Liturgie met kinderen, gave of opgave? Workshop
5 minuten? 1 uur? Uithouden = opgave? Kansen = gave? Kinderen vandaag… 5 minuten? 1 uur? Uithouden = opgave? Kansen = gave?
Werkwijze Per 3 Naam ongekend Brainstorm – duiding
1. Je gaat met kinderen naar een parochieviering A. We gaan vooraan zitten B. We gaan achteraan zitten C. We gaan in het midden zitten
1. Je gaat met kinderen naar een parochieviering Duiding Frank: je moet vooraan zitten! Leservaring in BSO 2. Concentratie
2. Concentratie Stelling: Kinderen zouden zich vandaag niet langer dan 5 minuten kunnen concentreren. Brainstorm: Wat met een viering van ong. een uur? (p. 2)
2. Concentratie Duiding: Voorbereiden, nadenken vooraf, keuzes maken Aansluiting zoeken bij de kinderen Schatten van de kerkgemeenschap
2. Concentratie Duiding: Voorbereiden, nadenken vooraf, keuzes maken Belang van efficiëntie, maar… Ik kan bijleren! Is Stef Bos nog actueel? Val zelf niet in slaap… Mama, ik verveel me!
2. Concentratie Duiding: Aansluiting zoeken bij de kinderen Leeftijd Zintuigen Geloof? Ontwikkeling van kinderen Gevoel voor rituelen …
2. Concentratie Duiding: Schatten van de kerkgemeenschap: Waarden en/of geloof? Specialiteit van geloof en Kerk? Verhalen – Woord van God Symbolen Gemeenschap 3. Ruimte
3. Ruimte Wat doe je met de ruimte? Kerkgebouw? Op een andere locatie? Cf. Tekst p. 2 Niet idealiseren – Ketnet – Kzoom Plaats voor kinderen! 4. zintuigen
4. Vijf zintuigen
4. Vijf zintuigen Duiding: Zeg niet wat je doet, doe wat je zegt! (Chauvet) Benedictus: de monniken moeten de psalmen vooral zingen en hun geest erdoor laten merken. De handeling drijft de mens aan: onze geest, onze mentaliteit, onze innerlijkheid. Kerkvaders: doopcatechese na de doop?
4. Vijf zintuigen Duiding: Zeg niet wat je doet, doe wat je zegt! (Chauvet) Geef je bij verjaardagskaarsjes ook uitleg? Joodse traditie: Alles wat de Heer zegt, zullen wij doen en ter harte nemen (Ex. 24,7) Christendom: Niet ieder die Heer! Heer! roept, zal het Koninkrijk der Hemelen binnengaan… (Mt. 7,21)
4. Vijf zintuigen Tot slot: Uiteraard is het belangrijk de liturgie te begrijpen. Maar dit hoeft niet op een intellectuele manier… Liturgie vieren is geen lesuur! De liturgie is fysiek. Dit belet niet dat je met kinderen de liturgie vooraf voorbereidt: lezen, hoe breng je de gaven aan, waar sta je, wat met brood en wijn,…
4. Vijf zintuigen Gezicht: Gehoor: Reukzin: Smaakzin: Tastzin: 5. Zesde zintuig?
5. Zesde zintuig? Brainstorm: Wat verwacht je van kinderen in liturgie? Welke ‘doelstelling’ heb je?
5. Zesde zintuig? Brainstorm: Wat verwacht je van kinderen in liturgie? Welke ‘doelstelling’ heb je?
5. Zesde zintuig? Leren stilvallen? Symboolgevoeligheid aanleren? Liederen zingen? Basishoudingen aanleren? Leren vieren? Helpen tot gebed te komen? Leren dat we ontmoeting vieren met God, Christus? …
5. Zesde zintuig? Stilte in de liturgie Grondhouding voor het geloof Stilte als uitdrukking van luisterende houding Hulpmiddelen: Voorbeeld: Inleiding: we gaan nu bidden… We doen het eerst ieder voor zich in ons hart. Daar kan je God zeggen wat je denkt, wat je wenst, wat je vraagt. Daarvoor worden we heel stil. 6. Tijd
6. Tijd Hoe maak je het niet te lang? Korte intro De saaiheid van luisterliederen Iedereen aan de micro? Eén lezing Beknopte homilie Eenvoudige voorbeden 7. Ver van mijn bed 6. Tijd
7. Ver van mijn bed – show Houd er rekening mee dat het kinderen van hun tijd zijn. Slechts een minderheid van de kinderen is vertrouwd met liturgie. Laat hen bvb. per twee in de ruimte binnen komen (cf. godly play) 8. Schatten 6. Tijd
8. Schatten van de kerkgemeenschap
9. Foto .
10. Wat neem ik mee? .
Kinderen en liturgie Workshop 14/02/2014