Inkoop in de publieke sector Wat speelt vandaag de dag? Prof.dr. Jan Telgen 30 mei 2012
Onderwerpen Publieke sector inkoop wordt belangrijker Verschuiving van inhoud bij inkoop Ontwikkeling inkoop Meten van duurzaamheid Social return in aanbestedingen WMO: aanbesteden of niet? Nieuwe aanbestedingswet EU voorstellen voor nieuwe richtlijnen Wake up call voor managers 30-05-2012
inkoop wordt belangrijker 100% Marge Toegevoegde waarde Productie Omzet Inkoop 0% toen nu 30-05-2012
Zelfde ontwikkeling in Publieke sector 30-05-2012
Verschuiving van inhoud bij inkoop Meer diensten in plaats van producten Totaaloplossingen (denk aan catering) Uitbesteding/privatisering 30-05-2012
Van Hard naar zacht Maar wel heel snel 30-05-2012
Oriëntatie inkoop ontwikkelt zich van faciliterend naar beleidsinhoudelijk 7 fasen model (IRSPP 2003) Sourcing and delivering goods and services Compliance with legislation/regulations Efficient use of public funds Accountability Value for money Supporter of broader government policy objectives Deliverer of broader government policy objectives 30-05-2012
Social return in aanbestedingen Kan op 3 manieren Als eis in bestek (uitvoeringsbepaling): geen neiging om meer te doen of creatief te zijn Als selectiecriterium: verband met opdracht ? Als gunningscriterium: Duidelijke incentive Maar moet slaan op opdracht zelf, dus: Als je tot nu toe niets daaraan deed maar evenveel bereikt als de ander scoor je beter ….. 30-05-2012
Soap rond aanbesteden WMO (HH) Gemeenten als opdrachtgever Opdracht boven drempel VWS/VNG (invoeringwmo.nl): aanbesteden! Praktijk: veel ellende – alles wordt geweten aan “aanbesteden” Roep uit praktijk: niet aanbesteden! VWS: aanbesteden moet! EU parlement: niet aanbesteden! EU commissie: aanbesteden moet! Wetsvoorstel Kant: niet aanbesteden! Tweede Kamer: accepteert wetsvoorstel Kant: niet aanbesteden! 30-05-2012
Vervolg van de Soap VWS en vele deskundigen: NL moet zich houden aan EU regels VWS brief aan Eerste Kamer: contra legem Eerste Kamer: accepteert wetsvoorstel (inmiddels Leijten) VWS vertrouwt het niet en legt voor aan EU Commissie ….. Maar Commissie gaat helemaal niet over wetsuitleg -> Hof van Justitie in Europa 30-05-2012
Terwijl het zo simpel is …. Aanbestedingsrechtelijk zijn er verschillende diensten: 2A: volledig regime aanbesteden 2B: alleen gunning publiceren, procedure is vorm vrij Met een beetje handige formulering is HH een 2B dienst Dus: Ja, HH moet aanbesteed worden (is formeel zo) Volgens 2B procedure Maar “dat voelt niet als aanbesteden” NB: Wat leren we hieruit? 30-05-2012
Nieuwe aanbestedingswet Eindelijk ….. In mijn ogen beter dan BAO: Eigen verklaringen Doelstelling van de wet Proportionaliteitsgids Etc. Maar absoluut niet volmaakt: Clusterverbod BAO en BASS door elkaar heen 30-05-2012
Een belangrijk nieuwtje College van aanbestedingsexperts Tijdens aanbesteding (als er nog gewijzigd kan worden): Partij vraagt opinie aan College van experts Casus beoordeeld op basis van beschikbare info Geen onderzoek Geen hoor en wederhoor (wel mogelijkheid om info aan te vullen) Opinie binnen paar dagen (bijv. wekelijkse zitting) Gang naar de rechter blijft open, maar zal informeel wel beïnvloed worden Foutief ook wel “klachtenloket” genoemd 30-05-2012
Nieuwe EU voorstellen Meer flexibiliteit Selectie- en gunningscriteria Voor richtlijnen aanbestedingen Meer flexibiliteit Selectie- en gunningscriteria procedures Afrekenen met laagste prijs EMVI, tenzij …. Life Cycle Cost in plaats van kosten aanschaf Onderscheid 2A en 2B makkelijker Toezichtsorgaan verplicht Adviesorgaan verplicht Zal in NL uiterlijk 2014 ingevoerd moeten zijn: nu 2 stappen? 30-05-2012
Wake up call voor managers Iedereen doet natuurlijk minstens jaarlijks een spend analyse (anders kun je professioneel inkopen wel vergeten) Kost bijna niets meer Maar halen we er ook alles uit ……? Denk aan compliance – gebruik van afgesloten contracten Inkoop is verantwoordelijk voor goede contracten Maar budgethouders zijn verantwoordelijk voor gebruik contracten En dus voor compliance En dat kun je ook meten ….! En rapporteren ……! 30-05-2012
Telgen Box 30-05-2012
Compliance rapporteren in Marap Levert heel veel commentaar …..! 47% 67% 23% 43% 46% 87% 17% 67% 31% 28% 61% 40% 7% 30-05-2012
Commentaar Cijfers kloppen niet: maar komen uit crediteurenadministratie! Kun je in detail laten zien Nooit geweten dat we bestaande contracten niet gebruiken: ga ik vanaf nu doen! Ja, maar wij hebben veel beter contracten! Mogen we die dan allemaal gebruiken svp? In alle gevallen wordt de inkoopprestatie er beter door! 30-05-2012
Genoeg te doen in de publiek sector En morgen is er weer een dag Voor ons Laat die er ook zijn voor de mensen waarvoor de Alpe d’Huzes wordt beklommen ! 30-05-2012
Contactgegevens Prof.dr. Jan Telgen Universiteit Twente Postbus 217 7500 AE Enschede J.telgen@utwente.nl 06 53 18 69 58 30-05-2012