Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven https://www.surfgroepen.nl/sites/DU6001/vvoo/default.aspx.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Projectonderwijs in het HBO
Kwaliteitskenmerken van een PvA
Ontwerpprojecten In de praktijk
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Kwaliteitsvoorwaarden bij opdrachtnemer maar ook bij de opdrachtgever Kwaliteit aan beide kanten.
Een startersgids voor innovatie
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Zelfredzaamheid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Proces en Product.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 7 april 2010.
Werkveldconferentie 23 april 2014
Theorielessen in projectmatig werken
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Inleiding en Instructie
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Website bouwen (project). Inhoud Hoofdstuk 1. offerte Hoofdstuk 2. Wensen opdracht gever Hoofdstuk 3. Aspecten Hoofdstuk 4. Formaten Hoofdstuk 5. Plan.
Walibi World(poster en folders)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L

Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 ICT LAB 2015 Henk Bakker en Paul Cornelisse.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Differentiëren & klassenmanagement
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 2/8 Setting •Studenten leren door aan authentieke projecten te werken: –Echte opdrachtgever –Vraag uit de echte praktijk –Oplossing (en tot op zekere hoogte methode) niet vooraf bekend •Dit is wat na afstuderen van hen verwacht wordt

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 3/8 De praktijk van opdrachten •De professional moet het zelf uitzoeken •Ondersteuning kan geleverd worden, op verzoek •Plan van aanpak (offerte) wordt in grove lijnen beoordeeld •Professional is zelf verantwoordelijk voor TKGIO •Leiden we ze hiertoe op?

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 4/8 Eng? •In projecten doet niet elke student hetzelfde •In authentieke projecten staat niet vast wat studenten precies gaan doen (dus wat ze gaan leren) •De docent kan de kwaliteit alleen door hoge eigen inbreng beïnvloeden, druist in tegen de gewenste praktijkervaring (en tegen de beschikbare tijd van een docent)

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 5/8 Het begint bij het begin, de selectie van studenten op projecten •Advertentie opstellen –Vraag (relevant voor het domein) –Gezochte functies (einddoelen, herkenbaar in het domein) –Te leveren ondersteuning (wat gaat het ‘bureau’ u bieden) •Laten solliciteren •Selectie

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 6/8 Wie heeft een praktijkvraag?

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 7/8 Definieer de rollen •Welke functies zijn (normaal) bij een dergelijke praktijkvraag nodig?

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 8/8 Definieer de ondersteuning •Welke functies en taken gaan op welk niveau uitgevoerd worden: –Reproductief –Taakgericht –Probleemgericht –Situatiegericht •Hieruit volgt ook de instelling van de tutor(!)