Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Goede Week.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Welkom in de AUTIKLAS.
Welkom in de ‘Plop’klas
Welkom op de Julianaschool
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Huiswerktips.
Zichtbaarheidsactie Sint-Pieter Zevendonk
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Van uitleggen leer je het meest
Inleiding symbolen.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Hoera, een oudergesprek!
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
-is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Informatie avond Groep 4\5
Vrije Basisschool De Krinkel Ruisbroek - Puurs
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
De bedradingslijst.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorlichtingsavond groep 3

Het werken met portfolio
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Even voorstellen : Groep 3b
Regels en afspraken.
Communiceren met Marloes
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Media en creativiteit Herfst les 3.
Aanpak problematisch gedrag
Nederlands Les 17 Herhaling van het hele jaar Leuk he.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Welkom op de informatieavond van groep 7
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Oic even weken..
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Kiezen voor keuzedelen
En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.
Woordjes leren.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dalton op de Dorendal.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Transcript van de presentatie:

Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot Om de kinderen met ASS zo veel als mogelijk te laten integreren in onze school proberen wij om ons zo goed mogelijk aan te passen aan hun noden. Om een goede begeleiding te geven aan kinderen met autisme kunnen we de ruimte, de tijd en de activiteiten verduidelijken en visualiseren. De mate waarin visualisaties en verduidelijking noodzakelijk zijn, hangt af van leerling tot leerling en kan op verschillende niveaus.

Verduidelijking van de ruimte Verduidelijking van de speelplaats Op de speelplaats is er een stille hoek. Daar kunnen de kinderen de speeltijd op een rustige manier doorbrengen. Op deze plaats mag er niet gespeeld worden met ballen en mag er niet gelopen worden.

Voor kinderen met ASS zijn speeltijden niet zo vanzelfsprekend Voor kinderen met ASS zijn speeltijden niet zo vanzelfsprekend. Het is voor hen moeilijk om vrije, ongeorganiseerde momenten in te vullen. Je moet kunnen kiezen: wat ga ik doen? Waarmee kan ik me bezig houden? Een keuze maken is vaak heel moeilijk voor hen. Omdat ze moeilijk hun verbeelding kunnen oproepen, wordt hen een reeks concrete activiteiten aangeboden. Dit kan m.b.v. het keuzerad.

Deze blokken hebben als functie de voetbalruimte op de type 2-speelplaats duidelijk af te bakenen.

’s Morgens moeten de kinderen niet met hun boekentas op hun rug op de speelplaats lopen. Omdat de kinderen van type 2 hun gerief niet zouden verliezen, is er een kast waar ze alles kunnen opbergen.

Kinderen met ASS hebben dikwijls een andere sensorische input Kinderen met ASS hebben dikwijls een andere sensorische input. Zo kunnen ze soms moeilijk inschatten welke kledij past bij welke weersomstandigheden. Daarom hangt er op onze speelplaats een thermometer die duidelijk maakt welke kledij je draagt bij welke temperatuur.

Verduidelijking van de ruimte Verduidelijking op de gang Op de gang maken we duidelijk welke leerkracht in welk lokaal zit met behulp van een foto. Ook de naam van die leerkracht en de klas hangt erbij. Bovendien maken we a.d.h.v. een pictogram duidelijk aan de leerlingen dat ze eerst moeten kloppen vooraleer ze een klas binnengaan.

Verduidelijking van de ruimte Verduidelijking in de klas Elke klas heeft een duidelijke afgesproken plaats om materiaal te leggen. Soms wordt ook de plaats waar kinderen mogen zitten verduidelijkt. Jongere kinderen gebruiken vaak een symbool. Oudere leerlingen werken met hun foto of hun naam. plaats voor de koek plaats in de kring

met symbool, foto of met naam plaats voor de jas met symbool of met naam plaats om te werken met symbool, foto of met naam symbool foto + naam naam

plaats voor materiaal met picto of met naam naam

Verduidelijking van de tijd Verduidelijking van tijd - algemeen In sommige klassen wordt gebruik gemaakt van een time timer. Je ziet en “voelt” tijd verstrijken wanneer de rode schijf van de klok aanschouwelijk maakt hoeveel tijd er nog over is. Waarom een time timer? Om efficiënt gebruik van tijd te bevorderen. Om het begrip tijd te leren kennen. Om zelfstandigheid te stimuleren. Om verstreken tijd te zien.

Verduidelijking van de tijd Verduidelijking van tijd in de klas In iedere klas wordt er gebruik gemaakt van een dag- en/of weekschema en/of van een maandkalender. Afhankelijk van het niveau van de kinderen zijn er verschillende mogelijkheden om die schema’s weer te geven. Voor jongere kinderen voorbeelden van een dagschema, weekschema en maandschema

De magneet duidt het moment van de dag aan. Voor oudere kinderen Voorbeelden van dagschema’s De magneet duidt het moment van de dag aan.

Voor jongere kinderen Dit schema geeft links de daglijn weer en in het rooster wordt met foto’s duidelijk gemaakt welke leerling er naar logo of kiné moet op welk moment. Voor oudere kinderen Dit bord geeft een overzicht van de lees- , reken- en taalgroep uit deze klas. Ook wordt duidelijk gemaakt wie naar de logopediste moet en wanneer. Het lessenrooster hangt erbij en er is ook plaats voor de opvolging van de klasafspraken.

maandkalenders In heel wat klassen wordt de jaarkalender uit zonnekind gebruikt tijdens het onthaal. Daarop kunnen ook geplande uitstappen en verjaardagen aangeduid worden met prenten voor jongere kinderen of met tekst voor oudere kinderen.

Verduidelijking van de activiteit Verduidelijking in de klas In de klas wordt een beloningssysteem soms verduidelijkt aan de hand van foto’s. Met dit beloningssysteem kan de foto van de leerling (op een wasknijper) naar een hoger of lager getal worden gezet. Wanneer het kind op nummer 8 belandt, krijgt hij een sticker. Deze schema’s zijn takenborden. Ze duiden aan wie deze week welke taak krijgt in de klas. Het verduidelijken gebeurt hier met foto’s van de leerlingen of met hun naam.

Bovendien worden klasafspraken (zoals vinger opsteken) of andere activiteiten soms verduidelijkt en visueel gemaakt. Dit kan opnieuw met behulp van pictogrammen of met een omschrijving.

Verduidelijking van de activiteit Verduidelijking voor het maken van de klasrij Voor sommige leerlingen is het nodig de afspraken voor de klasrij te visualiseren. Hieronder zie je een voorbeeld: bij de eerste bel moeten we zwijgen, bij de tweede bel maken we onze rij. De tweede afbeelding maakt duidelijk welke volgorde er in de rij moet worden gehanteerd.

Verduidelijking van de activiteit Verduidelijking in het toilet Aan de buitenkant van het toilet hangt een schema: Eerst kloppen. Horen we ‘bezet’ dan doen we de deur niet open. Horen we niets, dan mag je naar binnen. Aan de binnenkant van het toilet hangt er een duidelijk stappenplan met foto’s voor jongere kinderen die moeite hebben bij de volgorde van het toiletritueel.