Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Klassieke homeopathie
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Namen van de Abers die de presentatie geven.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Welkom bij Leefstijl.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Workshop Knallende ruzie
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentation Of Learning
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Stresstest Toon, Yannick, Niels Inleiding Waarom hebben wij dit als onderwerp gekozen?
Functional Family Parole Services
Van begrijpen naar begeleiden
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
The medium is the message
Aan de slag met de BETERapp
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wat ik wil…..
Netjes vragen of je het mag lenen zorgt niet voor problemen
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
zou nog niet zo slecht zijn!
Oplossingsgericht werken
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Gespreksvaardigheden
Aanpak problematisch gedrag
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Presenteren en communiceren
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Heel gewoon maar toch anders.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Beter omgaan met ruzies
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Trauma sensitief lesgeven
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
OP DE WILLEM DE ZWIJGERSCHOOL
Transcript van de presentatie:

Voorbeeld PDD-NOS behandeling Klikt u op de luidspreker icoontjes voor uitleg.

Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS veel moeite met sociale contacten problemen op het gebied van taal: grapjes letterlijk nemen, ouwelijk praten, moeite met zichzelf uitdrukken (m.n. gevoelens) problemen met aandacht en concentratie: problemen met in slaap vallen licht depressieve klachten stemmingswisselingen, frustraties, woedeaanvallen, makkelijk geïrriteerd. 40 sessies Begin c3-c4, vervolgens f3-f4 Gericht op verminderen vertraging

Casus 1 Behandelresultaten: Subjectief: meer toegankelijk, minder opstandig en agressief pikt dingen uit de omgeving beter op, reageert op vragen, informatie komt beter door ‘ik voel me populairder omdat ik anders reageer’; is zich meer bewust van eigen reacties ‘ik ben 11, maar gedraag me soms als 9’ Maakt vriendjes, samen spelen zonder ruzie Voelt zich vrolijker, hij staat meer open Als iets ‘anders’ gaat dan gepland, niet meer flippen maar het rustig accepteren Krijgt schoolwerk sneller af Op rapport 9 punten omhoog gegaan Werkt met weektaken ipv dagtaken Is rustiger in de klas, verbeterde motivatie op school Geeft stevige hand, maakt goed oogcontact, begroet bekenden op straat Zonder aansturing taken zelfstandig uitvoeren Behulpzaam Doorziet oorzaak-gevolg relaties Maakt en snapt grapjes Slaapt minder onrustig, rustiger in zijn hoofd, minder gedachten

Casus 1 - voormeting

Casus 1 - nameting