Vakmanschap, leiderschap en eigenaarschap in het HBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Kwaliteits- cultuur in onzekere tijden in V stappen MARC VERMEULEN, TIASNIMBAS BUSINESS SCHOOL.
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Waarderend organiseren en co-creëren De opdracht van de people manager Alden Biezen 8 oktober 2010.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Cocreatie in de opsporing
Albert de Boer IJsselgroep
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
Naar maatschappelijk ondernemerschap in de natuur 24 november 2011 Gertine van der Vliet.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
27 januari 2011.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Dertig jaar na Uniser-affaire
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Harmonisatieplannen kabinet
Ambtenaren als innovatoren
Missie, visie, strategie & jaarplan
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Wat willen we vandaag doen?
Duurzame inzetbaarheid
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Naar een optimaal HR - beleid
Ruimte voor Gelderland Gebouwd erfgoed geeft energie!
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Tjellingsessie Master Leiderschap
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

Vakmanschap, leiderschap en eigenaarschap in het HBO Marc Vermeulen, 11 mei 2012

Ambtenaar-bureaucraat Welke professional past? Staat: Ambtenaar-bureaucraat Tot eind jaren zeventig Verstatelijking vh onderwijs Jaren tachtig en negentig: decentralisering en new public management ..en in de 21ste eeuw? Markt: Intra-preneur M.O.: De gedrevene Phanos Academy

Leven met weak science Verklaarde variantie van levenslopen 35% Waarvan 1/3 genen; 1/3 gezin; 1/3 school 1/3 leraar; 1/3 klassamenstelling; 1/3 al het andere

Smart en clever: begrotingstekort Slimmer & zuiniger Bron 1990-2007 CBS; 2008-2010 Min. Financiën; 2011-2015 CPB Het EMU-saldo is het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven de overheid. De overheid bestaat uit het Rijk, gemeenten en provincies.

Arbeidsintensief onderwijs: slimmer werken in de kenniseconomie Krachtige leeromgening is bewerkelijk Arbeid is duur en schaars: de wet van Baumol Er moet dus een arbeidsproductiviteitssprong gemaakt worden Inzet van technologie, ICT in het leerproces Verhoog de leraar/leerling ratio Vervang dure arbeid door goedkope arbeid Outsourcing en Insourcing etc.

Robots, robots, robots…..

So is this the future……? Lesrobot Tiro (Zuid Korea, 2005) geeft Engelse les gedurende 30 minuten

In een glazen huis…

Verandering in politieke landschap Verharding van het discours Dramademocratie Lokalisme vs globalisme Diplomademocratie Afnemend vertrouwen in politieke instituties Verdwijnen van politieke midden 1977 2010 cpn <>sp 1% 10% bp <> pvv 16% midden 98% 74%

Organisatiecontext: historie, cultuur, wetgeving, conjunctuur etc. Ervaren eisen & hulpbronnen in het werk organisatie individu Inspanningen t.b.v. doelen SHRM (AMO) Organisatie- prestaties Individuele context: persoonlijkheid, privesituatie, levensfase, waarden etc. Van Veldhoven, M. (2012). Over knipogen, badkuipen en kampeertenten. Arbeidsgedrag als fundament voor strategisch HRM Tilburg (TiU, oratie)

Shall the twain ever meet ? Strategisch gedrag organisatie individu Individueel voordeel Ervaren Bijdrage en kosten Inspanningen t.b.v. doelen werknemer Shall the twain ever meet ? Van Veldhoven, M. (2012). Over knipogen, badkuipen en kampeertenten. Arbeidsgedrag als fundament voor strategisch HRM Tilburg (TiU, oratie)

?

masterclass 3 Albeda Ervaren eisen & hulpbronnen in het werk organisatie individu Inspanningen t.b.v. doelen SHRM (AMO) Organisatie- prestaties Strategisch gedrag organisatie individu Individueel voordeel Ervaren Bijdrage en kosten Inspanningen t.b.v. doelen werknemer masterclass 3 Albeda

