Voor het eerst naar school… nieuwe ritme vertrouwen veiligheid regeltjes plezier vriendjes spelen=leren zelfredzaamheid kleutervaardigheden Kennismaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Welkom op de Julianaschool
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Werkwijze groep
Welkom op Basisschool Berg en Beek
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Werkwijze groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Ik ben Bob..
Informatie Groep 1 / 2 Schooljaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Voorlichtingsavond groep 3
Gezellig samen melk drinken en fruit eten, dan doen we nog een spelletje of luisteren naar een verhaal.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Welkom in groep 3 en 4.
Even voorstellen : Groep 3b
Ouderavond groep 1-2 dinsdag 16 september 2014
Een dag bij de kleuters.
Regels en afspraken.
TPO NA1a&b
Werkwijze groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Juf Tine - Juf Julie Egeltjesklas 2B. VERLOOP OUDERAVOND 1. Doelen 2. Klaswerking 3. Praktische info 4. Vragen.
Basisschool Op De Horst
Welkom in groep 1/2B.
Basisschool Op De Horst
Welkom in groep 1!.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een dag bij de kleuters. eerst maar eens even onze jas ophangen… en onze spullen opbergen …
En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Welkom Uw kind zit dit jaar in groep 3. Groep 3 is een belangrijk jaar waarin de kinderen erg veel leren! In deze PowerPoint wordt de belangrijkste informatie.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Wenboekje Speelzaal De Speelmolen. 1. Welkom op speelzaal de Speelmolen!.
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
Wenboekje Speelzaal Humpie Dumpie. Wat fijn dat je bij ons komt spelen. Trek je jas maar uit en hang die maar op aan de kapstok..
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Wenboekje Speelzaal Ziezo. Voordat je naar binnen gaat mag jij je jas in de luizenzak stoppen.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Brede school De Muldershof… waar ieder zijn draai vindt
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Speelzaal Ollie wenboekje.
Informatieavond groep 4
De ontwikkeling van het kind !
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Voor het eerst naar school… nieuwe ritme vertrouwen veiligheid regeltjes plezier vriendjes spelen=leren zelfredzaamheid kleutervaardigheden Kennismaken met materialen

Leren? Jazeker! Alles wat we doen, doen we met vooraf gestelde doelen. Vaardigheden voor zelfredzaamheid. Samen spelen/samen delen: van individueel manipuleren tot gezamenlijk rollenspel. Communiceren/taal: luisteren naar verhaaltjes, deze reproduceren, verhaalbegrip, taalbegrip, rijmen, durven praten in de kring. Praten met elkaar, praten met leerkrachten.

Rekenen: vormen, kleuren, hoeveelheden, meten, wegen, begrippen, tellen en getalbegrip, bouwen: ruimtelijke oriëntatie, dagritme, weekritme Motoriek: fijne motoriek: kleien, prikken, kralenplankjes, kralen rijgen, pengreep, construeren, knippen, tekenen en kleuren met verschillende materialen, verven, voorbereidend schrijven. Grote motoriek: rennen, huppelen, springen, klimmen, balanceren, lenigheid, bewegen op muziek, fietsen, steppen, balvaardigheden, ruimtelijke oriëntatie. Beeldende activiteiten: tekenen, kleuren, schilderen, knutselen, kleien, construeren.

Muzikale vorming: zingen, ritme-oefeningen, kennis van instrumenten, dansen. Drama: kleine toneelstukjes, voorspelen-naspelen, gevoelens uitbeelden. Sociaal-emotionele ontwikkeling: omgaan met kinderen en leerkrachten, beleefdheid, respect voor de ander, kunnen delen, voor jezelf op komen, gevoelens durven uiten, gevoelens onder woorden kunnen brengen, leren omgaan met verplichtingen, “nee” durven zeggen als een ander iets doet wat je niet wil, anderen troosten/helpen, ruzietjes verbaal leren oplossen.

Een stukje Godsdienst komt aan bod bij kerkelijke feesten, maar ook als kinderen zelf vragen stellen over God/geloof, bij de doop of H. Communie van broertjes/zusjes, maar ook als kinderen in de Ramadan zitten of anderszins met Godsdienstige zaken bezig zijn. Vaardigheden als creativiteit, fantasie, zelfstandigheid zitten verweven in alle lessen en activiteiten. Als we thematisch werken komen er van alle vaardigheden en vakgebieden activiteiten aan bod. Verder zijn er materialen waarmee bovengenoemde vaardigheden getraind/geoefend kunnen worden. En het smartboard als aanvullend en ondersteunend materiaal. Cito-toetsen, rapportjes, 10-minutencontact.

