EDO in de lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
CSCT project: Competenties voor EDO- leerkrachten
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
in de transitie naar een
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
‘t Schrijverke Zoetermeer
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Technische geletterdheid en onderwijs
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Pastoraal op school.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Studietaak De studietaak staat centraal
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Personeelsvergadering
Ante Groep 14.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Reflectie.
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Slagkracht met kwaliteit
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
Het opleidingsprofiel:
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Dossier Empowerment.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarden & organisatiecultuur
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van.
Embedded Librarianship
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

EDO in de lerarenopleiding Mag het nog een keer een beetje meer? Elly Quanten 20 januari 2009

Mag het nog een keer een beetje meer? ... talenbeleid diversiteit leerzorg-kader Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportuniteit En verder … Flexibilserings-decreet, decreet hoger onderwijs, … Basis-competenties Eindtermen / leerplannen Curriculum leraren-opleiding Mag het nog een keer een beetje meer? vredes-educatie cultuur gezondheidsbeleid D.O. / EDO

Competentiedomeinen duurzame ontwikkeling (ENSI-CSCT-project) Inleidend Competen- tiedomei- nen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportuniteit En verder … kennis systeemdenken emoties waarden normen actie

het impliciete EDO-curriculum 1ste SPD 2de SPD 3de SPD Verbondenheid en diversiteit Mensen- en kinderrechten Bedreigingen door de mens MOS Ecologische voetafdruk Cultuur en maatschappij Mondiale vorming NME Agogische vaardigheden Thematisch en projectmatig werken Participatie Beleid en besluitvorming Netwerking Communicatie Kritische ingesteldheid Waarden en normen Reflectie Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportuniteit En verder … bekommernis meerdere (alle) collega’s handelingsbekwame BURGERS én LERAREN

het expliciete EDO-curriculum  keuzemodule ‘duurzame school’ Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportuniteit En verder … Vraag-stuk D.O. Wat is D.O.? Milieupro-blematiek Educatie EDO ‘theorie’ opdracht EDO-project kennisverwerv/king actualiteit systeemdenken

het EDO-project bepalen EDO-indicatoren brainstorm Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO- project Valkuilen en opportuniteit En verder … Fase 1 vraag externe partner Fase 2 bepalen EDO-indicatoren brainstorm Fase 3 voorleggen externe partner Fase 4 verder werken realisatie Fase 5 Fase 6 Fase 7 presentatie

Ik snoep van de aarde – Heempark, Genk 1ste graad lager onderwijs het EDO-project 07-08 Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO- project Valkuilen en opportuniteit En verder … Ik snoep van de aarde – Heempark, Genk 1ste graad lager onderwijs

het EDO-project 07-08 - indicatoren - EDO- project Educatie Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO- project Valkuilen en opportuniteit En verder … Educatie Duurzame ontwikkeling De activiteit is emancipatorisch is participatief is handelingsgericht zet leerlingen aan tot zelfstandig nadenken over eigen en/of andere situaties. zet leerlingen aan tot het kritisch waarderen van situaties. biedt leerlingen mogelijkheden om de persoonlijke en/of collectieve verantwoordelijk-heid (sociaal leren) te leren inschatten. biedt leerlingen mogelijkheden om keuzes te maken in het behouden of het veranderen van situaties. De activiteit: sluit aan bij de leefwereld van het kind sluit aan bij eindtermen wordt holistisch benaderd. omvat informatie over / houdt rekening met de drie pijlers en de twee dimensies van D.O. geeft aanzetten tot levenslang leren omtrent D.O. betrekt, waar mogelijk, andere partners (netwerking).

Valkuilen van deze EDO- aanpak? Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportu- niteit En verder … Valkuilen van deze EDO- aanpak? Opportuniteit van deze aanpak?

Valkuilen (van deze aanpak)? Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportu- niteit En verder … Te weinig inter- en transdisciplinair Keuzemodule is niet voor iedereen! D.O. is nog in ontwikkeling, EDO nog meer! En EDO in lerarenopleiding? Plots wordt alles EDO? Te felle focus op D.O.: leerlingen kennen ‘veraf’ problemen, maar niet de dichtbij ‘natuur’ – ‘socialisatie’ -  ‘ver weg’-problematiek  internet vervangt geen beleving! …

Opportuniteit aanpak? Geleidelijke opbouw in curriculum Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportu- niteit En verder … Geleidelijke opbouw in curriculum Holistische benadering haalbaar Aandacht voor kennis en systeemdenken Intensieve benadering in kleine groep Benadering dubbele rol: burger én leerkracht Kritische houding ten aanzien van EDO: niet alles is EDO! Inzicht in educatie Relevante opdracht

Mag het nog een keer een beetje meer? Inleidend Competentie- domeinen D.O. Curriculum - Impliciet - Expliciet EDO-project Valkuilen en opportuniteit En verder … Ja, het moet! EDO in de lerarenopleiding is een must! Maar: …  we moeten expliciteren  niet alles is plots EDO  andere educaties vormen een belangrijke schakel in EDO  nood aan kennis en systeemdenken!  (we moeten waken over natuurtekortstoornis!)