Welkom in de AUTIKLAS
Kristof Jaecques Leerkracht Voorstelling: Kristof Jaecques Leerkracht Cecile Louwagie Logopediste
Wat kunt u zoal verwachten van deze presentatie ? Schets van een dagverloop in de autiklas verduidelijkt met filmpjes en foto’s Concrete voorbeelden van taken die onze leerlingen uitvoeren in de klas met het oog op: * vrije tijdsbesteding nu en na school * zelfstandigheid/zelfredzaamheid. Voorstellen van visualisaties om de communicatie te verduidelijken.
Treatment and Education of Autistic and related communication handicapped Children Teacch-methode
Concreet staat Teacch voor: Individuele vaardigheden oefenen door een zeer gestructureerde en educatieve (=prikkelarme) omgeving te creëren. Veel visualisaties gebruiken zodat de wereld voorspelbaar wordt. In de beste situaties kan je in samenwerking met de ouders dit thuis gebruiken zodat alles voor de leerlingen ook thuis leefbaarder wordt (en ook voor de ouders).
Het weekschema
Het halve dagschema:
Een leerling komt toe in de klas… Wegens privacywet werd dit filmpje verwijderd.
Na het binnenkomen zitten de leerlingen in de onthaalhoek Wegens privacywet werd deze foto verwijderd… Na het binnenkomen zitten de leerlingen in de onthaalhoek
Het onthaalmoment Wegens privacywet werd dit filmpje verwijderd.
Omdat de leerlingen niet steeds zouden afgeleid zijn van het binnenkomen van andere leerlingen beginnen we de taken als iedereen aanwezig is: 9u15
Start van de individuele taken We werken aan een speciaal gemaakte werktafel die links en rechts afgescheiden is.
De leerlingen volgen hun taakbord om te zien welke taken ze moeten uitvoeren.
We werken van rood naar blauw: nog te maken taken liggen in de rode bak, afgewerkte taken leg je in de blauwe bak
Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…
Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…
Hoe ontstaan de taken ? Oudercontact: op vraag van de ouders. Overleg momenten met het opvoedend en paramedisch personeel van de voorziening Maria Ter Engelen. In klassenraden: overleg met collega’s die bepaalde zaken aan bod willen zien komen. Bvb leerkracht LO tijdens het zwemmen, leerkracht koken, …
Enkele voorbeelden van taken
Koffie zetten. De taak koffie zetten is bij volgende leerling gekend. Soms moet ze wel nog bijgestuurd worden bij het vullen van water, scheppen van koffiepoeder. Deze taak bieden wij aan omdat zij zinvol kan zijn naar later toe.
Wegens privacywet werd dit filmpje verwijderd.
Visualisatie die gebruikt wordt voor het aanleren van koffiezetten.
Taken gericht op vrije tijdsbesteding nu en later. Puzzelen met Jigs@w
Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…
Wegens privacywet werd deze foto verwijderd…
Kleuroefeningen met legende stap 1
Kleuroefening met legende stap 2
Kleuroefening met legende stap 3
Een meccano-auto maken OBV fotoboekje
Wegens privacywet werd deze reeks foto’s verwijderd…
Een vliegtuigje maken met lego op basis van een fotoboek
Waarom een fotoboek gebruiken ? Het is concreet voor de leerlingen De leerlingen kunnen bepaalde tijd zelfstandig werken. Het is relatief eenvoudig te maken en biedt mogelijkheid om snel nieuwe taken aan te leren.
Zelfredzaamheid trainen Gegeven: Tijdens het omkleden bij het zwemmen werd vastgesteld dat de leerling zich slordig en onvoldoende verzorgd na groot toiletmoment. Gevraagd: Leerkracht LO: Kan hieraan gewerkt worden tijdens de individuele activiteiten ? Oplossing: In samenwerking met ergo (voor de concrete uitwerking) en de logo (voor visuele ondersteuning) wordt alles visueel voorgesteld van links naar rechts. Afgewerkte deeltaken omdraaien. (zie foto’s volgende dia’s)
Nog meer taken rond zelfredzaamheid: zie map
Nog enkele voorbeelden van visualisaties