“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Huiswerktips.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoe lang is de kust van Chili?
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
7 april 2011 Annelies Kappers
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Een lessenserie van drie lessen
LOT OP REIS.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Deltion College Engels
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
Deltion College Engels
Praat jouw plaatje in MOTI!
Geïntegreerd onderwijs
Aan de slag met de BETERapp
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Les 3 – Zullen we delen?.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Presenteren en communiceren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
TRENDS 2014 Hafida
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Magazine.  Waar gebruik je je oren voor?  Oefening!  De route van geluid  Gehoorschade  MP3-spelers en tips  Beroepen en oordoppen  Vragen?
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
LIVEMOCHA PROGRAMMA OM BIJV. JE DUITS TE VERBETEREN.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Communicatie 7e les.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Week 1, les 5.
Blok III Jouw leven Wat heeft jouw geloof te maken met jouw leven? Daarover gaan de komende lessen.
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Cijferloos lesgeven bij talen
Wensen en verwachtingenavond
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
#Doeslief Mediabegrip week
Transcript van de presentatie:

“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs Eliene Gritter Nationaal Congres Engels, 25 maart 2011

Om over na te denken… Hoe belangrijk vinden jullie uitspraak? Hoeveel tijd besteden jullie op school aan uitspraak? Wat doe je aan uitspraak? Heb je het idee dat het helpt?

Verschillen in uitspraak? Hoe is de uitspraak van het Nederlands anders dan de uitspraak van het Brits en/of Amerikaans Engels?

Een luisteroefening… Luister en zoek de verschillen: Nederlands Brits Engels Amerikaans Engels

Een kijkoefening… Kijk goed en zoek de verschillen: Nederlands Brits Engels Amerikaans Engels

Articulatory settings Wat zijn articulatory settings? Articulatory setting = de manier waarop de spraakorganen (lippen, kaken, tong, huig) staan tijdens het spreken van een taal. Articulatory setting = taalspecifiek

Verschillen in AS Wat zijn andere verschillen in AS tussen het Nederlands en Engels (Brits en/of Amerikaans)? Tip: probeer het uit en voel de verschillen!

Verschillen in AS

AS in het uitspraakonderwijs Als je Articulatory setting niet klopt, klinkt je accent niet native-like Als je Articulatory setting klopt, zullen de indviduele klanken volgen Top-down is ook hoe je je moedertaal leert Onderzoek

AS in het uitspraakonderwijs Hoe gebruik je dit nu in je lessen? Opdracht: Bedenk een les/een aantal opdrachten om het aannemen van de Engelse AS te oefenen in de klas.

AS in het uitspraakonderwijs Ideeën uit de literatuur: Oefeningen om het bewustzijn van AS te vergroten: Verschillende settings observeren (filmpjes) talenmix videofragmenten bekijken zonder geluid  Oefeningen om van AS te veranderen: licht glimlachen tijdens het spreken spreken een pennendopje tussen de lippen Een spiegeltje gebruiken om je AS te bekijken tijdens het spreken vingertoppen in de hoeken van de mond, lipbewegingen volgen

AS in jouw klas… Ga je dit in je lessen gebruiken?

Mogelijkheden… Amy Walker

Bedankt! Voor meer informatie en/of vragen: elienegritter@hotmail.com