Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van 15.00 tot 15.45 uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk, APS m.vanreeuwijk@aps.nl
Programmaatje workshop voorstellen Referentieniveaus wat, waarom rekenen in het VO Aspecten van rekenen, organiseren voorbeelden van rekenen, materialen wat doet jouw school aan rekenen Discussie en afsluiting
Warming up, even hoofdrekenen 8 + 12 : 4 x 2 =
referentiekader Rekenen Tussen algemeen en precies
Referentiekader Rekenen 3 referentieniveaus (met elk een S en F niveau) Fundamentele kwaliteit (75% van de leerlingen beheerst die momenteel op dat niveau, op weg naar 85%) Streefkwaliteiten Drempels en overgangen
Voor rekenen & wiskunde zijn de niveaus 4F en 4S niet ingevuld, omdat het rekenen daar helemaal in meer geavanceerde wiskunde is opgegaan. 6
Ook vmbo g/t moet op niveau 2F komen en wordt getoetst De S-niveaus kennen geen officiele toetsing
Beschrijving van de niveaus Inhoud zonder didactiek Steeds twee niveaus Fundamenteel Streef
Beschrijving van de niveaus 4 domeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden 3 soorten kennis, vaardigheden: Paraat hebben Functioneel gebruik Weten waarom
Referentiekader rekenen Een rapport, kleine letters en wetgeving De methoden, materialen Posters, beelden ipv tekst Websites www.taalenerekenen.nl en www.fi.uu.nl www.aps.nl www.steunpunttaalenrekenenvo.nl
Referentieniveau 2F Een rapport Posters Websites
Drieslag rekenen rekenen aanleren in de les met een docent die ook met de leerlingen in gesprek gaat over het rekenen. rekenen gebruiken en toepassen in andere vakken (dan wiskunde), in beroepsvakken en/of in projecten en thema’s. (individuele) oefening; oefenen op papier, computer of individuele ondersteuning
gebruiken toepassen onderhouden (aan)leren nieuw oefenen terug
Rijke rekenlessen of workshops Geïntegreerd met beroepstaken handelen nuttig gebruiken benoemen Praktijk docent gebruiken toepassen Reken docent Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire ICT rekenspecialist RT-er Ondersteuning en oefening Individueel op maat HOUDEN -BAS (aan)leren nieuw oefenen basis oefenen consolideren ontwikkelen interactie reflectie 15
Terug naar de basis Individueel oefenen Waar en hoe procenten in de praktijk? Begrip Rekenregels Boven de 100% Procent als factor: x 1,06 Terug naar de basis Individueel oefenen
Rekenen, bronnen en materialen, 1 Leermiddelenplein SLO De wiskundemethoden Gecijferd, www.gecijferd.nl Rekenblokken, www.rekenblokken.nl Van alles (gratis, in ontwikkeling) www.math4all.nl Freudenthal Instituut www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina terug
Bronnen en materialen, 2 Rekenvoort http://www.nvvw.nl/page.php?id=7791 vmbo http://www.nvvw.nl/page.php?id=7790 havo Salvo SAmenhangend Leren Voortgezet Onderwijs verhoudingen en evenredigheden http://www.fisme.uu.nl/salvo www.ffrekenen.nl
websites www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina www.rekenweb.nl www.rekenbeter.nl, www.beterrekenen.nl www.gecijferdheid.nl www.math4all.nl www.steunpunttaalenrekenenvo.nl www.cijfers.net, www.rekenAPK.nl www.apsrekenen.nl terug
Hoe organiseer je het? Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Periode 1 Rekentoets afnemen bij wiskunde Remediërend Kleine groep verplicht Model 2 Rekentoets Afnemen bij wiskunde, extra uur Extra uur Model 3 Extra aandacht bij mentoraat Extra aandacht bij wiskunde Extra aandacht bij aardrijkskunde Extra aandacht bij biologie Model 4 Advies Vrijwillig terug
Toetsen van rekenen Over 3 jaar, schooljaar 2013 – 2014 Alle leerlingen in vmbo (b, k, g, t) en havo/vwo, centraal landelijke verplichte rekentoets, “examen” Toets op 2F en 3F maar geen apart rekenvak (of wel, het uurtje per week …)
Voorbeelden van rekenpraktijken RSG Sneek, RSG Harlingen en de NHL
Vragen en discussie Hoe is op jouw school rekenen georganiseerd - wie doet wat, welk materiaal, toetsen - ervaringen, vragen en behoefte Voorbeelden, delen, netwerken Wat heb je nodig? ….