ARMOEDE IN BELGIË. JAARBOEK 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Korte Quiz over Armoede
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Bérénice Storms 13 december 2012 Beter samen leven : 10 jaar recht op maatschappelijke integratie- 10 jaar POD MI, werkgroep 9, De hoogte van het leefloon.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
POverty in CIty and COuntryside (POCICO) 1 Pauvreté rurale et urbaine Stedelijke en plattelandsarmoede 25 avril 2013 Xavier May (ULB) Maarten Loopmans.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Veranderingen in de zorg
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
WELKOM. !!!???!!! ARMOEDE in BELGIË??? ZEKER WETEN!!
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Armoede treft 1 op 5 ouderen
De donkere kleur van armoede
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Huursubsidie en sociale huur
Een nieuwe op achtergestelde buurten in het Brussels stedelijk gewest
Het nationaal kinderarmoedebestrijdingsplan
Kinderen kansarm gezin
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie “Rode Centjes”
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie ‘Rode Centjes’.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Armoede.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
De donkere kleur van armoede
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Administrateur-generaal
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Armoede is … Sieg Monten
Armoede en Vrouwen 10 December December December Stichting Samen voor Gezondheid van Vrouwen.
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Groot worden met te weinig kansen.
De rol van lokale besturen bij armoedebestrijding
Ontstellende cijfers: de 9e armoedebarometer
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

ARMOEDE IN BELGIË. JAARBOEK 2012 PAUVRETE EN BELGIQUE. ANNUAIRE 2012 ARMOEDE IN BELGIË. JAARBOEK 2012 Jan Vranken & Willy Lahaye Anneline Geerts & Catherine Coppée Universiteit Antwerpen & Université de Mons

Waarom een federaal Jaarboek? Om de dynamiek te ondersteunen die door het Belgische voorzitterschap tijdens het Europese jaar op gang is gebracht, ook al staat de strijd tegen armoede centraal in het recente regeerakkoord. Om de federale overheid een instrument te verschaffen om de situatie en de maatregelen inzake armoede en sociale uitsluiting te evalueren en te analyseren. Om armoede in de politieke en publieke belangstelling te houden. Om de kennis over armoede en sociale uitsluiting te verzamelen, te cumuleren en toegankelijk te maken. Om mensen en instellingen die bekommerd zijn om armoede en sociale uitsluiting en die elkaar anders niet of te zelden ontmoeten, samen te brengen – zeker wanneer taalkundige en institutionele grenzen het aantal plekken beperken en de communicatie bemoeilijken.

Armoede is een groot probleem Anno 2010 leefde 14,6% van de Belgische bevolking onder de Europese armoedegrens. Die bedraagt voor België € 973 euro per maand voor een alleenstaande en € 2.044 per maand voor een huishouden van twee volwassenen en twee kinderen. Daarover vertelt Willy Lahaye meer Maar, armoede is meer dan een kwestie van inkomen Armoede in het dagelijkse leven (Ernstige) materiële deprivatie

Armoede in het dagelijkse leven 31,9% van de inwoners met de laagste inkomens (laagste kwintiel) lijden aan een of meer chronische aandoeningen. 28,5% van de inwoners met de laagste inkomens (laagste kwintiel) stellen uitgaven voor gezondheidszorg uit om financiële redenen. 32,3% van de inwoners met de laagste inkomens (laagste kwintiel) hebben gezondheidsproblemen door gevaarlijke of moeilijke arbeidsomstandigheden. 17% van de huishoudens onder de armoedegrens kunnen hun woonst niet voldoende verwarmen.

(Ernstige) materiële deprivatie Materiële deprivatie: als er een slechte score is op drie van volgende negen items (België 2009: 11,6%) een week buitenshuis met vakantie gaan; om de twee dagen vlees, vis of een vegetarisch alternatief te eten; problemen met achterstallige betalingen; in staat zijn om het huis adequaat te verwarmen; onverwachte uitgaven ter waarde van het maandbedrag van de armoederisicogrens van het jaar voordien kunnen betalen het zich kunnen veroorloven van een TV het zich kunnen veroorloven van een vaste of mobiele telefoon het zich kunnen veroorloven van een persoonlijke wagen het zich kunnen veroorloven van een wasmachine. Ernstige materiële deprivatie: slechte score op vier van deze items (België 2009: 5,2%) Sociologie - 1KTEW 43

Armoede is … “een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan. Het scheidt de (mensen in armoede) van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen.” “un réseau d’exclusions sociales couvrant divers domaines de l’existence individuelle et collective. Il sépare les pauvres des modes de vie généralement acceptés de la société. C’est un fossé que ces personnes ne peuvent combler par leurs seuls moyens.” (Vranken e.a., Armoede en Sociale Uitsluiting. Jaarboek 1994-2011)

Noodzaak van een governance-benadering Door de complexiteit van de problematiek is er nood aan georganiseerde afstemming tussen: actoren, domeinen en beleidsniveaus. Domeinen: werk, wonen, onderwijs, gezondheid, recht, cultuur, … Actoren: overheden, NGO’s, for-profit organisaties, … Participatie van de mensen in armoede, via hun organisaties Maar hun belangen moeten ook worden verdedigd door andere actoren Niveaus: multilevel governance. Het federale niveau moet zich herpositioneren, maar speelt een belangrijke rol Omwille van de eigen bevoegdheden Als coördinator en bemiddelaar tussen EU en regio’s Nood aan een samenhangend, doeltreffend beleidsplan op lange termijn dat (ook) ingrijpt op de productieprocessen van de armoede.

De editie 2012 bevat bijdragen over de kloof tussen arm en rijk armoede bij kinderen precaire arbeidsstatuten armoede en stedelijkheid, Europese cao’s referentiebudgetten minimumuitkeringen in de sociale zekerheid pensioenen gezondheidszorg energiearmoede toegang tot sociale diensten voor doelgroepen diensten van algemeen belang Het themadeel gaat over de strategie van actieve insluiting

De structuur van onze presentatie Drie belangrijke uitdagingen De toename van de kwetsbaarheid Wat met de actieve inclusie? Structurele maatregelen voor structurele problemen Recente ontwikkelingen in feiten, onderzoek en beleid Het meten van armoede Kinderarmoede Referentiebudgetten Middelen garanderen Inkomens Energie Sociale dienstverlening Toegankelijkheid van diensten Sociale diensten van algemeen belang

Armoede in België Drie grote uitdagingen in het Jaarboek Toegenomen kwetsbaarheid van de extremen Bronnen van de actieve insluiting Structureel beleid voor structurele problemen

Armoede in België 1. Toegenomen kwetsbaarheid van de extremen 14,6 % van de Belgische bevolking leeft onder de armoededrempel Kinderen (0-18 jaar) Armoederisico: 18,5 % (22 % kinderen 0-2 jaar) 2007: 73,9 % van de kinderen in armoederisico waren dit ook de vorige drie jaren (2004-2005-2006) Intergenerationeel effect van armoede (geen noodzaak)

Armoede in België 1. Vergrote kwetsbaarheid van de extremen 14,6 % van de Belgische bevolking leeft onder de armoededrempel Kinderen (0-18 jaar) Eenoudergezinnen: - 15 % tegenover 11 % (EU) - armoederisico: 35,5 % 3 kinderen en meer: - 32 % tegenover 21 % (EU) - armoederisico: 16,5 % Familiaal effect van armoede

Armoede in België 1. Vergrote kwetsbaarheid van de extremen 14,6 % van de Belgische bevolking leeft onder de armoededrempel 65 jaar en ouder Armoederisico: 19,4 % Hoger percentage dan in de buurlanden... MAAR met kleinere verschillen bij de risicodrempel Rol van de maatschappelijke dienstverlening: de IGO waarborgen

Armoede in België 2. Bronnen van de actieve insluiting MAAR 4,5 % van de voltijdse werknemers zijn arm 1/5 van de personen die in armoede leven, werken MAAR Toename van de precaire tewerkstelling

Armoede in België 2. Bronnen van de actieve insluiting BELANG VAN DE ACTIEVE INSLUITING Voldoende bestaansmiddelen 30,4 % van de werkzoekenden lopen een armoederisico

Armoede in België 2. Bronnen van de actieve insluiting BELANG VAN DE ACTIEVE INSLUITING Inclusieve arbeidsmarkt 54,8 % is sinds meer dan een jaar werkzoekend 20 % is sinds 2 tot 5 jaar werkzoekend

Armoede in België 2. Bronnen van de actieve insluiting BELANG VAN DE ACTIEVE INSLUITING Kwaliteitsvolle diensten stijging met 29 % van het aantal leefloners van 2003 tot 2010

Armoede in België 3. Structureel beleid voor structurele problemen VOOR EEN DUURZAAM BELEID Gezondheid en armoede De cijfers tonen aan dat gezondheid en armoede verband houden met elkaar onder de laagste inkomens (kwintiel 1): 30,8 % heeft een negatief beeld over zijn/haar gezondheid 32 % klaagt over psychologische moeilijkheden 22,2 % heeft weinig sociale relaties structureel effect op de gezondheid de ongelijkheid in de gezondheid blijft voortbestaan

Armoede in België 3. Structureel beleid voor structurele problemen VOOR EEN DUURZAAM BELEID Grootstedenbeleid Plaatselijke en duurzame projecten in de achtergestelde wijken. De uitdagingen: Eenoudergezinnen Deelname van kansarmen De sociale cohesie versterken

Recente ontwikkelingen: beleid, onderzoeken en feiten Armoede in België Recente ontwikkelingen: beleid, onderzoeken en feiten Armoede en sociale uitsluiting meten Bestaansmiddelen waarborgen Het algemeen belang en de toegankelijkheid waarborgen

Armoede in België 1. Armoede en sociale uitsluiting meten Kinderarmoede 70 % van de arme kinderen leeft in een eenoudergezin of in een groot gezin (2 volwassenen en 3 kinderen) 47 % van de arme kinderen leeft met werkloze ouders 48 % van de kinderen uit migrantenfamilies ervaren gecumuleerde ontzeggingen Het gezin of het welzijn van het kind meten?

