Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Diagnostisch onderzoek bij vermoeden van dyscalculie
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Exact competentie gericht.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Dyscalculie.
Apps en websites voor leerlingzorg
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Rekenen en Rekenproblemen
Bijeenkomst 2 10 januari 2012 vincent jonker & monica wijers
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Basisbewerkingen rekenen
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
Informatie- avond groep 6
Rekenbeleid
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Onze nieuwe rekenmethode
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Breuken in berekeningen
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Wiskunde in de bovenbouw havo
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Referentiekader rekenen. Uit: /
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Juf Naomi (groep 1/2) Juf Liesbeth (groep 6 en 7/8) Juf Francis (groep 8)
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Het Twickel College Borne
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Onze rekenmethode.
beslist geen rocket science
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Welkom!.
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Transcript van de presentatie:

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici Workshop Conferentie ‘Geslaagd met dysclexie en dyscalculie’ Hans van Luit j.e.h.vanluit@uu.nl

Voor deze workshop verwijs ik ook naar de hand-out van de plenaire ochtendlezing

Fragment 1: de skilift

Fragment 2: de kilometerteller

Wat laat procesdiagnostiek zien? De hulpstappen bij Tjaco f) 134 : 10 g) 187 : 12 h) 179 : 12

Wat laat procesdiagnostiek zien? De hulpstappen bij Sophie f) 134 : 10 g) 180 : 10 h) 180 : 12

Inpassing zorg in regulier onderwijsaanbod

Tijd en extra tijd Ingeroosterde tijd: Per dag: 1 uur instructie- en oefentijd Extra tijd voor zwakke rekenaars: Per week: 1 uur verlengde instructie Kinderen verschillen vooral van elkaar in de hoeveelheid tijd die ze nodig hebben om dezelfde doelen te bereiken.

Dyscalculieverklaring en andere vakken in het VO Bij vakken als economie, natuurkunde, scheikunde en aardrijkskunde waarin rekenvaardigheden gevraagd worden: Naast standaardgebruik rekenmachine per vak een map met de meest voorkomende oplossingswijzen (middels strategiekaarten). Extra tijd voor een toets. Compenserende opdrachten wanneer de reguliere toets te veel / te moeilijk rekenwerk bevat.

Hulp bij Leerproblemen Rekenen/Wiskunde (www.uitgeverijbetelgeuze.eu) De domeinen: Basisvaardigheden Cijferen (Breuken), verhoudingen en procenten Breuken en kommagetallen Meten en meetkunde Algebra Statistiek en kansberekening Overzicht van de domeinen met korte uitleg over codering

Opbouw per domein Instaptoets Foutenanalyse Diagnostisch onderzoek Hulpsuggesties Materiaal voor leerlingen Controle Onderdelen van de domeinen met codering en onderdelen waar aandacht aan besteed gaat worden

Diagnostisch onderzoek Opbouw: oriëntatie op strategieën onderzoek naar verbalisatie onderzoek naar tekstbegrip onderzoek naar niveau van hulpvraag (hierin worden dezelfde vijf niveaus van hulp gebruikt als eerder omschreven: van meer structuur aanbrengen tot modelleren)

Oefenopgaven bij ‘Variabelen toepassen in vergelijkingen’

Vermenigvuldigmatrix De opgave is: × Behandeling van een oefenonderdeel voor leerlingen te gebruiken bij het stappenplan De uitkomst is:

Stappenplan 1. Vul de opgave in 2. Vul de getallen a en +3 in 4. Geef de berekeningen 5. Schrijf de uitkomst op 6. Controleer je ingevulde matrix Stappenplan te gebruiken bij vorige matrix en uitgewerkt in andere Powerpointpresentatie

Wat werkt voor de zwakke rekenaar in het VO? heldere, toetsbare minimumdoelen meer instructie- en oefentijd directe feedback uitgebreide inoefening van langzaam naar snel dagelijks automatiseringsoefeningen van basisvaardigheden (via de computer) expliciete en intensieve instructie van (tenminste) één strategie keuzes maken binnen de te doorlopen leerstof, gericht op de inhoud van de Rekentoets aanmoedigen en positieve feedback