Welkom in de AUTIKLAS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Flipping the classroom
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Bewegingsopvoeding voor jongeren met ASS binnen Type 2
Effectief leren Door Wilma & Sandra.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
-is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Brede school in Berkenbos
Studiedag de hoge kouter
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Project: Superfietsers
Autisme in de dagelijkse praktijk
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Denk en doe Steven Degrieck.
blij,boos,bang,verdrietig.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Communicatie met ouders
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Veel mensen hebben het over “hoe belangrijk het is om een goede opvoeding te geven aan onze kinderen”. De Amerikaan geeft- en laat alles toe dit om “ de.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
“Help mij het zelf te doen”
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Werkweek Taalbrug Doelen  Uitdagingen aangaan  Motiveren en ondersteunen van elkaar  Doorzetten als het moeilijk is  Opdoen van nieuwe.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Presentatie ouderbijeenkomst
Voor de leerkracht INLEIDING
Welkom in groep 7! Informatieavond 5 september 2017.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Ouderraad laat van zich horen!.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
ZWEMMEN SAFE AND SIMPLE
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Inleiding campusvoorrang
Workshop – ambities delen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Welkom in de AUTIKLAS

Kristof Jaecques Leerkracht Voorstelling: Kristof Jaecques Leerkracht Cecile Louwagie Logopediste

Wat kunt u zoal verwachten van deze presentatie ? Schets van een dagverloop in de autiklas verduidelijkt met filmpjes en foto’s Concrete voorbeelden van taken die onze leerlingen uitvoeren in de klas met het oog op: * vrije tijdsbesteding nu en na school * zelfstandigheid/zelfredzaamheid. Voorstellen van visualisaties om de communicatie te verduidelijken.

Treatment and Education of Autistic and related communication handicapped Children Teacch-methode

Concreet staat Teacch voor: Individuele vaardigheden oefenen door een zeer gestructureerde en educatieve (=prikkelarme) omgeving te creëren. Veel visualisaties gebruiken zodat de wereld voorspelbaar wordt. In de beste situaties kan je in samenwerking met de ouders dit thuis gebruiken zodat alles voor de leerlingen ook thuis leefbaarder wordt (en ook voor de ouders).

Het weekschema

Het halve dagschema:

Een leerling komt toe in de klas… Wegens privacywet werd dit filmpje verwijderd.

Na het binnenkomen zitten de leerlingen in de onthaalhoek Wegens privacywet werd deze foto verwijderd… Na het binnenkomen zitten de leerlingen in de onthaalhoek

Het onthaalmoment Wegens privacywet werd dit filmpje verwijderd.

Omdat de leerlingen niet steeds zouden afgeleid zijn van het binnenkomen van andere leerlingen beginnen we de taken als iedereen aanwezig is: 9u15

Start van de individuele taken We werken aan een speciaal gemaakte werktafel die links en rechts afgescheiden is.

De leerlingen volgen hun taakbord om te zien welke taken ze moeten uitvoeren.

We werken van rood naar blauw: nog te maken taken liggen in de rode bak, afgewerkte taken leg je in de blauwe bak

Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…

Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…

Hoe ontstaan de taken ? Oudercontact: op vraag van de ouders. Overleg momenten met het opvoedend en paramedisch personeel van de voorziening Maria Ter Engelen. In klassenraden: overleg met collega’s die bepaalde zaken aan bod willen zien komen. Bvb leerkracht LO tijdens het zwemmen, leerkracht koken, …

Enkele voorbeelden van taken

Koffie zetten. De taak koffie zetten is bij volgende leerling gekend. Soms moet ze wel nog bijgestuurd worden bij het vullen van water, scheppen van koffiepoeder. Deze taak bieden wij aan omdat zij zinvol kan zijn naar later toe.

Wegens privacywet werd dit filmpje verwijderd.

Visualisatie die gebruikt wordt voor het aanleren van koffiezetten.

Taken gericht op vrije tijdsbesteding nu en later. Puzzelen met Jigs@w

Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…

Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…

Kleuroefeningen met legende stap 1

Kleuroefening met legende stap 2

Kleuroefening met legende stap 3

Een meccano-auto maken OBV fotoboekje

Wegens privacywet werd deze reeks foto’s verwijderd…

Een vliegtuigje maken met lego op basis van een fotoboek

Waarom een fotoboek gebruiken ? Het is concreet voor de leerlingen De leerlingen kunnen bepaalde tijd zelfstandig werken. Het is relatief eenvoudig te maken en biedt mogelijkheid om snel nieuwe taken aan te leren.

Zelfredzaamheid trainen Gegeven: Tijdens het omkleden bij het zwemmen werd vastgesteld dat de leerling zich slordig en onvoldoende verzorgd na groot toiletmoment. Gevraagd: Leerkracht LO: Kan hieraan gewerkt worden tijdens de individuele activiteiten ? Oplossing: In samenwerking met ergo (voor de concrete uitwerking) en de logo (voor visuele ondersteuning) wordt alles visueel voorgesteld van links naar rechts. Afgewerkte deeltaken omdraaien. (zie foto’s volgende dia’s)

Nog meer taken rond zelfredzaamheid: zie map

Nog enkele voorbeelden van visualisaties