LOB ????.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Onze kernwaarden.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
LOB-middag Haaglanden
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Zaal 3 14:00 uur Kimberley Bil, JOB Clair Rozemeijer, LAKS Drs. Metje Jantje Groeneveld, Hiteq Studiebijsluiter, hoe en waarom?
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Van, voor én door het onderwijs.
Professionalisering LOB
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Competentiegericht leren vmbo
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Eerstejaarsproblemen
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LOB binnen Taalbrug DG.
Basiskennis LOB.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
De Overstap, wat doen we? Startbijeenkomst Systeem: Intergrip
LOB als doorlopende lijn
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Welkom! Bijeenkomst ‘Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo’
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo
Informatie voor de regionale aanpak
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Oranje Nassau College Zoetermeer
Van opleiding naar werk
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Welkom Informatiebijeenkomst 13 november 2018 De overstap van VO naar MBO Tonny Meessen LOB-functionaris
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Welkom Informatiebijeenkomst 13 november 2018 De overstap van VO naar MBO Tonny Meessen LOB-functionaris
Fijn dat je voor ons kiest Fijn dat je bij ons blijft
Indicatoren de Overstap
Decanaat voor 4M leerlingen
Transcript van de presentatie:

LOB ????

Stimuleringsproject LOB in het mbo

Ministerie OCW geeft extra impuls aan Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding van de student in het MBO

Geld is beschikbaar gesteld: In het kader van de grote aantallen voortijdige schoolverlaters Uitval studenten bij de overstap tussen verschillende onderwijstypen De jongeren zelf geven aan dat er te veel wensen liggen in het kader van LOB

15 onderwijsinstellingen hebben zich aangemeld waaronder het STC. Er werden 7 werkgroepen onder verdeeld. 2 werkgroepen belangrijk voor het STC; De werkgroep Integratie LOB ontwikkeling levenechte opdrachten ( Jan Viola, Beer van Eldik). De werkgroep Intake ( Janette Hofman)

Bouwstenennotitie

Vergelijking van aanmelding en intake procedures deelnemende onderwijsinstellingen. Per school enorme verschillen: Bij sommige scholen is aanmelding en intake geautomatiseerd. Intake , indien nodig, gebeurt door trajectbegeleider van het zorg/ begeleidingsteam.

Andere scholen gaan uit van gedecentraliseerde Intake Elke opleiding heeft zijn eigen intake. Intake wordt door docenten afgenomen Veelal vindt er een warme overdracht plaats vanuit het VMBO/ hangt van de regio af.

Vertrouwensband ?

Loopbaangerichte intake: wat is het en wat doen we er mee? Onderzoeken van Meijers 3 componenten; 1. lob haakt aan bij of maakt deel uit van een praktijkgestuurde leeromgeving. 2. er is sprake van een loopbaangerichte dialoog met de leerling (vertrouwensband). 3. de leerling heeft keuze mogelijkheden die aansluiten bij wat hij/zij weet van zichzelf (zelfreflectie).

Een aantal belangrijke kenmerken van een loopbaangerichte intake De intake is activerend; In de intake worden concrete ervaringen van de leerling centraal gesteld. Achterhalen wat de leerling van deze ervaring vond (positief / negatief).

In de intake wordt het aangaan van de dialoog over de ervaring en waardering daarvan gestimuleerd. De intake stelt de leerling in staat om zijn ervaringen en de waardering ervan te koppelen aan de opleiding die hij/zij wil volgen of gaat volgen.

Blije leerlingen !

Voor studenten levert een loopbaangerichte intake op: Zij zich meer erkend voelen omdat er meer aandacht is voor hun toekomst, ervaringen en dromen worden gekoppeld aan een concrete opleiding en beroepsbeeld. Zij zich meer verantwoordelijk weten voor en gaan nadenken over hun eigen loopbaan. Zij op grond van hun ervaringen en reflectie gaan inzien waar hun capaciteiten liggen

Blije docenten!

Voor de opleiding levert een loopbaangerichte intake op: Goed inzicht in de leerling ( capaciteiten, competenties enz.) De mogelijkheid om een goede relatie op te bouwen met de student Docenten hun onderwijs beter op de leerlingen kunnen afstemmen Switch gedrag voorkomt Goede reputatie krijgen in de regio Voldoen aan de kwalificatie –eisen LLB