Reflectievragen Beginfase Opbouwfase Consolidatie-fase Doorgaande ontwikkeling

Vragen?

In gesprek Welke perspectieven geven deze verhalen op de vraag die je hebt opgeschreven?

Tot slot Op welke manier kan de HBO-sector een basiskwalificatie onderwijs van docenten borgen?