Wie is er in de groep? Dagelijkse leiding en verantwoordelijkheid ligt in handen van de groepsleerkracht(-en). Eenmaal per week komt muziekjuf Fabiënne Kortooms muziekles geven. Onze school is een opleidingsschool van de PABO: we hebben dus regelmatig PABO-stagiaires in de klas. Ook komen er wel eens studenten SPW of scholieren van de middelbare school voor snuffelstages. Mocht de leerkracht onverhoopt ziek worden of door andere omstandigheden even niet kunnen werken, dan wordt er vervangen door iemand uit de MosaLira-vervangerspool.

Dagopening, elke dag weer!

Helpers kiezen, een meisje en een jongen.

Wat gaan we doen vandaag? Dagritmekaarten.

We werken thematisch, meestal gepland, soms spontaan.

Wij beginnen te werken vanuit de kiesrijtjes

Materiaal verkennen, hoe klikt alles vast? En wat wordt het dan?

Bouwen: construeren en ruimtelijk inzicht Bouwen: construeren en ruimtelijk inzicht. Natuurlijk met de trein erbij!

De poppenhoek verandert een paar keer per jaar: het wordt een stoomboot, kerststal, winkel, reisbureau…..

Op de grond speel je toch het fijnst.

Eigenlijk gingen we liever weer in de poppenhoek, maar soms moeten we doen wat de juf zegt, want we moeten met alles leren werken.

Dansen en zingen, dat is ook leuk!

Puzzelen: eerst de hoekjes, dan de kantjes, dat hebben we al geleerd.

Altijd fijn, tekenen! Soms met potloden, dan weer met krijtjes, en later in het jaar stiften!

Lekker kleien, heel goed voor de motorische ontwikkeling Lekker kleien, heel goed voor de motorische ontwikkeling! We maken pizza’s, taarten of….ijsjes!

Wij gebruiken sinds vorig jaar het smartboard Wij gebruiken sinds vorig jaar het smartboard. Vaak doen we er lesje op, maar als we moe zijn zet de juf een filmpje van schooltv op.

We mogen altijd naar de wc, wel even een ketting pakken of een kaartje, dan weet de juf dat er iemand aan het plassen of poepen is. Nu we vier jaar zijn, kunnen we zelf onze billen vegen.

Met mooi weer zijn we veel buiten, maar anders gaan we drie maal per week gymmen in de speelzaal. Zorgt u voor gymschoentjes? Graag met klittenband, zodat de kleuters ze zelf aan kunnen trekken.

10-uurtje! Gewoon wat fruit of een boterhammetje, een bekertje sap, water of zuivel. We gaan er van uit dat de kleuters een goed ontbijt voor schooltijd hebben gehad en om 12 uur gaan ze lunchen.

Kleuters leren veel van spelen, als het even kan lekker buiten Kleuters leren veel van spelen, als het even kan lekker buiten. Goed voor de motoriek, ruimtelijk inzicht en omgaan met elkaar.

Huisjes, een podium, een glijbaan, en vaak haalt de juf de fietsjes uit. Bij mooi weer spelen we in de zand!

Als we samen ergens heen lopen, doen we dat netjes in een rij.

Houd het prikbord tegenover de deur en de linker deurpost in de gaten Houd het prikbord tegenover de deur en de linker deurpost in de gaten! Daar hangen de nieuwtjes, vragen om hulpouders, berichtjes enz.

Julie krijgen allemaal om de beurt een logeetje: hoera, Pompom mag mee!!

Hulpouders. Zonder jullie zijn we nergens!! Vandaar dat we een beroep op u doen….. We zoeken ouders voor de verkeersbrigadiers, luizenouders, leesouders, knutselouders, “taxi-chauffeurs” voor uitstapjes, computerouders en bieb-ouders…….. En: één mama/papa die dit alles wil coördineren om zo de leerkrachten een hele brok werk uit handen te nemen, de zgn. klassenouder. U krijgt een formulier met alle info en dan kunt u zich opgeven. Bij voorbaat heel veel dank!

Kennismakingsgesprekje Alle ouders van nieuwe kinderen krijgen een intredeformulier mee naar huis. Op dat formulier worden vragen gesteld over de baby- en peutertijd van uw kind. We zouden het erg fijn vinden als u het formulier thuis wilt invullen en terug geeft aan de juf, dan maken we gelijk een afspraak voor een gesprekje; we kunnen elkaar dan nader leren kennen en de leerkracht kan zich een nog beter beeld van uw kind vormen naar aanleiding van het ingevulde formulier. Dank u.

Van harte bedankt voor uw aandacht Van harte bedankt voor uw aandacht. Wij wensen uw kleuter en u als ouders een heel fijn eerste jaar op de Basisschool toe!!