Het secundair onderwijs van de 21ste eeuw WELKOM!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind?
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Doorstroming en kritieke overgangen
Het secundair onderwijs
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
Structuur secundair onderwijs
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Secundair onderwijs van de toekomst
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Samenwerken in burgerschap
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Op stap naar het secundair onderwijs
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
De kracht van de samenwerking in de regio
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Overgang basis naar secundair
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Naar een duurzaam HRM beleid
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
voor Rotterdamse kinderen
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Lancering campagne #YouLoveTech
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Het secundair onderwijs van de 21ste eeuw WELKOM! Provinciale luisterronde Antwerpen – 3 mei 2011

Programma 19.30u: verwelkoming door Eric Janssens 19.40u: voorstelling sterkte-zwakteanalyse van het secundair onderwijs en fundamentele vragen over de toekomst ervan door Kathleen Helsen 20.40u: vragen, reacties, getuigenissen 21.20u: slot- en dankwoord door Kathleen Helsen 21.30u: afsluitend drankje

Traject binnen CD&V partijwerkgroep provinciale luisterrondes standpuntbepaling eind juni op basis van input deskundigen en luisterrondes vertrekken sterkte zwakteanalyse nota Monard doelstellingen afbakenen kijken naar alternatieven (andere dan oriëntatienota minister Smet)

Luisterronde als CD&V kiezen we ervoor om zelf de doelstellingen af te bakenen die het secundair onderwijs van de toekomst moet waarmaken geen reactie op bestaande voorstellen overlopen belangrijkste knelpunten afbakenen van de meest prioritair aan te pakken knelpunten nagaan welke wijzigingen noodzakelijk zijn om die knelpunten effectief aan te pakken

Waarom hervormen? De wereld verandert en onderwijs houdt daar best rekening mee Nieuwe wetenschappelijke inzichten

Waarom hervormen? De wereld verandert internationaler meertaliger multicultureler arbeidsmarkt: flexibiliteit-adaptatievermogen- hoog- of laaggeschoolden grotere kloof tussen arm en rijk digitalisering

Waarom hervormen: nieuwe inzichten nieuwe vormen van leren: e-leren beeldcultuur hersenonderzoek: blijvende ontvankelijkheid, paardenkrachten zonder sturing

Secundair onderwijs hervormen: Europa: EU2020 strategie: mensen vormen voor een economie gebaseerd op kennis, innovatie, duurzaamheid mensen vormen met aandacht voor kansengelijkheid, sociale cohesie en inclusie

Secundair onderwijs hervormen: Vlaanderen: ViA: om uit te groeien tot een topregio moeten we daartoe essentiële talenten en competenties ontwikkelen regeerakkoord: we hervormen het secundair onderwijs en baseren ons op het rapport van de commissie Monard

Secundair onderwijs hervormen: de sterke punten behouden de zwakke punten verbeteren

Secundair onderwijs: sterke punten duidelijk kader, degelijke en evenwichtige vorming breed onderwijsaanbod veel aandacht voor gelijke kansen en mogelijkheden van leerlingen autonome en kwaliteitsbewuste scholen gedreven schoolteams open voor vernieuwing sterke resultaten

Secundair onderwijs: verbeterpunten omgevingsfactoren zeer diverse instroom: op 12 jaar reeds 20% achterstand beter inspelen op veranderde leefwereld van jeugd instroom van leerkrachten verandert

Secundair onderwijs: verbeterpunten studiekeuzebegeleiding – watervalsysteem lage appreciatie van TSO en BSO 20% van de leerlingen eerste graad met een optiepakket dat voorbereidt op ASO kiest toch voor een TSO-opleiding. Ruim 80% kreeg van hun leerkracht lager onderwijs een uitgesproken ASO-profiel minder dan 50% van de interesses van een leerling uit de 3de graad zijn te voorspellen op basis van de belangstelling in de eerste graad

Secundair onderwijs: verbeterpunten leerinhouden: techniek-economie-talen- kunst-cultuur

Secundair onderwijs: verbeterpunten organisatie en structuur: overgang basisonderwijs naar secundair onderwijs rol van de 1ste graad mislukt opzet van 1B mislukt aantal, finaliteit en transparantie van richtingen (795 verschillende studierichtingen) mismatch aanbod richtingen – noden arbeidsmarkt onderwijsvormen achterhaald

Secundair onderwijs: verbeterpunten organisatie en werking scholen: begrip ‘school’ schaalgrootte financiering van werking- personeel – infrastructuur opdracht leerkracht – flexibele inzet – werkgeversschap beleidsvoerend vermogen – interne kwaliteitszorg verouderde schoolinfrastructuur

Secundair onderwijs: verbeterpunten didactiek en werkvormen: activerend onderwijs creativiteit en ondernemingszin stimuleren competentiegerichte benadering klasdifferentiatie leren leren zorg attestering van deelcompetenties

Secundair onderwijs: verbeterpunten school en omgeving: expertise-uitwisseling rol scholengemeenschappen wereldvreemd zij-instromers

Secundair onderwijs: verbeterpunten afstemming op arbeidsmarkt BSO: 1 op de 4 mannelijke schoolverlaters na ‘Kantooradministratie en gegevensbeheer (7j)’ nog werkzoekend. andere opleidingen studiegebied ‘Handel’ bieden niet direct goede perspectieven In studiegebied ‘Personenzorg’ treffen we ook studierichtingen met weinig meerwaarde voor de arbeidsmarkt. ‘Organisatiehulp en Organisatie-Assistentie (7j)’

Secundair onderwijs: verbeterpunten resultaten van leerlingen: gebrek aan referentiekader → grote verschillen terugval van resultaten sociale reproductie

Secundair onderwijs: verbeterpunten zittenblijvers: in het eerste jaar secundair 3,29% in het tweede leerjaar (inclusief het beroepsvoorbereidend jaar) 4,26% in het derde leerjaar (eerste jaar van de tweede graad) tot 7,26% in het vierde (6,54%) en vijfde leerjaar (6,91%) in het zesde leerjaar 3,61%

Secundair onderwijs: verbeterpunten ongekwalificeerde uitstroom: 15 % schoolmoeheid waterval doorstroom naar hoger onderwijs attitudes voor de arbeidsmarkt laag welbevinden van leerlingen

Welke knelpunten vragen een oplossing? Niet alle knelpunten kunnen met 1 hervorming worden aangepakt. → Duid op A4 uw top 3 aan

Op welke manier aanpakken? twijfel of voorgestelde structuurhervorming de belangrijkste knelpunten wel verhelpen welke wijzigingen zijn noodzakelijk om die knelpunten effectief aan te pakken?

Opmerkingen, vragen? → kathleen.helsen@vlaamsparlement.be www.kathleenhelsen.be