Les 2 klassediagrammen II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieanalyse klassediagram I.
Advertisements

2 Materie in 3 toestanden: vaste stof, vloeistof en gas
Gedrag van dieren Havo/vwo.
Visual Knowledge Building
LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
QUIZ Vakantie en verlof
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
De wisselschakeling..
Het ER model Een powerpoint presentatie, gemaakt door: F. Triep
Workshop harde schijf indelen
Objecten en Volgordediagrammen
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 6
Atomen , moleculen en reactieschema
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Spelregelwijzigingen Instructies Spelregelwijzigingen: Gebruik gele vlag bij de jurytafel Een speler die tijdens de serie wordt uitgesloten,
UML Editor 2.1 Oplevering Iteratie 2. Wat gaan we behandelen? Wie zijn wij  Competenties Welke problemen zijn we tegen gekomen Demo Vragen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Entiteit-Relatie Model
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 11
Entity Relation Model (ER-model).
Mind De waarneming bestaat uit parallelle reeksen indrukken. Deze indrukken zijn eigenschapwaarden die uitgezet kunnen worden in meerdere dimensies. Een.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Opleiding Kunstmatige Intelligentie cursus Databases voor AI
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
Relais.
Halfgeleider.
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Opstaan tegen onrecht zondag 2 maart Nehemia 5 Achter de muren van Jeruzalem mag geen onrecht zijn. Nehemia staat op en wijst op Gods gebod voor recht.
Hoofdstuk 2 Objectgeoriënteerde basisbegrippen. Accessors en polymorfie zGoede gewoonte voor objectgeoriënteerde programma -> voor alle eigenschappen:
Vierhoeken Kees Vleeming.
Gemaakt door Ype en Ronald
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 2
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk V Enkele Design Patterns.
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk IV OO basisregels.
Interpreteren van data
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Hfdst. 9 De strafbepaling
Slot 4Hc.
Visie & Strategie.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Herhalingscombinaties
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Hoofdstuk 7: Erfelijkheid
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
EERDER….. Tabellen rij (record, tuple, occurence) kolom (attribuut, veld) tabel (relatie) tabelstructuur : patient(PAT#,PNAAM,LEEFTIJD,GESLACHT,ARTS)
* Even voorstellen * Jack Karelse, informatieprofessional.
Domein Verhoudingen 11 Rente van spaartegoeden 2 Rente van spaartegoeden Als je geld op een spaarbankrekening stort en voor langere tijd laat staan,
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Overerving
Gameprogrammeren: Methoden
Voor wat hoort wat Plaatje.
Unified Modeling Language 2.0
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Unified Modeling Language
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
Minimodules voor de 3e klas
Small Basic Console deel 2
Zelfstandig maken van opdrachten
Iedereen in de dramadriehoek
Unified Modeling Language
Transcript van de presentatie:

Les 2 klassediagrammen II Informatieanalyse Les 2 klassediagrammen II

Agenda Programma Doel Les 2 Herhaling les 1 (object, klasse, attribuut, operatie, associatie, multipliciteit en generalisatie). Recursieve associatie Aggregaties (Normale) aggregatie Compositie Opdracht

Herhaling les 1 Wat zijn objecten en/of klassen? Een object is een instantie (een uniek exemplaar) van een klasse. Een klasse kan meerdere instanties hebben. Of te wel een klasse kan een sjabloon zijn voor objecten.

Herhaling les 1 Wat zijn attributen? Een attributen zijn gegevenskenmerken die bij een klasse horen, waarvan we objecten willen gebruiken in het te ontwikkelen systeem.

Herhaling les 1 Wat zijn operaties? Een operaties zijn handelingen die bij een klasse horen, waarvan we objecten willen gebruiken in het te ontwikkelen systeem.

Herhaling les 1 Wat zijn associaties? Als je meerdere klassen hebt gedefinieerd, zullen er relaties tussen deze klassen bestaan. De relatie tussen deze klassen noemen we associatie.

Herhaling les 1 Soms is de associatie tussen de klasse niet altijd even duidelijk. In dat geval kunnen we aangeven welke rol de klasse speelt in de associatie.

Herhaling les 1 Wat is multipliciteit? Stel: van een bank weet je dat deze meerdere geldautomaten kan hebben. Maar een geldautomaat zal in het algemeen maar bij één bank horen. Dit noemen wij multipliciteit. Multipliciteit geeft aan hoeveel objecten van de klassen mogen of kunnen voorkomen

Herhaling les 1 Hoe geven we multipliciteit aan? 1 Het object aan deze kant komt 1 keer voor, dus niet minder (0) of meer dan 1. 1…8 Het object aan deze kant komt in deze relatie 1 tot 8 keer voor.  2, 4, 6, 8 Het object aan deze kant kan uitsluitend 2 of 4 of 6 of 8 keer voorkomen. * Het object kan oneindig veel keren voorkomen.

Herhaling les 1 Waarom overerving / generalisatie? Generalisatie geeft de ontwikkelaar de mogelijkheid om de eigenschappen van de reeds ontworpen klassen te gebruiken in andere klassen.

Herhaling les 1 Belangrijke regels bij generalisatie: Je geeft een generalisatie weer door aan het eind van een associatie een pijlpunt op te nemen die wijst naar de superklasse. In het algemeen geldt dat de subklasse de attributen en operaties van de superklasse erft. Een superklasse kan weer een subklasse zijn voor een andere klasse. Een subklasse kan meerdere superklasse hebben.

Aggregaties Een aggregatie is een associatie tussen klassen waarbij de ene klasse afhankelijk is van de andere. De aggregatie is te herkennen aan namen als: “bevat”, “bestaat”, “is onderdeel van”, afhankelijk vanuit welke kant je de relatie beschouwt. Er zijn twee soorten aggregatie: ‘zwakke’ aggregatie, ook wel (normale) aggregatie genoemd; ‘sterke’ aggregatie, ook wel compositie genoemd.

(Normale) aggregatie De normale aggregatie geeft aan dat de ene klasse een deel is van een groter geheel. Voorbeelden een stad is een aggregatie van huizen; een bos is een aggregatie van bomen.

Regels bij normale aggregatie Een normale aggregatie wordt aangegeven door een witte ruit (wybertje) aan het einde van de associatie; Het geheel blijft bestaan, ook als alle delen zijn verwijderd; Zowel het deel als het geheel mag deel uitmaken van andere relaties; Omdat het eigenlijk een bijzondere associatie is, gelden ook alle afspraken die gemaakt zijn bij de associaties.

Compositie Bij de compositie heeft de klasse geen bestaansrecht zonder de aanwezigheid van de gehele klasse. Voorbeeld: Als je van een tandenborstel de borstel en de steel worden verwijderd, bestaat de tandenborstel niet meer.

Regels bij compositie Een compositie wordt aangegeven door een zwarte ruit (wybertje) aan het eind van de associatie; Als delen van de compositie zijn verwijderd, bestaat ook het geheel niet meer; Een deel van de compositie mag geen onderdeel vormen van een andere compositie; Het geheel is verantwoordelijk voor de delen. De compositie is verantwoordelijk voor creatie en verwijdering van de delen.

Opdracht voor volgende week Maken opdracht “The Woodies” Maken opdracht “VMBO”