Critical Chain Project Management Marco Luiten NOVITADE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Hoofdstuk 4 De planning Waarom plannen? Begrippen Strokenplanning
De kern van projectmanagement
Analyse en Ontwerpen II
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Logical Framework Approach
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
"The cynic knows the price of everything and the value of nothing".
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Autisme en intelligentie
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
College Project Management 1 maart 2002
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Proces en Product.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Van doelen naar reflectie
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
GEEF KINDEREN WAAR ZE RECHT OP HEBBEN
LauwersCollege Buitenpost Informatica
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2007 Overzicht Commissie Emancipatiezaken 25 september 2007.
Inhoud college Lijnbalancering Comsoal Random Sequence Generation
PAD Mindfulness en Yoga
Hoofdstuk 4: Statistiek
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
De kern van Projectmanagement
Samenwerken.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Insights & Essentials Willem van Putten
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Projectmanagement volgens Critical Chain. 2 Theory Of Constraints Dr. Eli Goldratt: The Goal, 1984 Doorbraken in prestaties van complexe organisaties.
Garansys is een initiatief van de Caesar Groep © All material copyright Garansys. All rights reserved Introductie CCPM.
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
Mijn ProjectTomTom Marcel Seijner drs ing. M.Seijner.
Mijn ProjectTomTom drs ing. M.Seijner Marcel Seijner.
Psychologieles 7 lesweek 7
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Verschillende rollen en stijlen
Woordjes leren.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoorcollege SDM1 Software project management: project scheduling & tracking Mario van Vliet 18 April
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Slim tellen.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Rapportage van voortgang of status
Level 1 is de basistraining, waarin je een begin maakt met GTD
Methoden om te werken aan continue verbetering
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Slim tellen.
Transcript van de presentatie:

Critical Chain Project Management Marco Luiten NOVITADE

Inleiding Projecten  (ICT-)projecten te vaak niet succesvol  Oplossingen gezocht op diverse terreinen:  Gestandaardiseerde projectaanpak  Kwaliteitssystemen  Projectmanagement skills  Certificering projectmanagement  Effecten zijn positief  maar niet afdoende

Cricital Chain Projectmanagement  Methode van Management-goeroe Eliyahu Goldratt  Toepassing van Theory of Constraints op Projectmanagement  Beschreven in boek: De Zwakste Schakel Uitgeverij Spectrum ISBN

Cricital Chain Projectmanagement Introductie  Richt zich primair op de kritische succesfactor: doorlooptijd  Geeft verklaringen voor project-falen EN oplossingen voor project-succes  Is bewezen succesvol  Projecten op tijd (en vaak eerder) klaar

Critical Chain Project Management De essenties  Traditionele planningen  Totale duur is

Over veiligheidsmarge in planning  Elke taak bevat mate van zekerheid  veelal 80-90% zeker dat planning wordt gehaald  Management voegt meer zekerheden toe  totale marge soms meer dan 100% (!)  Observatie  ICT-projecten worden toch in >80% van de gevallen te laat opgeleverd  Hoe kan dat?

Psychologische effecten  “Studenten-syndroom”  Als je genoeg tijd hebt begin je rustig/later  Daardoor is zekerheid al verbruikt voordat je goed en wel bent begonnen  “Self-fulfilling prophecy”  De planning wordt altijd net (niet) gehaald. Eerder klaar betekent tijd voor extra dingen inbouwen, extra testen, extra …  Kortom: een veiligheidsmarge in iedere taak geeft een onterecht gevoel van veiligheid

Gevolgen daarvan (1)  Als T1 eerder klaar: helaas want T2 is gepland op datum X en is moeilijk naar voren te halen  Als T1 later klaar: helaas want de hele “keten” schuift door  Conclusie: planning loopt altijd uit! T1T2T3

Gevolgen daarvan (2)  Als T1 te vroeg klaar en T2 te laat, start T3 te laat.  Resources voor T3 waren gepland en moeten dus wachten, resources voor T1 vallen stil  Conclusie: planning is inefficient T1 T3 T2

Verdelen van aandacht  Bij uitvoeren van meerdere gelijktijdige taken zijn meeste taken later klaar  Conclusie: concentreer op 1 taak

Uitgangspunten voor Critical Chain Projectmanagement  Doorlooptijd is belangrijkste stuurelement van projecten  De keten is zo sterk als de zwakste schakel, dus elimineer de zwakste schakel  Zwakste schakel is de manier van plannen en bewaken van de voortgang

En nu?  Verschil met traditionele planningen

Stap 1  Elimineer veiligheidsmarge in taken van langste pad en zet deze achteraan in planning als projectbuffer  Totale duur is

Stap 1  Elimineer veiligheidsmarge in taken van langste pad en zet deze achteraan in planning als projectbuffer  Totale duur is (32)

Stap 2  Stop extra aanleverbuffer op paden naar kritieke pad

Stap 3  Bescherm kritieke pad  Aanleverbuffers  Concentratie op taak op kritieke pad  Projectbewaking door bewaking op buffers

Concentratie op kritieke pad  Taken op kritieke pad uitvoeren zonder afleiding – zo snel mogelijk afmaken (“roadrunner” modus)  Geen planning meer van start- en einddatum maar “estafette-stokje” doorgeven  Signaal doorgeven (“over 2 dagen klaar”)  Uitlopen is toegestaan, sneller klaar zijn is mogelijk

Bewaking op buffers  Bewaak project door buffers te monitoren  Tot 1/3e deel: geen probleem  1/3e tot 2/3e deel: plan acties  Groter dan 2/3e deel: uitvoeren acties  Bufferbewaking eenvoudig door bijwerken van start en einddatum per taak in de planning

Verschil traditioneel vs CCPM  T: Gaat uit van worst-case taakduur  C: Gaat uit van gemiddelde taakduur  T: Beschermt individuele taak met onzekerheidsbuffer  C: Beschermt project met onzekerheidsbuffer  T: Nadruk op taakvoortgang  C: Nadruk op projectvoortgang

Verschil traditioneel vs CCPM  T: start en eindig taak op geplande data  C: start taak zo snel als vorige klaar is, eindig taak zo snel mogelijk  T: constante aanpassing van project- schedule op basis van projectverloop  C: monitor buffer-uitputting op basis van projectverloop

Projectdruk - traditioneel

Projectdruk - CCPM

Teameffort - traditioneel

Teameffort - CCPM

Conclusies  Focus op projectdoorlooptijd in plaats van individuele taken  Eliminatie van faalfactoren traditionele projectplanningen  Gecontroleerder projectverloop  Vele succesvolle projecten wereldwijd bewijzen effectiviteit van CCPM