Armoede in België 1. Armoede en sociale uitsluiting meten Kinderarmoede Onderzoeken toegespitst op de kwalitatieve indicatoren: universum van de onderwerpen schooluniversum universum van de sterke verbanden universum van de wijkverbanden Het welzijn van het kind en zijn insluiting meten

De referentiebudgetten Armoede in België 1. Armoede en sociale uitsluiting meten De referentiebudgetten Oorspronkelijk idee van de Belgische regering Goederen en diensten waarvan men de kosten raamt Concrete aspecten (met verwijzing naar de ervaringsdeskundigen) Bevordert de Europese vergelijkingen Maakt het mogelijk om de armoedecontext concreter te ramen: impact van de huisvesting volgens het gewest, taksen, kosten voor onderwijs, verzorgingsproducten

De referentiebudgetten Armoede in België 1. Armoede en sociale uitsluiting meten De referentiebudgetten MOEILIJKHEDEN Welke geografische schaal? Welke minimale samenstelling van de korf? Welke definitie van het passend minimum? Welke criteria voor de kosten? Welke aanpassing in de loop der tijden? Gevaar van de normalisering

BELANG VOOR DE OVERHEDEN Armoede in België 1. Armoede en sociale uitsluiting meten BELANG VOOR DE OVERHEDEN Een kwaliteitsvol beleid vereist meetinstrumenten Kwalitatieve indicatoren maken het mogelijk om de armoede-ervaringen beter te begrijpen De evaluatie is nodig voor een multi-governance beleid De evaluatie vereist dat de terreinexpertise in aanmerking wordt genomen.

Middelen garanderen: inkomens Niet alleen de omvang van de armoede is belangrijk, ook de diepte; dat is, de kloof met de rest van de bevolking Bijvoorbeeld: hoog aandeel 65+ is arm in België, maar hun armoede is (vooralsnog) niet zo diep als in andere landen Mechanismen: Indexkoppeling om prijsstijgingen te compenseren Welvaartsvastheid om geen verdere achterstand in te lopen Maar: nood aan serieuze inhaalbeweging voor sommige sociale uitkeringen om ze op de armoedegrens te brengen De meeste sociale minima liggen nog altijd onder de armoedegrens (2009); zie bijdrage Goedemé e.a. Structureel probleem: de economische en politieke onmacht van mensen in armoede Moet worden opgevangen doordat groepen met macht als lokomotief dienen

Middelen garanderen: energie Problemen met energie komen voort uit twee mechanismen – en die mogen niet worden verward: Energieverspilling, waardoor problemen ondanks behoorlijk inkomen Te laag inkomen om de minimale energiebehoeftes te bevredigen. Deze gezinnen zijn dikwijls geen slechte betalers, omdat ze voortdurend en ingrijpend besparen op hun energieverbruik… Maar niet alleen een inkomensprobleem: veel complexer Woonomstandigheden (isolatie, vocht, tekort aan bezonning) Gezondheid Ecologische maatregelen worden dikwijls betaald door lage inkomens (zonnepanelen) Rekening houden met alle energische vectoren (hout, pellets) Te vage afbakening van ‘beschermde klanten’ Noodzaak van preventieve en structurele maatregelen (isolatie, prijsbeheersing)

Sociale diensten: toegankelijkheid Gerichte en positieve acties zijn nodig Maar hebben perverse effecten die de toegankelijkheid van diensten en programma’s beperken door stigmatisering en tot verdere uitsluiting leiden Bevorderen van universele toegankelijkheid door het slechten van velerlei soorten drempels komt iedereen ten goede Financiële, fysische, organisationele, sociale, culturele drempels Het zijn juist de maatregelen achteraf die zwaar wegen op het openbare budget en die organisaties ontwrichten Ze missen de globale, geïntegreerde en transversale visie die eigen is aan duurzame ontwikkeling. Nood aan structurele maatregelen

Sociale diensten van algemeen belang Het betreft onder meer diensten voor kinderopvang, herintrede in de arbeidsmarkt, gezondheidszorg en langdurige zorg, integratie, sociale huisvesting. Ze vervullen een sleutelrol bij de sociale bescherming van de Europese burgers. Ze dragen bij tot de verbetering van de levenskwaliteit van de mensen, vooral van de kwetsbaarste onder hen. Maar ze worden gemarginaliseerd door de dominantie van de marktlogica in Europa. Daardoor zullen mensen in een kwetsbare toestand vrijwel geen kans meer hebben om substantiële steun te ontvangen. Enkel een sectorale richtlijn voor sociale diensten van algemeen belang kan deze essentiële sokkel van sociale bescherming vrijwaren en de principes van solidariteit en universaliteit van sociale diensten centraal houden. België kan en moet daarbij een sturende en stuwende rol spelen.

Maar… Er staat nog véél meer in Armoede in België. Jaarboek 2012