Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
André de Jong Manager toetsontwikkeling speciale leerlingen Cito
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Kijk op praktijk zó moet het!.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Bijeenkomst 6 module rekenen
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Werken met CITO LOVS 11 maart 2008.
Het ontwikkelingsperspectief
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ontwikkelingsperspectief
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Elke 7 seconden een nieuw getal
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
Diagnostische toetsen voor het MBO
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Individuele leerlijnen
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Informatieavond groep 7
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Informatie-avond groep 4-5
Informatie avond september 2011
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Centrale Opvang Maassluis
Ontwikkelingsperspectief
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
en het leerlingvolgsysteem
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Info-avond september 2017.
Stichting Lek en IJssel
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
Transcript van de presentatie:

Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken Informatieronde Wetsvoorstel Kwaliteit Maart 2011 Ilonka Verheij en André de Jong

Achtergrond: Vaardigheidsscores Opbrengstgericht werken op: Inhoud Achtergrond: Vaardigheidsscores Opbrengstgericht werken op: Leerlingniveau Analyses Ontwikkelingsperspectief Groepsniveau Schoolniveau VSO Samenvatting: OGW in 3 stappen

Opbrengstgericht onderwijs Focus op leeropbrengsten Observaties Toetsen methodeafhankelijk Methode-onafhankelijk (voortgangsregistratie) Toetsen van speciale leerlingen

? Achtergrond: Werken met vaardigheidsscores Toets 1 Toets 2 35 30 28 25 28 30 24 20 Als je leerlingen in de tijd (en dus maximaal: de gehele schoolperiode) wil volgen en je maakt gebruikt van verschillende toetsen (zie vorige dia), hoe kun je dan het resultaat op toets A vergelijken met dat op toets B? Dat wordt hier uitgelegd.

76 80 84 88 92 96 104 108 112 116 120 124 128 100 Toets 2 35 30 25 28 20 Toets 1 24 Vervolg uitleg één onderliggende schaal

Werken met vaardigheidsscores Peter 110 105 93 88 M3 E3 M4 E4

Werken met vaardigheidsscores Els Peter 110 A B C D E 105 Annet 93 88 M3 E3 M4 E4

Mogelijkheden vaardigheidsscore Vaststellen groei leerling Voortgangsregistratie ontwikkeling tijdens de gehele schoolperiode Vergelijken met andere leerlingen uit het land (op eigen niveau) Interpreteren van inhoudelijke gegevens Ontwikkelingsperspectief Dit is nu de startdia: de kenmerken van ons LOVS-systeem worden op deze dia eerst genoemd, in de dia´s die volgen wordt op de vier kenmerken ingegaan. De eerste twee hangen natuurlijk samen trouwens.

Passende toets voor elke leerling 10 20 30 40 50 60 M3 E3 M4 E4

Volgen van speciale leerlingen

Toetsen voor speciale leerlingen Veelgehoorde opmerkingen: Toetsen te moeilijk voor leerlingen met vertraagde ontwikkeling: 2x dezelfde toets afnemen Terugtoetsen Leerlingen met specifieke stoornissen: Toetsen te lang Plaatjes leiden af Interpreteren toetsresultaten Categorie A t/m E voldoet niet 11

Meten wat we willen meten Oom Frits rijdt van Dudam naar Stopwijk en weer terug. Hoeveel kilometer rijdt hij in totaal?

Meten wat we willen meten Ben jij bang voor een spin? Schrijf op … bang. Tim is bang voor spinnen.

Belangrijkste aanpassingen Andere opbouw: Opgaven van eenzelfde type worden geclusterd aangeboden Instructie steeds vooraf aan opgavetype Andere samenstelling: Minder opgaven in één taak Bepaalde opgavetypen niet of pas later Andere rapportagewijze Opeenvolgende toetsen beslaan kleinere leerstappen: tussentoetsen

Opbrengstgericht werken leerling

Kwaliteitszorg Doel: optimale ontwikkeling van de leerling Bepalen niveau+groei leerling Zone van naaste ontwikkeling Voortgangsregistratie Plannend onderwijzen (OPP)

Niveau bepalen + vooruitgang vaststellen

Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3 Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Spelling nieuw blauw streng schaal wolk knoop kan 80 84 88 92 100 104 108 112 116 96 76 Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3 Het nieuwe pakket Spelling heeft vaardigheidsprofielen die eruit zien zoals bij rekenen: verticale balken.

Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Rekenen Vaardigheidsschaal construeren Kenmerkend voor de schaal is: Je kunt er opgaven op afbeelden en de vaardigheid van de leerlingen. Dat maakt inhoudelijke interpretatie mogelijk. Scholen kunnen zelf bepalen of ze de papieren variant of de digitale variant maken. Scholen kunnen op elk afnamemoment overstappen van papier naar digitaal. Het maakt niet uit of een leerling op een bepaald afnamemoment de papieren of de digitale variant maakt, het moet dezelfde vaardigheidsscore opleveren.

Categorieënanalyse leerling: zeer opvallend profiel

Ontwikkelingsperspectief Elementen Verwacht uitstroomniveau/uitstroombestemming Leerrendementsverwachting per leergebied Overzicht factoren die de ontwikkeling en het leren van de leerling stimuleren en belemmeren

Leerrendementsverwachting (LRDV) Doel: Voorspelling maken van leerresultaten van leerlingen met ontwikkelingsachterstanden op basis van toetsresultaten.

Leerrendementsverwachting

Opbrengstgericht werken groep

Kwaliteitszorg Doel: Afstemming leren groep Differentiatie niveaus/leerbehoefte LRDV: hoeveel leerlingen bereiken OPP

Alternatief groepsprofiel

Groepsoverzicht: groei Zoals we eerder ook in de cursus ´Speciale leerlingen´ en ´Schoolzelfevaluatie´ aangaven: Analyse van Vaardigheidsgroei bevindt zich op het grensgebied van leerlingniveau en schoolniveau.

Opdracht: Vaardigheidsgroei Zoals we eerder ook in de cursus ´Speciale leerlingen´ en ´Schoolzelfevaluatie´ aangaven: Analyse van Vaardigheidsgroei bevindt zich op het grensgebied van leerlingniveau en schoolniveau.

Opbrengstgericht werken school

Kwaliteitszorg Doel: optimaliseren leeropbrengsten Waarom ene SO-school beter dan andere? Relatie OPP leerlingen IJkunten overige scholen

Trendanalyse Jaargroepen Hoe doet mijn groep 3 (4) het dit jaar in vergelijking tot andere groepen 3 (4)van voorgaande jaren op een bepaald leergebied?

Regulier onderwijs: Trendanalyse leerlingen Hoe deden de leerlingen van mijn groep het in voorgaande jaren op een bepaald leergebied?

SO: Polulatie afhankelijk Indicatieve nulmeting: ijkpunten Onderzoek met data van proeftoets 2010/2011 OPP leerlingen

VSO Uitstroomprofielen Diplomagericht Arbeidsmarktgericht Dagbesteding

VSO start Start ontwikkeling: oriëntatie arbeidsmarktgerichte uitstroom Deelname proeftoets Gesprekken/enquêtes conceptbepaling Najaar oriëntatie diplomagericht dagbesteding

Ontwikkeling Alleen samen met het veld

OGW in 3 stappen screenshot Vraag aan de deelnemers: Welke mogelijkheden ken je en gebruik je?

Stap 1: Kijken naar niveau leerling en groep Hierbij dan aangeven dat de cursus flexibel op al deze vragen uitgebreider ingaat.

Stap 2: Kijken naar groei Zoals we eerder ook in de cursus ´Speciale leerlingen´ en ´Schoolzelfevaluatie´ aangaven: Analyse van Vaardigheidsgroei bevindt zich op het grensgebied van leerlingniveau en schoolniveau.

Stap 3: Kijken naar specifieke aandachtsgebieden Categorieënanalyse Foutenanalyse Niveaugroepen Toekomst: IJkpunten Leerrendementsverwachtingen Hierbij dan aangeven dat de cursus flexibel op al deze vragen uitgebreider ingaat.

Vragen? Geef hier de toehoorders de gelegenheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken en doe dat zelf ook.