Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Situering Kinderdagverblijf Sint-Karel in Sint-Jans-Molenbeek ° van 0 tot 3j. ° 4 babygroepen en 6 peutergroepen ° uit Brusselse gemeenten ° buiten Brussel ° tweetalige of meertalige thuissituatie: mama-taal & papa-taal & groot-ouders-taal & gezins-taal & kinderdagverblijf-taal & school/vrije tijds-taal broer/zus ° 30 verschillende thuistalen
Ons Taalbeleid: vorige stappen ° taalgebruik in ons kinderdagverblijf ° onze visie op meertalige opvoeding ° huishoudelijk reglement ° kwaliteitshandboek ° inschrijvingsvoorwaarde ° uitzondering ° info bij intakegesprek Ons taalbeleid: vorige stappen ° taalgebruik in ons kinderdagverblijf ° onze visie op meertalige opvoeding ° huishoudelijk reglement ° kwaliteitshandboek ° inschrijvingsvoorwaarde ° uitzondering ° info bij intakegesprek ° opvolging taalontwikkeling per kind ° taalstimulerende activiteiten ° taalprojecten kinderdagverblijf ° taalcursussen kindbegeleidsters ° met de ouder Ons taalbeleid: een volgende stap Project VGC ‘groeien in taal’: ° vraag om ondersteuning: hoe kunnen we onze kindjes een voldoende basis Nederlands meegeven voor ze naar de kleuterschool gaan ° beginsituatie-analyse ° personeel:- motivatie - weerstand - positief groeiproces ° inhoudelijk: pedagogische fundamenten taalstimulering ° aanpak: op de werkvloer opdrachten voor de kindbegeleidsters video-coaching ° organisatorische implicaties Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar huishoudelijk reglement kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen
Ons Taalbeleid: vorige stappen (vervolg) ° opvolging taalontwikkeling per kind ° taalstimulerende activiteiten ° taalprojecten kinderdagverblijf ° taalcursussen kindbegeleidsters ° met de ouder
Ons taalbeleid: een volgende stap Project VGC ‘groeien in taal’: ° vraag om ondersteuning: Hoe kunnen we onze kindjes een goede basis Nederlands meegeven voor ze naar de kleuterschool gaan? ° beginsituatie-analyse ° inhoudelijk: -pedagogische fundamenten -taalstimulering ° aanpak: -op de werkvloer + teamvergaderingen -opdrachten voor de kindbegeleidsters -video-coaching Ons taalbeleid: een volgende stap Project VGC ‘groeien in taal’: ° vraag om ondersteuning: hoe kunnen we onze kindjes een voldoende basis Nederlands meegeven voor ze naar de kleuterschool gaan ° beginsituatie-analyse ° personeel:- motivatie - weerstand - positief groeiproces ° inhoudelijk: pedagogische fundamenten taalstimulering ° aanpak: op de werkvloer opdrachten voor de kindbegeleidsters video-coaching ° organisatorische implicaties Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar huishoudelijk reglement kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen
Ons taalbeleid: een volgende stap (vervolg) °personeel: -Motivatie -weerstand -positief groeiproces ° organisatorische implicaties
Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar - huishoudelijk reglement - kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen Ons taalbeleid: een nog te nemen stap van praktijk naar uitgeschreven visie en beleid ° samen keuzes maken: stellingen ° visie-ontwikkeling vertalen naar huishoudelijk reglement kwaliteitshandboek ° realistische doelstellingen: theorie en praktijk ° bijsturen