Agenda Korte introductie Software kwaliteit: de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Corporate Portfolio Management
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Bedrijfspresentatie Promavise
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
“De verbindende schakel in de glasvezel sector”
Teststrategie Proces Keten Test
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Hoe voorkom ik IT-terreur?
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Project planning + Functioneren in een groep
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Prince2 Componenten.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
© de vries business consultancy, 2008
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Kwaliteitszorg in archieven
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
© 2003 Fabricom Logistic Systems Version : 1.0 WELKOM GROEP LOGISTIEK KATHOLIEK ONDERWIJS FABRICOM LOGISTIC SYSTEMS nv heet u van harte welkom!
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
Naar een optimaal HR - beleid
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Informatie management HC2
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
‘Business at the speed of change’
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Elektronische kennisgeving van geboorte
Plan e-gezondheid 2015 – 2018 Actiepunt 3 (Medicatieschema – VIDIS project) Yoeriska Antonissen – Marc Bangels – Frédéric D’Hondt – Wim Vanslambrouck.
Adham Laamraoui Programma manager Digitale Innovatie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SLTN Inter Access ontzorgt ICT
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Agile in een niet Agile context
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Is testen een project op zich?
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van Software gemeten en getest Affligem, 23 April 2003 Johan De Greve Pierrette Cober

Agenda Korte introductie Software kwaliteit: de praktijk Gestructureerd software testen Toegevoegde waarde Een onafhankelijke kwaliteitspartner Hoe te starten Vragen

Introductie - wie is ps_testware Enige onafhankelijke bedrijf gespecialiseerd in softwarekwaliteit 10 jaar ervaring, gelegen in Leuven mede-oprichter van Hine (Health Information Network Europe) referenties in openbare sector: Europese commissie, FEDICT, VOI, ziekenhuis Sint Radboud

Software kwaliteit: de praktijk Pijlers in een project Beter Kwaliteit Goedkoper Sneller Tijd Budget

Software kwaliteit: de praktijk Communicatie Wat de klant vroeg Wat in het contract stond Wat de analist ontwierp Wat de programmeur maakte Wat men opleverde Wat de eigenlijke behoefte van de klant was

Software kwaliteit: de praktijk ? Wat stoort U in een IT-project?

Software kwaliteit: de praktijk Onduidelijke projectplanning & organisatie Wie is de vragende partij Wie kan beslissingen nemen Wanneer, wat Onduidelijke lastenboeken Subjectieve criteria beïnvloeden keuze Budget? Wie staat in voor de kwaliteit?

Software kwaliteit: de praktijk Onduidelijke SLA’s (Service Level Agreements) Geen afbakening of definitie van de juiste scope Geen prioritisering binnen de scope

Software kwaliteit: de praktijk Fouten komen te laat aan het licht/oplossing is duur Oplevering is niet volgens het vooropgestelde doel/bijkomende implementatie is duur

Gestructureerd software testen Oplossing: implementatie van Gestructureerd software testen

Gestructureerd Software Testen - Uitgangspunt Ongeacht de …. Toepassing: financiële toepassingen logistieke toepassingen verkoop- en marketing- toepassingen klantenzorg enz...

Gestructureerd Software Testen - Uitgangspunt Ongeacht …. De ontwikkelingstaal .NET, JAVA, VB, C++,… Het platform Unix, AS400,... Overkoepelende methodologie

Gestructureerd Software Testen - V-model Lokale Overheid Gebruikerseisen Gebruikerseisen Acceptatie testen SLA SLA Partner(s)/ Intern Functioneel ontwerp Systeem testen Technisch ontwerp Integratie testen Code Unit testen

Gestructureerd Software Testen - TRH Test Requirements Hierarchy: Gestructureerde hiërarchische opsomming van vereisten waaraan de software moet voldoen Procesgericht (vanuit een business perspectief ) Start met “proces” test reqs., resulterende in “functionele” test reqs. Maakt het mogelijk om elke stap in het ontwikkelingsproces te loggen en te traceren Test requirement 1 Test requirement 1.1 Test requirement 1.2 Test requirement 1.2.1 Test requirement 1.2.2 Test requirement 1.2.3 Test requirement 1.3 Test requirement 1.4 Test requirement 1.3.1 Test requirement 1.3.2

Gestructureerd Software Testen - TRH: praktijkvoorbeeld Test Requirements Hierarchy: BP 1. “Wij moeten in staat zijn” om aan de inwoners van onze gemeente via het internet bepaalde diensten aan te bieden. 1.1 “ “ om welbepaalde diensten aan te bieden 1.1.1 “ “ om diensten aan te bieden met betrekking tot bevolking 1.1.1.1 “ “ om adreswijzigingen door te voeren 2 1.1.1.2 “ “ om uittreksel uit bevolkingregister aan te vragen 3 1.1.1.3 “ “ om een visum aan te vragen 3 1.1.2 “ “ om diensten aan te beiden met betrekking tot de burgerlijke stand 1.1.3 “ “ om ingediende dossiers op te volgen 1 1.1.4 “ “ om problemen te melden wat betreft de werking binnen onze gemeente 1 1.2 “ “ om voldoende gegevensbeveiliging (security) te garanderen (wet schending van de privacy) 1

Gestructureerd Software Testen - I-model Opvolging (rapportering) = informatie Test Uitvoering Test Ontwikkeling Test Planning TRH Req1 Req2 Req3 F1 F2 Test Repair Retest SW

Toegevoegde waarde - TRH Meten = Weten: TRH = het referentiekader TRH: een communicatie tool basis voor lastenboeken objectieve keuze te gebruiken als SLA ondubbelzinnige communicatie objectieve beslissing om in productie te gaan (beheer van risico’s) vertrouwen in het product

Toegevoegde waarde - TRH TRH: gebruikt om te plannen basis voor planning van de testaktiviteiten en resources helpt prioriteiten stellen (omwille van tijd, budget,…) continue controle over kwaliteit, tijd en kosten geen onaangename verrassingen

Onafhankelijke kwaliteitspartner Lokale Overheid Objectief Referentiekader Ontwikkelaar Integrator Onafhankelijke kwaliteitspartner Globale kost van het project

Onafhankelijke kwaliteitspartner Onafhankelijk: een partner die enkel werkt binnen het domein van Software Kwaliteit = FOCUS Objectieve informatie geen rechter en partij geen concurrentie tussen de partijen: een voorwaarde voor een optimale samenwerking Informatie op ieder ogenblik garantie voor optimaal risicobeheer

Hoe te starten/samen te werken? Vrijblijvend gesprek Coaching/Opleiding Consultancy: test assessment, SLA,... Outsourcing: Projecten (Test Plan, Test Ontwikkeling, Test Uitvoering, Rapportering) Test Lab Quality Service Provision (QSP): structurele samenwerking op lange termijn …

Vragen www.pstestware.com mieke.kets@pstestware.com Tiensesteenweg 343 3010 Leuven Tel. +32-16-359380 Fax : +32-16-359388