Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Doorstroming en kritieke overgangen
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Driemaal Taal Sessies.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Verantwoordelijke Leni.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Logical Framework Approach
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Door: Mirjam Blumenthal
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Brede school in Berkenbos
Brede school: Spelen in verbondenheid
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
Nederlands op het voetbalveld Huis van het Nederlands Brussel Cleo Martens.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ervaringen Implementatie in Nederland
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Kinderopvang Miki Uw kind: een STER Pedagogische visie.
B raves A mbitie L iefde L eren S ucces
Inrichting Stichting JGZ Zuid Holland West Zoetermeer, april 2010.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Workshop Kind & Gezin en Inloopteam Zuidrand
Op school en in de scholengemeenschap
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Studiekosten in het basisonderwijs
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Thomas Belmans Marijn Peeters
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Ingevulde ouderbevragingen: 23 Aantal verstuurde Ankerberichtjes met de oproep om de bevraging in te vullen: 590. Percentage: 3,9% Verdeling binnen de.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Schoolopbouwwerk Menen
Studiekosten in het basisonderwijs
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Karien van Buuren (Rijnbrink) Richard Vollenbroek (Saxion)
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
brengt school en ouders dicht bij elkaar
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Transcript van de presentatie:

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)

Situering Kinderdagverblijf Sint-Karel in Sint-Jans-Molenbeek ° van 0 tot 3j. ° 4 babygroepen en 6 peutergroepen ° uit Brusselse gemeenten ° buiten Brussel ° tweetalige of meertalige thuissituatie: mama-taal & papa-taal & groot-ouders-taal & gezins-taal & kinderdagverblijf-taal & school/vrije tijds-taal broer/zus ° 30 verschillende thuistalen

Ons Taalbeleid: vorige stappen ° taalgebruik in ons kinderdagverblijf ° onze visie op meertalige opvoeding ° huishoudelijk reglement ° kwaliteitshandboek ° inschrijvingsvoorwaarde ° uitzondering ° info bij intakegesprek Ons taalbeleid: vorige stappen ° taalgebruik in ons kinderdagverblijf ° onze visie op meertalige opvoeding ° huishoudelijk reglement ° kwaliteitshandboek ° inschrijvingsvoorwaarde ° uitzondering ° info bij intakegesprek ° opvolging taalontwikkeling per kind ° taalstimulerende activiteiten ° taalprojecten kinderdagverblijf ° taalcursussen kindbegeleidsters ° met de ouder Ons taalbeleid: een volgende stap Project VGC ‘groeien in taal’: ° vraag om ondersteuning: hoe kunnen we onze kindjes een voldoende basis Nederlands meegeven voor ze naar de kleuterschool gaan ° beginsituatie-analyse ° personeel:- motivatie - weerstand - positief groeiproces ° inhoudelijk: pedagogische fundamenten taalstimulering ° aanpak: op de werkvloer opdrachten voor de kindbegeleidsters video-coaching ° organisatorische implicaties Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar huishoudelijk reglement kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen

Ons Taalbeleid: vorige stappen (vervolg) ° opvolging taalontwikkeling per kind ° taalstimulerende activiteiten ° taalprojecten kinderdagverblijf ° taalcursussen kindbegeleidsters ° met de ouder

Ons taalbeleid: een volgende stap Project VGC ‘groeien in taal’: ° vraag om ondersteuning: Hoe kunnen we onze kindjes een goede basis Nederlands meegeven voor ze naar de kleuterschool gaan? ° beginsituatie-analyse ° inhoudelijk: -pedagogische fundamenten -taalstimulering ° aanpak: -op de werkvloer + teamvergaderingen -opdrachten voor de kindbegeleidsters -video-coaching Ons taalbeleid: een volgende stap Project VGC ‘groeien in taal’: ° vraag om ondersteuning: hoe kunnen we onze kindjes een voldoende basis Nederlands meegeven voor ze naar de kleuterschool gaan ° beginsituatie-analyse ° personeel:- motivatie - weerstand - positief groeiproces ° inhoudelijk: pedagogische fundamenten taalstimulering ° aanpak: op de werkvloer opdrachten voor de kindbegeleidsters video-coaching ° organisatorische implicaties Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar huishoudelijk reglement kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen

Ons taalbeleid: een volgende stap (vervolg) °personeel: -Motivatie -weerstand -positief groeiproces ° organisatorische implicaties

Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar - huishoudelijk reglement - kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar huishoudelijk reglement kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen