Karen Verheggen k.verheggen@aps.nl Keuze in de examenklas! Karen Verheggen k.verheggen@aps.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Bedrijfsverbetering met de Code
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Portfolio
Ho 8: Portfolio.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Al doende leren training docenten
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Informatie- avond groep 6
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Centraal examen en Instellingsexamens
Onze doelen en visie in beeld
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Praktijkervaring en reflectie
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Woordjes leren.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Instructie geven en uitvoeren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Groepsdynamica Introductie
Een instructie schrijven
Stichting Praktijkleren
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Examentraining als project
taal speelt een rol in alle vakken
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
beslist geen rocket science
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inspelen op Innovaties
gesprekstechnieken Les 2
ADL Les 1.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Karen Verheggen k.verheggen@aps.nl Keuze in de examenklas! Karen Verheggen k.verheggen@aps.nl

Programma Startvraag Leerlingen eigenaar maken van het examenjaar Kennismaken met het leerarrangement Voorbeelden ervaren voor praktische uitvoering voor lees- en gespreksvaardigheid Bruikbaarheid voor de eigen lespraktijk bepalen Afronding en reflectie

Warming-up Wat valt er voor leerlingen allemaal te kiezen in uw examenklas(sen)? Eerst individueel Uitwisselen met 1 collega

AUTONOMIE Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat leerlingen de kans krijgen zich autonoom op te stellen?

ALLE LEERLINGEN ACTIEF! Laat leerlingen zelfstandig doen wat ze zelfstandig kunnen Wissel individueel en samenwerkend leren af. Geef de leerlingen variatie in opdrachten en verwerkingsvormen Houd de vinger aan de pols en leer leerlingen dit zelf te doen

Autonome leerling Keuze uit opdrachten Zelf (samen met groep) plannen Eigen leerdoelen (onder streep) Grotere opdracht met SE en CE als eindproduct Autonome leerling Keuze in tijd, route en plaats Eigen ontwikkeling in beeld: logboek/ aftekenkaart Uitgaan van eigen sterkte/ zwakte

STAP 1: Leerlingen ‘warm’ maken voor het examen Wat weten ze eigenlijk van de eisen? Engels als kernvak? …….

Stap 2: sterkte-zwakte analyse maken

MVT (HV)

STAP 3: Deelvaardigheden oefenen

STAP 4: proefexamens? Leerlingen 'onderdompelen' in echte examensetting Hoe organiseer je het? Hoe ga je om met het nakijken?

Kenmerken leerarrangement examenklas Docent bepaalt kaders: Verplicht deel voor alle leerlingen Keuzedeel met verplicht minimum aantal onderdelen Eindproduct is een SE toets of het CE, maar proces krijgt expliciet aandacht: feedback, sterkte-zwakte analyses, beoordelingsrubrics e.d.

Leerarrangementen De R-en………..: Reden Route Rollen Ruimte Ritme en afstemming Resultaat Reflectie

Resultaat Start Ritme Route Reden Rollen Start Ruimte

Training SE gesprekken voeren als leerarrangement: MOGELIJKE OPZET Training SE gesprekken voeren als leerarrangement: STARTLES met voorbeelden www.erk.nl Nulmeting: op welk ERK niveau zit ik ? Gesprek voor de klas voordoen met goede leerling Bespreking beoordelings-criteria mondeling SE Les over vocabulaire dat nodig is om op niveau te spreken Leerlingen doen allemaal dezelfde gespreks- opdracht. Klassikale nabespre-king Werk-groep Werk- groep SMOES-/ TABOU opdracht Film kijken doeltaal: uitspraak en voca Spreek-circuit in groepjes Spiekbrief maken met moeilijke woorden/ chunks Overhoor jezelf met wrts.nl op Idioom en chunks Voortgangscontrole: welke ondersteuning nodig op maat? (diagnostische toets) én feedback!!! Waar zit jij op de lijn?

KORTE KLASSIKALE MOMENTEN Vraaggestuurd: MOGELIJKE OPZET MVT leerarrangement leesvaardigheid: de Eindspurt Korte oefening snel lezen zonder woordenboek: hoe hoog is jouw leestempo? KORTE KLASSIKALE MOMENTEN Vraaggestuurd: Problemen bespreken bij door lln. gemaakte examenteksten Uitleg n.a.v. leerling- vragen Kort voorbeeld moeilijke M.C. vraag bespreken Gatenteksten: aanpak herhalen Lln. kijken in duo’s gemaakte teksten na, elk van de ander, met Cito correctiemodel Werkgroep: strategieën herhalen (zwakke lln.) Werkgroep: vragen stellen bij Voll.Instructies Werkgroep: Nabespreken gemaakte VI’s Stappen-plan: oefening maken en met ander nakijken Volledige Instructies oefenen Eindfase Individuele opdracht maken met hulp van ander Digitaal examen maken in tempo Korte bespreking n.a.v. nakijken met correctiemodel: nadruk op kort en bondig formuleren leggen bij uitleg

Volledige instructie Waarom doen we dit? Wat ga je hier nu doen? Om de bruikbaarheid van het leerarrangement voor de eigen praktijk te verkennen. Wat ga je hier nu doen? Een leerarrangement ontwerpen voor leesvaardigheid of gespreksvaardigheid. Maak eerst de keuze met de collega’s aan uw tafel Hoe ga je het doen? (werkvorm) U krijgt een leeg leerarrangement en een aantal Post-its. Schrijf op de Post-its alle activiteiten die de komende periode voor de betreffende vaardigheid aan de orde komen. Vervolgens plakt u de Post-its op de voor u juiste plaats in het arrangement: Boven de streep: voor alle leerlingen verplicht Onder de streep: is een keuze mogelijkheid voor de leerlingen Hulp kun je krijgen bij … (personen, leermiddelen) Bij elkaar / bij de trainer Materiaal leesvaardigheid: vier volledige instructies tekstbegrip Materiaal gespreksvaardigheid: drie volledige instructies van stations spreekcircuit Tijd die je krijgt. 15 ‘ Wat doen we straks met de uitkomst? Samen reflecteren op de bruikbaarheid voor de eigen lespraktijk Wat doe je als je eerder klaar bent? Bepaal vervolgens op grond waarvan de leerlingen hun keuzes maken: (zelf)diagnose, reflectie, feedback e.d.

Afronding Resterende vragen? Kern? Ook belangrijk? Mooi meegenomen?

Meer weten over examentraining alle vakken? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Monique Sanders 06 2505 1946 Secretariaat APS: 030 28 56 500 voortgezetonderwijs@aps.nl www.aps.nl/examentraining Of: APS Academie 030 28 56 800 academie@aps.nl er informatie kunt u contact opnemen met: APS Academie