Presentatie voor de NVAG Elektronisch patientendossier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Porter en toekomst medisch specialistische zorg
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Titel van de presentatie
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
13 mei 2008 Yvonne van Kemenade Albert Schweitzer ziekenhuis Zorggroep eerstelijn Vlaardingen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Evidence Based Management
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Het Management Informatie Portaal
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Voorzitter programmacommissie NPO
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van GAC Business Solutions
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
ICT in een dynamische context
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Duurzame jeugdzorg Almere
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
WebHIS Call Manager 3.5.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Hoe een ZIS succesvol implementeren Dominiek Cottem Implementatie Consultant Klinische Zorgtoepassingen Administratie Centrum Caritas vzw, Heverlee.
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Beleidsinformatie Jeugd
Van profielen naar “zorg en service” –paden Ahaus, Van Offenbeek, Broekhuis en Van der Laan, Oktober 2010 Netwerk Ouderenzorg Regio Noord.
Zeggenschap voor zorgvragers
ArchiValue: de APG-Case
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
LSP 2 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Welkom Open podium GERRIT Thema: LSP 13 maart 2014.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Business Process Management
5 diepe valkuilen op weg naar een Zorgorganisatie ‘in control’
Verrichtingenthesaurus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kennis delen.
Samenwerking waterbeheerders
Business case Enterprise Service Bus
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Transcript van de presentatie:

Presentatie voor de NVAG Elektronisch patientendossier René Héman

Agenda Het begrip EPD De selectie van een EPD-pakket Implementatie Afbakening en trends De selectie van een EPD-pakket Implementatie Aandachtsgebieden Aanpak Wat is EPD’en? 7 gouden regels

Dit is wat …….. erbij denkt

Begripsafbakening EPD Het begrip ‘EPD’ bevat meer percepties dan er ooit uit kunnen komen Onuitgesproken beelden en verwachtingen En dat leidt tot: Enorme spraak- en begripsverwarring

Begripsafbakening EPD Instellingen: HIS: Huisarts Informatie Systeem huisartsen, 1e lijn EPD: Elektronisch Patiëntdossier m.n. medisch specialisten & verpleegkundigen, 2e lijn ECD: Elektronisch Cliëntendossier voor de cliënt/patiënt, ggz, vvt Landelijk: WDH: Waarneem Dossier Huisartsen virtueel, over 1e lijns dossiers heen EMD: Elektronisch Medicatiedossier virtueel, alleen medicatie: HA-APO-ZH WDH EMD-

Begripsafbakening EPD

Begripsafbakening EPD foutreductie (%) Generatie 5 de Mentor 100 Generatie 4 de Partner 80 Generatie 3 de Helper Elke leverancier zegt hier te zijn! 60 Generatie 2 de Documentalist 40 Realiteit is dat ze maximaal dit bieden 20 Generatie 1 de Verzamelaar Ziekenhuizen zijn gereed voor dit… jaar 1993 1998 2003 2008 2013 Foutreductie per EPD-generatie (Gartner, Inc)

Begripsafbakening EPD “iets dat zorgt dat dit er niet meer is…”

Een goed doordachte (en doorgevoerde) architectuur ontbreekt Waar staan we nu? Een goed doordachte (en doorgevoerde) architectuur ontbreekt Het ZIS is dikwijls verouderd en niet modulair Er zijn vele (>200?) applicaties onderling gekoppeld met ad hoc gemaakte koppelingen Slecht uitfaseerbaar en vervangbaar “Vendor lock-in” Onderhoudsintensief

Waar gaan we heen ? Integrale ondersteuning van het zorgproces zelf, met betere informatievoorziening Vastleggen, communiceren, archiveren Evidence based keuzes in het proces, dus: Patiëntinformatie Kennis-input Processturing

Trends

II. De selectie van een EPD-pakket Het gaat niet primair om de keuze, maar om het keuzeproces .

Schema selectie en voorbereiding Werkgroep vernieuwing zorgprocessen: Hoofdlijn herinrichting en prioritering. Nulmeting uitgangssituatie Werkgroep technologie: Bepalen impact op applicaties en infrastructuur EPD-Stuurgroep: Vaststellen resultaten per stakeholdergroep Werkgroep selectie en voorbereiding implementatie: Uitwerken bestek, selectie, implementatieplan. Opstellen businesscase en voorbereiden besluitvorming Contract team: Afstemming, onderhandeling en SLA met beoogde EPD/ZIS leverancier Een goede voorbereiding is de basis voor een snelle kick off en een succesvol project

De selectiecommissie communiceren! Continu Raad van Bestuur Medische staf Zorgmanagement Verpleegkundigen Bedrijfsvoering Inkoop ICT Raad van Toezicht OR communiceren! Continu

Do’s en don’ts Selecteer niet op kosten, maar op de business case (dus én baten) Selecteer niet primair op functionaliteit maar ook op leverancier (aanpak, visie, architectuur, etc.) Proces cruciaal (dus artsen in de lead…..) Realistische inschatting migratie?

III. Implementeren van een EPD Honderd procent controle is een utopie, voorspelbaarheid een must

EPD projecten zijn complex: Sturing De verspreide macht in de ziekenhuisorganisatie Leidt tot trage besluitvorming Onderschatting van de veranderkundige weerbarstigheid van de materie Onvoldoende visie op organisatorische aanpak van de verandering Doel is vaak ambitieus en roept hoge verwachtingen op Onvoldoende besef dat EPD invoering geld kost Integrale sturing ICT & organisatie projecten niet gewaarborgd

EPD-projecten zijn complex: Projectorganisatie Project onvoldoende zwaar neergezet Onvoldoende veranderkwaliteit aan boord Gebruiker onvoldoende aan boord Planning onvoldoende realistisch Verwachtingenmanagement onvoldoende gerealiseerd

EPD-projecten zijn complex: Gebruikers De uiteenlopende gebruikers Verpleging, ondersteunende disciplines, vakgroepen, Wisselende beelden en ambities Onderzoek vs productie Processen vaak individueel ingericht Beschikbare tijd? De zelfstandigheid van de professionals Uitgangspunt: Proces mag niet veranderen Eigen eenheid staat vaak voorop

EPD-projecten zijn complex:Techniek Beperkte kwaliteit van de software Sluit niet aan bij de behoefte Organisatie sluit niet aan bij veronderstellingen van de softwarebouwers Imago van de ICT-afdeling vaak belemmerend De Q van de ondersteuning (FAB) is vaak zwak

M&I-implementatie-aanpak

gouden regel 1/ EPD is een werkwoord ik epd jij epdt wij epd’en

gouden regel 2/ Begin te rijden, dan heeft sturen zin

gouden regel 3/ Halveer de ambitie, verdubbel de tijd

gouden regel 4/ Liever ambassadeurs dan mariniers

gouden regel 5/ Artsen zijn net mensen

gouden regel 6/ Eer het kleine

gouden regel 7/ Geen EPD zonder papier

Drive & sturing Raad van Bestuur Ambitieuze en betrokken Medische Staf Realisatiekracht Externe druk (fusie/verhuizing)

Het ideale EPD duurt nog even……

De kost gaat voor de baat uit, maar de baat komt niet vanzelf Tot slot… De kost gaat voor de baat uit, maar de baat komt niet vanzelf