Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Dertien doelen vertaald
Hogere denkvaardigheden
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
<Naam spreker en school/ gemeente
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Taalportfolio in Action
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Leren kijken naar de eigen onderwijspraktijk
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Taalbeleid.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Tto: de laatste ontwikkelingen
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Hans Prins Vera Heijenrath
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Maandag 7 november 2016.
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Het succes van de taalbewuste docent
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School Taal in alle vakken Voorbereiding van studenten op Lesgeven in een meertalige klas Henriette de Bruijn & Dolly van Eerde Velon2008 Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Project Taal in alle vakken Tweedejaars Bachelor Doelstellingen Bewustwording Theorie Praktijk Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School Vorm van het project 4 EC Werken in groepen van 4-6 3 fasen Inventarisatie deelproblemen Formuleren gezamenlijke visie op basis van fase 1 Eindproducten op basis van fase 1 en 2 Samenwerken is noodzakelijk Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Inhoud Taal in alle vakken Onderwerpen van fase 1 Taalverwerving Talen en taalvarianten in het dagelijks leven Meertaligheid op school Leerganganalyse Taalgericht vakonderwijs Taalbeleid op andere scholen Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School Werkwijze Bewustwording: introductie in het Engels (leren in een tweede taal) opdrachten en discussies in het Engels Theorie verplichte literatuur inventarisaties Praktijk Kijkwijzer (gerichte kijkopdrachten video) de eigen werkplek lesmateriaal ontwikkelen Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Producten Taal in alle vakken Inventarisatieronde met producten Tussenproduct (fase 2) Een notitie over taalbeleid (bv met als titel: Iedere docent een taaldocent) Eindproducten fase 3 Twee studiedagen ontwerpen voor docententeam : 1. Taalsituatie in beeld (op de school, of algemeen) 2. Taalgericht vakonderwijs en taalbeleid 3. Elke docent een taaldocent 4. Leerganganalyse Eigen lesmateriaal ontwikkelen volgens richtlijnen Taalgericht Vakonderwijs Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School Samengevat Bewustwording Introductie in andere taal Theorie Verplichte literatuur en inventarisatie uitmondend in producten fase 1 en 2 Toepassen in de praktijk Kijkwijzer, eigen werkplek, lesmateriaal ontwikkelen Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Aanscherping: vakdidactische blik Van taal in alle vakken → taal in jouw vak De taal van de vakken verschilt Het aantal concepten/woorden De relaties tussen de concepten /woorden De manier waarop we over het vak praten Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Taal in geschiedenisonderwijs Standpuntgebondenheid/ Multiperspectiviteit Constantinopel 1453 De val van…? De verovering van …? De bevrijding van …? Standpunten herkennen in (taal van) bronnen Als objectieve journalist/historicus verslag doen Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Taal in Biologie onderwijs Een zeer groot aantal concepten en woorden bij biologie meer nieuwe begrippen dan in andere vakken (Hajer, 1996) veel concepten hiërarchisch georganiseerd, maar niet steeds (Boersma ea 2005, 2007) veel woorden uit dagelijkse taal maar met een iets andere betekenis Heen en weer springen tussen verschillende organisatieniveaus (Knippels, 2002) Gebruik van contexten Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Taal in wiskunde onderwijs Weinig begrippen bij wiskunde: minder nieuwe begrippen dan in andere vakken (Hajer, 1996) concepten zijn niet hiërarchisch georganiseerd woorden uit dagelijkse maar met een iets andere betekenis Speciale instructie taal (‘los de vergelijking op’) Specifieke taal van wiskundige symbolen Grote informatie dichtheid in wiskundeboeken (elk woord telt) Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Voorbeeld talige doelen rond grafieken Vaktaal: x-as, y-as, assenstelsel, coördinaten, oorsprong, stijgen, dalen, schaalverdeling Algemene schooltaal: verband, aflezen, hoe langer … des te …, naarmate… Redeneren in taal: veronderstellingen onder woorden brengen: als … dan …-redeneringen Speciale instructie taal: neem over, geef weer Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Opbrengsten onderzoek taalgericht wiskundeonderwijs in curriculum Theorie: Taalgericht vakonderwijs (Hajer & Meestringa, 2004) Geïntegreerd taal en wiskundeonderwijs (van Eerde & Hajer, 2005, 2006, 2008) Praktijk: Voorbeelden taalgerichte lessen (Wisbaak 2005, FI- Taalgericht vooruit, 2007) Video materiaal taalgerichte lessen (Kijkwijzer, 2006) Kijkwijzer (observatie instrument) ( Van Eerde cs, 2006) Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School

Taalgericht de vakken in! Landelijk platform taalgericht vakonderwijs Lessenseries voor diverse VO-leerjaren en vak- en vormingsgebieden Door vakdocenten en taaldidactici ontwikkeld; versterkt door vakexperts Uitvoering door het hele land Onderzoek naar cruciale interactiemomenten en schrijfproducten OPROEP/UITNODIGING! O.a. voor - Grafieken en verhalen, Wiskunde klas 1 - De beleggingsclub, Economie havo 3 - Is dit toeval? Over hypothesetoetsing, WK tweede fase Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School