Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken Informatieronde Wetsvoorstel Kwaliteit Maart 2011 Ilonka Verheij en André de Jong
Achtergrond: Vaardigheidsscores Opbrengstgericht werken op: Inhoud Achtergrond: Vaardigheidsscores Opbrengstgericht werken op: Leerlingniveau Analyses Ontwikkelingsperspectief Groepsniveau Schoolniveau VSO Samenvatting: OGW in 3 stappen
Opbrengstgericht onderwijs Focus op leeropbrengsten Observaties Toetsen methodeafhankelijk Methode-onafhankelijk (voortgangsregistratie) Toetsen van speciale leerlingen
? Achtergrond: Werken met vaardigheidsscores Toets 1 Toets 2 35 30 28 25 28 30 24 20 Als je leerlingen in de tijd (en dus maximaal: de gehele schoolperiode) wil volgen en je maakt gebruikt van verschillende toetsen (zie vorige dia), hoe kun je dan het resultaat op toets A vergelijken met dat op toets B? Dat wordt hier uitgelegd.
76 80 84 88 92 96 104 108 112 116 120 124 128 100 Toets 2 35 30 25 28 20 Toets 1 24 Vervolg uitleg één onderliggende schaal
Werken met vaardigheidsscores Peter 110 105 93 88 M3 E3 M4 E4
Werken met vaardigheidsscores Els Peter 110 A B C D E 105 Annet 93 88 M3 E3 M4 E4
Mogelijkheden vaardigheidsscore Vaststellen groei leerling Voortgangsregistratie ontwikkeling tijdens de gehele schoolperiode Vergelijken met andere leerlingen uit het land (op eigen niveau) Interpreteren van inhoudelijke gegevens Ontwikkelingsperspectief Dit is nu de startdia: de kenmerken van ons LOVS-systeem worden op deze dia eerst genoemd, in de dia´s die volgen wordt op de vier kenmerken ingegaan. De eerste twee hangen natuurlijk samen trouwens.
Passende toets voor elke leerling 10 20 30 40 50 60 M3 E3 M4 E4
Volgen van speciale leerlingen
Toetsen voor speciale leerlingen Veelgehoorde opmerkingen: Toetsen te moeilijk voor leerlingen met vertraagde ontwikkeling: 2x dezelfde toets afnemen Terugtoetsen Leerlingen met specifieke stoornissen: Toetsen te lang Plaatjes leiden af Interpreteren toetsresultaten Categorie A t/m E voldoet niet 11
Meten wat we willen meten Oom Frits rijdt van Dudam naar Stopwijk en weer terug. Hoeveel kilometer rijdt hij in totaal?
Meten wat we willen meten Ben jij bang voor een spin? Schrijf op … bang. Tim is bang voor spinnen.
Belangrijkste aanpassingen Andere opbouw: Opgaven van eenzelfde type worden geclusterd aangeboden Instructie steeds vooraf aan opgavetype Andere samenstelling: Minder opgaven in één taak Bepaalde opgavetypen niet of pas later Andere rapportagewijze Opeenvolgende toetsen beslaan kleinere leerstappen: tussentoetsen
Opbrengstgericht werken leerling
Kwaliteitszorg Doel: optimale ontwikkeling van de leerling Bepalen niveau+groei leerling Zone van naaste ontwikkeling Voortgangsregistratie Plannend onderwijzen (OPP)
Niveau bepalen + vooruitgang vaststellen
Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3 Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Spelling nieuw blauw streng schaal wolk knoop kan 80 84 88 92 100 104 108 112 116 96 76 Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3 Het nieuwe pakket Spelling heeft vaardigheidsprofielen die eruit zien zoals bij rekenen: verticale balken.
Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Rekenen Vaardigheidsschaal construeren Kenmerkend voor de schaal is: Je kunt er opgaven op afbeelden en de vaardigheid van de leerlingen. Dat maakt inhoudelijke interpretatie mogelijk. Scholen kunnen zelf bepalen of ze de papieren variant of de digitale variant maken. Scholen kunnen op elk afnamemoment overstappen van papier naar digitaal. Het maakt niet uit of een leerling op een bepaald afnamemoment de papieren of de digitale variant maakt, het moet dezelfde vaardigheidsscore opleveren.
Categorieënanalyse leerling: zeer opvallend profiel
Ontwikkelingsperspectief Elementen Verwacht uitstroomniveau/uitstroombestemming Leerrendementsverwachting per leergebied Overzicht factoren die de ontwikkeling en het leren van de leerling stimuleren en belemmeren
Leerrendementsverwachting (LRDV) Doel: Voorspelling maken van leerresultaten van leerlingen met ontwikkelingsachterstanden op basis van toetsresultaten.
Leerrendementsverwachting
Opbrengstgericht werken groep
Kwaliteitszorg Doel: Afstemming leren groep Differentiatie niveaus/leerbehoefte LRDV: hoeveel leerlingen bereiken OPP
Alternatief groepsprofiel
Groepsoverzicht: groei Zoals we eerder ook in de cursus ´Speciale leerlingen´ en ´Schoolzelfevaluatie´ aangaven: Analyse van Vaardigheidsgroei bevindt zich op het grensgebied van leerlingniveau en schoolniveau.
Opdracht: Vaardigheidsgroei Zoals we eerder ook in de cursus ´Speciale leerlingen´ en ´Schoolzelfevaluatie´ aangaven: Analyse van Vaardigheidsgroei bevindt zich op het grensgebied van leerlingniveau en schoolniveau.
Opbrengstgericht werken school
Kwaliteitszorg Doel: optimaliseren leeropbrengsten Waarom ene SO-school beter dan andere? Relatie OPP leerlingen IJkunten overige scholen
Trendanalyse Jaargroepen Hoe doet mijn groep 3 (4) het dit jaar in vergelijking tot andere groepen 3 (4)van voorgaande jaren op een bepaald leergebied?
Regulier onderwijs: Trendanalyse leerlingen Hoe deden de leerlingen van mijn groep het in voorgaande jaren op een bepaald leergebied?
SO: Polulatie afhankelijk Indicatieve nulmeting: ijkpunten Onderzoek met data van proeftoets 2010/2011 OPP leerlingen
VSO Uitstroomprofielen Diplomagericht Arbeidsmarktgericht Dagbesteding
VSO start Start ontwikkeling: oriëntatie arbeidsmarktgerichte uitstroom Deelname proeftoets Gesprekken/enquêtes conceptbepaling Najaar oriëntatie diplomagericht dagbesteding
Ontwikkeling Alleen samen met het veld
OGW in 3 stappen screenshot Vraag aan de deelnemers: Welke mogelijkheden ken je en gebruik je?
Stap 1: Kijken naar niveau leerling en groep Hierbij dan aangeven dat de cursus flexibel op al deze vragen uitgebreider ingaat.
Stap 2: Kijken naar groei Zoals we eerder ook in de cursus ´Speciale leerlingen´ en ´Schoolzelfevaluatie´ aangaven: Analyse van Vaardigheidsgroei bevindt zich op het grensgebied van leerlingniveau en schoolniveau.
Stap 3: Kijken naar specifieke aandachtsgebieden Categorieënanalyse Foutenanalyse Niveaugroepen Toekomst: IJkpunten Leerrendementsverwachtingen Hierbij dan aangeven dat de cursus flexibel op al deze vragen uitgebreider ingaat.
Vragen? Geef hier de toehoorders de gelegenheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken en doe dat zelf ook.