Van optimaliseren over 2 assen….. effectiviteit efficientie

Naar optimaliseren over 3 assen effectiviteit efficacy efficientie

doeltreffend doelmatig professioneel zelfvertrouwen hoog topteam hier klopt alles in de goede onderlinge samenhang. Er wordt hard gewerkt, successen geboekt en de professionals ervaren dit als een voorrecht om erbij te mogen zijn. Het versterkt gevoelens van trots en competentie. Verspilling en slack treden niet op maximale inzet van beschikbare hulpbronnen om successen verder uit te bouwen. Kenniscirculatie is optimaal, innovaties komen goed van de grond. Organisatie vernieuwd zichzelf laag atelier Organisatie en professionals komen ver met elkaar, maar zouden wellicht meer kunnen bereiken met minder energie. Risico van uitputting dreigt, kleine kwaliteit kan gaan ‘schrijnen’, financiële uitglijders zijn mogelijk. productief bedrijf Dit is de machinebureaucratie: waarschijnlijk gaat het om werk dat weinig persoonlijke inspiratie vergt, dat afgeraffeld kan worden, zonder dat dit de kwaliteit ondermijnt. dwangarbeid Het lijkt een totale institutie (Goffman). Doelen zullen vermoedelijk niet al te hoog gesteld zijn en daarom gehaald worden. Energieverlies zowel bij de organisatie als bij de professionals. Cynisme ondermijnt verbeteringen. strak geleide hobbyclub De organisatie wordt waarschijnlijk bevolkt door mensen die het prettig vinden in strakke kaders te opereren. Het zijn de bureaucraten die bezig zijn processen te optimaliseren waarvan niemand zich meer afvraagt waarop ze aan het optimaliseren zijn. hobby club De mutual admiring society: veel zelfbevestigend gedrag, elkaar complimentjes geven, maar volledig uit het oog verloren waar het omgaat. Ontkoppeling van professionaliteit en missie/visie beheersfetisjisme Over de top geschoten bureaucratie, die mensen tot regelbare elementen maakt. Paarse krokodil schei maar uit organisatie in crisis, de koers kwijt, mensen zijn cynisch, afgekoppeld en doen maar wat. Sowjet Unie achtig

Oude doet het beter dan nieuwe Innovators dilemma Prestatie/kwaliteit tijd Nieuwe aanpak Bestaande Mulgan,G. (2007), Ready or Not? Taking innovation in the public sector seriously, London (NESTA);www.nesta.org.uk Oude doet het beter dan nieuwe Gevolgen voor self efficacy ?

Opgaven voor de toekomst In onderwijs vakmanschap in maatwerk academisering & verantwoording (evidence based) arbeidsproductiviteit/ICT/ resultatengerichtheid In de maatschappelijke context great risk shift en lokale vernetwerking transparantie en het glazen huis: drama democratie variatie en tolerantie aanhoudend politiek turbulent> onzekerheid en risicomijding

Een HR-agenda voor het onderwijs Van Naar Hr Management Hr Development Onder toezicht Verantwoord vakmanschap Tevredenheid Betrokkenheid Role taking Role making Vervreemding Eigenaarschap Management Gedeeld leiderschap Vermeende gelijkheid Constructieve ongelijkheid Know how Know why Local professional Cosmo professional Binnen de organisatie Grenzeloos Inspanningsgericht Resultaat gericht, High Performance O.b.v. kennis O.b.v. kennis & kennissen (Yenta) Leren/cursus Onderzoeken/co-creatie Reflective practioner

Leidinggeven in de toekomst Weinig administratief gedoe Variatie in ideeën Fouten maken mag Ruimte voor persoonlijke passie (‘hobby’) Is zelf deskundige onder de deskundigen (Goffee R. and G.Jones (2007) 'Leading Clever People' in: harvard business review march 2007 pp 1-7 (reprint)) Pedagogisch/ethisch feilloos Politiek passend incorrect Beheersmatig geheel op orde Ten minste evidence informed Sluitende coalitie bestuur, docenten, leerlingen/ouders Leiding geven aan professionals: wel doen! Bewust ondeugend = Maatschappelijk ondernemerschap

24/7 public servants: walk your talk. Enige hoofdbrekens 24/7 public servants: walk your talk. Mag een motoragent in Belgie plankgas rijden? Mag een leraar in zijn vrije tijd pornofilmpjes maken voor internet (betaalsite…) Wat is je grens: je organisatie, je systeem, de samenleving (Schools cannot compensate for society, Berstein 1970!) Vakmanschap als ideaal om los te laten, maar wat als maar een minderheid daaraan voldoet? Phanos Academy