Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van 15.00 tot 15.45 uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Tips en bronnen Voor rekenen december 2012 verzameld door APS rekenen
“Samen sterk" Ouderavond vwo 3. De mentoren … even voorstellen.
Hogere denkvaardigheden
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Referentieniveaus Taal en rekenen
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Over rekentoetsen gesproken…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen in beweging!
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Rekenen en Rekenproblemen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Over rekenen gesproken
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Plan van aanpak MAVO.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Taal en rekenen Joke van Balen.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenbeleid
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
NU ENGELS.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
SaLVO Samenhangend en Actief Leren
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van 15.00 tot 15.45 uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk, APS m.vanreeuwijk@aps.nl

Programmaatje workshop voorstellen Referentieniveaus wat, waarom rekenen in het VO Aspecten van rekenen, organiseren voorbeelden van rekenen, materialen wat doet jouw school aan rekenen Discussie en afsluiting

Warming up, even hoofdrekenen 8 + 12 : 4 x 2 =

referentiekader Rekenen Tussen algemeen en precies

Referentiekader Rekenen 3 referentieniveaus (met elk een S en F niveau) Fundamentele kwaliteit (75% van de leerlingen beheerst die momenteel op dat niveau, op weg naar 85%) Streefkwaliteiten Drempels en overgangen

Voor rekenen & wiskunde zijn de niveaus 4F en 4S niet ingevuld, omdat het rekenen daar helemaal in meer geavanceerde wiskunde is opgegaan. 6

Ook vmbo g/t moet op niveau 2F komen en wordt getoetst De S-niveaus kennen geen officiele toetsing

Beschrijving van de niveaus Inhoud zonder didactiek Steeds twee niveaus Fundamenteel Streef

Beschrijving van de niveaus 4 domeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden 3 soorten kennis, vaardigheden: Paraat hebben Functioneel gebruik Weten waarom

Referentiekader rekenen Een rapport, kleine letters en wetgeving De methoden, materialen Posters, beelden ipv tekst Websites www.taalenerekenen.nl en www.fi.uu.nl www.aps.nl www.steunpunttaalenrekenenvo.nl

Referentieniveau 2F Een rapport Posters Websites

Drieslag rekenen rekenen aanleren in de les met een docent die ook met de leerlingen in gesprek gaat over het rekenen. rekenen gebruiken en toepassen in andere vakken (dan wiskunde), in beroepsvakken en/of in projecten en thema’s. (individuele) oefening; oefenen op papier, computer of individuele ondersteuning

gebruiken toepassen onderhouden (aan)leren nieuw oefenen terug

Rijke rekenlessen of workshops Geïntegreerd met beroepstaken handelen nuttig gebruiken benoemen Praktijk docent gebruiken toepassen Reken docent Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire ICT rekenspecialist RT-er Ondersteuning en oefening Individueel op maat HOUDEN -BAS (aan)leren nieuw oefenen basis oefenen consolideren ontwikkelen interactie reflectie 15

Terug naar de basis Individueel oefenen Waar en hoe procenten in de praktijk? Begrip Rekenregels Boven de 100% Procent als factor: x 1,06 Terug naar de basis Individueel oefenen

Rekenen, bronnen en materialen, 1 Leermiddelenplein SLO De wiskundemethoden Gecijferd, www.gecijferd.nl Rekenblokken, www.rekenblokken.nl Van alles (gratis, in ontwikkeling) www.math4all.nl Freudenthal Instituut www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina terug

Bronnen en materialen, 2 Rekenvoort http://www.nvvw.nl/page.php?id=7791 vmbo http://www.nvvw.nl/page.php?id=7790 havo Salvo SAmenhangend Leren Voortgezet Onderwijs verhoudingen en evenredigheden http://www.fisme.uu.nl/salvo www.ffrekenen.nl

websites www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina www.rekenweb.nl www.rekenbeter.nl, www.beterrekenen.nl www.gecijferdheid.nl www.math4all.nl www.steunpunttaalenrekenenvo.nl www.cijfers.net, www.rekenAPK.nl www.apsrekenen.nl terug

Hoe organiseer je het? Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Periode 1 Rekentoets afnemen bij wiskunde Remediërend Kleine groep verplicht Model 2 Rekentoets Afnemen bij wiskunde, extra uur Extra uur Model 3 Extra aandacht bij mentoraat Extra aandacht bij wiskunde Extra aandacht bij aardrijkskunde Extra aandacht bij biologie Model 4 Advies Vrijwillig terug

Toetsen van rekenen Over 3 jaar, schooljaar 2013 – 2014 Alle leerlingen in vmbo (b, k, g, t) en havo/vwo, centraal landelijke verplichte rekentoets, “examen” Toets op 2F en 3F maar geen apart rekenvak (of wel, het uurtje per week …)

Voorbeelden van rekenpraktijken RSG Sneek, RSG Harlingen en de NHL

Vragen en discussie Hoe is op jouw school rekenen georganiseerd - wie doet wat, welk materiaal, toetsen - ervaringen, vragen en behoefte Voorbeelden, delen, netwerken Wat heb je nodig? ….