Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Laatstejaars secundair onderwijs kennis laten maken met een brede waaier aan studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs Provinciaal georganiseerd Uitzondering: Limburg geen beroepssectoren
Slagen we erin om, in de huidige maatschappelijke context, brede en objectieve informatie over studie- en beroepskeuze te verstrekken aan laatstejaarsstudenten uit het secundair onderwijs?
- Bevraging bij de leerlingen - 68 scholen – 4778 respondenten
Vragenlijst - vooral gesloten vragen - voor, tijdens en na de SID-in - feedback CLB
1. Het bereik van de SID-in 2. Standenbezoek 3. Over het zoeken en vinden van informatie 4. De bijdrage van de SID-in in het SBK 5. Tevredenheid van de bezoeker 6. De voorbereiding van de SID-in 7. Andere media
Jongens: 45% Meisjes: 55%
ASO: 54,5% TSO: 40% KSO: 0,5% BSO: 5%
Verder studeren: 90% Ik twijfel nog: 6% Werken: 3% Andere: 1%
2011 -> bezoekers
Top 3 van info die men op de SID-in hoopt te vinden: 1. Info over één specifieke opleiding (7,3) 2. Een overzicht van de verschillende opleidingen (7,2) 3. Algemene info over verschillende opleidingen (7)
Motivatie: 53% Sensibilisering: 57%
Periode: 74% tevreden – 6% niet tevreden Informatie: 76% tevreden – 6,13% niet tevreden Drukte: 8,4% tevreden – 79% niet tevreden Beschikbare tijd: 54,9% tevreden – 24% niet tevreden Overzichtelijkheid: 64,1% tevreden – 12% niet tevreden
Een goeie 50% bereidt zich klassikaal voor - 13,8% met het CLB - 43,1% met klastitularis, leerlingenbegeleiding,… 25% is niet voorbereid
1. Het bereik van de SID-in: aandacht voor BSO 2. Standenbezoek: vooral hogescholen en universiteiten 3. Over het zoeken en vinden van informatie: top 3 4. De bijdrage van de SID-in in het SBK: positieve bijdrage 5. Tevredenheid van de bezoeker: alg. positief drukte 6. De voorbereiding van de SID-in: aandachtspunt 7. Andere media
Vragen? Meer info: