Thema avond Pesten CBS de Duif Heiloo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

KINDERUITSPRAKEN enter.
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Pesten is geen spelletje.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Open-up / over de streep
Praten met kinderen over de wereld !
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
VEILIG ONLINE Filmpje.
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
De Slippertjes.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Welkom in de samenkomst
Wiebel Kees Nik’s boekbespreking 25 okt 2007 Inhoud: 1. Titel,
Ik voel me zo alleen !.
Hoe kun je helpen? Laat je klasgenootje er niet alleen voor staan!
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
EEN FOUT IN DE VROUW Toen God de Vrouw schiep, was hij bezig aan de zesde dag van de schepping, en aan het overwerken. Een engel verscheen en zei Hem:
Antwoord op vraag SOPO1-4
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:

Interpreteren van data
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Dr. Albertus Risaeusschool
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Het Zwanenmeer (maar dan anders)
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
© Wilma de Hond 2015.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Help!!!Er zit een monster onder mijn bed!!!
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
hoe de marokkanen geld verdienen....
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
K. “Morgen gaan we weer naar huis,” mompelt Bella. “Je hebt nog láng geen zin om weg te gaan hè?” grinnikt Tobias. Bella schud met haar hoofd. Tobias.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Ouderavond over pesten op de basisschool
‘Tot morgen. ’ roept de juf
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Jij bent niet anders maar bijzonder!
Transcript van de presentatie:

Thema avond Pesten CBS de Duif Heiloo

Pesten Ik pest Jij pest Hij pest Wij pesten Jullie pesten Zij pesten Ik word gepest

Doelen - Het verschil kennen tussen plagen en pesten Presenteren van het Pestprotocol van de Duif Het leren signaleren van pestgedrag - Stelling nemen m.b.t. verschillende situaties rondom pesten - Leren hoe preventief om te gaan met pesten

Als er gepest wordt op school, moet school dat oplossen Stellingen Als er gepest wordt op school, moet school dat oplossen Ja Nee

Kinderen moeten tegen een plagerijtje kunnen Stellingen Kinderen moeten tegen een plagerijtje kunnen Ja Nee

Iedereen pest wel eens, of heeft wel eens gepest Stellingen Iedereen pest wel eens, of heeft wel eens gepest Ja Nee

Tegen pesten op internet kun je weinig doen Stellingen Tegen pesten op internet kun je weinig doen Ja Nee

Stellingen Kinderen die gepest worden zijn vaak anders, door bijv. hun uiterlijk of afkomst Ja Nee

Pestende kinderen doen stoer, maar zijn diep in hun hart erg onzeker Stellingen Pestende kinderen doen stoer, maar zijn diep in hun hart erg onzeker Ja Nee

Stellingen Gepeste kinderen hebben als volwassene vaker last van obesitas, hoge bloeddruk en cholesterol en diabetes Ja Nee

Meer dan 15% van de kinderen worden op internet gepest Stellingen Meer dan 15% van de kinderen worden op internet gepest Ja Nee

Een geintje moet kunnen …. Stellingen Een geintje moet kunnen …. Ja Nee

Stellingen Als een klasgenootje gepest wordt door een ander, dan heeft mijn kind daar niets mee te maken. Ja Nee

Stellingen Als mijn kind van school komt vraag ik altijd hoe het met hem / haar en de klasgenootjes gaat. Ja Nee

Pesten heeft bij kleuters nog geen betekenis. Stellingen Pesten heeft bij kleuters nog geen betekenis. Ja Nee

Ouders moeten het internetgebruik van hun kinderen controleren. Stellingen Ouders moeten het internetgebruik van hun kinderen controleren. Ja Nee

Ik denk dat mijn kind wel eens pest. Stellingen Ik denk dat mijn kind wel eens pest. Ja Nee

Ouders vinden tegenwoordig wel heel snel dat hun kind gepest wordt Stellingen Ouders vinden tegenwoordig wel heel snel dat hun kind gepest wordt Ja Nee

Een kind moet leren problemen in eerste instantie zelf op te lossen Stellingen Een kind moet leren  problemen in eerste instantie zelf op te lossen Ja Nee

Ouders die zich zorgen maken over pesten, worden serieus genomen. Stellingen Ouders die zich zorgen maken over pesten, worden serieus genomen. Ja Nee

Plagen versus Pesten Definitie: Pesten is het systematisch uitoefenen van psychische en/of fysieke mishandeling door een leerling of een groep leerlingen van één of meer klasgenoten, die niet (meer) in staat zijn zichzelf te verdedigen.

Plagen versus Pesten Humoristisch Kwetsend Af en toe Voortdurend Gelijkwaardigheid Machtsverschil Wisselend slachtofferschap Hetzelfde slachtoffer Humoristisch Kwetsend Af en toe Voortdurend

Pestprotocol CBS de Duif

Casuïstiek

Casus 1 Rik, 9 jaar, klein van stuk. Rik zit in een klas met alleen maar kinderen die groter en sterker zijn dan hij. Rik voelt zich in de klas onveilig omdat hij zo klein is en minder sterk. De moeder van Rik komt er thuis achter dat zijn spaarpot behoorlijk leeg is. Wanneer moeder verhaal wil halen bij Rik zegt hij van niets te weten. De moeder van Rik vertrouwt het niet en besluit Rik wat meer in de gaten te houden. Elke ochtend als de school begint gaat Rik altijd als eerste naar Wim, hij is de grootste van de klas. Echter is Rik is helemaal niet zo bevriend met Wim, en moeder ziet dat hij elke keer iets geeft aan Wim. Na nogmaals met Rik in gesprek te gaan vertelt Rik dat hij Wim elke dag 50 ct geeft om zijn beschermer te zijn…………………

Casus 2 Eline, 6 jaar, zit in groep 3 en is dikke vriendinnen met Fien en Sara, ze spelen altijd samen. Echter komt Eline de laatste paar weken niet blij thuis. Ze wast vaker dan normaal haar handen en gebruikt veel snoet poets doekjes, want die ruiken zo lekker zegt Eline. Het spelen met Fien en Sara gebeurt bijna niet meer en als ze dan willen spelen zegt Eline dat ze niet wil. Eline haar drang naar schoon willen zijn en lekker willen ruiken nemen steeds meer toe. De moeder van Eline maakt zich zorgen en gaat met haar in gesprek ………………………………….. Hoe kan je als ouders met Eline in gesprek gaan om erachter te komen wat er aan de hand is?

Casus 3 Koen, 12 jaar, zit in groep 8. Koen heeft onlangs tegen zijn ouders verteld dat hij dagelijks wordt gepest buiten schooltijd. De ouders van Koen stellen voor om op gesprek te gaan op school. Koen wil dit absoluut niet omdat hij bang is dat het alleen maar erger wordt. Koen zegt: “Als jullie dat doen, wordt het alleen maar erger en zullen ze mij een verklikker vinden”. Wat zijn de juiste stappen om te zetten in deze situatie?

Casus 4 Mira is een verlegen meisje van 7. Ze háát het om naar school te gaan. ' s Ochtends als haar moeder haar wakker maakt, begint het al. Mira wil haar pyjama niet uitdoen en verzet zich hevig. Haar moeder moet dan haar uiterste best doen om Mira in haar kleren te krijgen en naar school te brengen. Daar laat ze Mira huilend achter. Mira's moeder begrijpt het niet. Als ze haar dochter vraagt wat er is, wil ze niks zeggen. Wat Mira's moeder niet weet, is dat Mira vaak gepest wordt. Tijdens de gymles verstoppen de pestkoppen haar kleren, zodat ze altijd als laatste klaar is, en als ze zit te schrijven, stoten ze expres tegen haar stoel, zodat ze grote halen maakt op haar papier. Mira voelt zich bang, minderwaardig en buitengesloten.  

Casus 5 Michiel is 10 en heeft last van overgewicht. Daar wordt hij mee gepest op school. Klasgenoten schelden hem uit: 'Vetzak!' 'Varken!' Die keer dat hij trots met nieuwe schoenen op school kwam en de pesters dat doorhadden, lachten ze hem uit. 'Wat een grote voeten heb jij! Net slagschepen!' Toen Michiels ouders hoorden van de aanhoudende pesterijen hebben ze hem van school doen veranderen. Dat hielp echter niet. Al snel werd Michiel weer gepest. Michiels ouders denken dat het komt door zijn overgewicht. Ze hebben hem nu op een streng dieet gezet, maar alhoewel Michiel gewicht kwijtraakt, houdt het pesten aan.

Casus 6 Fleur is 11 en nogal onzeker. Ze wil er graag bij horen, maar voelt zich geremd en verlegen. Vooral naar de populaire kinderen in de klas kijkt ze op. Eén van deze populaire kinderen pest haar al een tijdje. Hij noemt haar een stomme trut, en van haar nieuwe jurk zei hij laatst dat deze leek op een nachtjapon. Op zo'n moment staat ze met haar mond vol tanden en kan ze wel door de grond zakken van ellende.  

Casus 7 Tomas vindt het verschrikkelijk saai om de hele dag op school te zitten. Gelukkig kan hij in de pauze stoom afblazen. Hij zoekt dan het pispaaltje van de klas op, Simon. Simon is een stille jongen die het leuk vindt om te lezen. 'Boekenwurm!' roept Tomas dan. Soms trekt hij Simon zo hard aan zijn jas dat hij valt. Begint Simon te huilen, dan denkt Tomas in zichzelf: 'Huilebalk! Moet je ook maar niet zo stom doen!' Medelijden kent Tomas niet. Na de pauze voelt hij zich weer goed: op het schoolplein is híj de baas!

http://www.rehobothschool-katwijk.nl/achtergronden/pesten.htm http://www.pestbriefje.com/

http://www.mijnkindonline.nl/

Bedankt voor uw aandacht. Vragen? www.opvoedpoli.nl