Ketenzorg model en handvatten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Improving Mental Health by Sharing Knowledge Opvang landelijk toegankelijk? Onderzoek regiobinding 29 oktober 2013 Vicky Gijs Christien Muusse.
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Michiel van Hees directeur CQ procesmanagement
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
van inhoud naar prestatie
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Maatschappelijk Aanbesteden
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Vragenlijst ketencoördinatoren
Beleid dementiezorg VGZ 2013
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
POH GGZ-BASIS GGZ Zorggroep Arnhem September
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Ketenzorg model en handvatten ir. Michiel van Hees CQ procesmanagement GGZ-Nederland themamiddag ketensamenwerking 16 juni 2009

Opzet Korte introductie over ketenzorg Introductie ketenzorgmodel Casus verslavingsreclassering Casus dementie Handvatten ter verbetering

Wat is ketenzorg? Bij ketenzorg werken verschillende instanties samen om zo efficiënt mogelijk kwalitatief goede zorg aan een bepaalde cliëntengroep te kunnen verzorgen. Bij deze samenwerking willen zorgaanbieders de professionele kwaliteitsaanpak -welke zorg heeft de cliënt nodig?- en de bedrijfsmatige aanpak -hoe kan deze zorg cliëntgericht worden georganiseerd?- met elkaar verbinden. (Bron: CQ procesmanagement & Kubiek)

Wat is ketenzorg? Een keten is een samenwerkingsverband tussen partijen die zowel zelfstandig als afhankelijk van elkaar functioneren omdat ze volgtijdelijke handelingen uitvoeren gericht op een afzonderlijk doel. (Bron: INK)

Wat is ketenzorg? 'zorgverlening waarbij verschillende partijen met verschillende doelstellingen hun krachten bundelen om de kwaliteit van leven van een groep cliënten te verbeteren uitgaande van een nieuwe, gezamenlijke doelstelling.‘ (Bron: Vilans)

Wat is ketenzorg? Belangrijkste elementen: Verschillende instanties/ organisaties Werken samen Rondom één clientendoelgroep

Waarom ketenzorg Aantal chronisch zieken neemt toe Complexiteit van de zorgvraag neemt toe Meerdere zorgverleners betrokken Verplicht (voor dementie) Waarborgen van: de samenhang van de zorg (transparantie) de kwaliteit voor de patiënt

Waarom ketenzorg? Verschillende invalshoeken (vb dementie): Cliënt kwaliteit van leven Mantelzorger draaglast Financiers prijs Instelling kwaliteit / kosten

Wanneer ketenzorg? Diabetes COPD En binnen GGZ onder meer over: Dementie Verslaving Autisme

Ketenzorg toepassen Het werken binnen ketenzorg heeft invloed op: Financiering Informatie Organisatie Besturing Proces Doel

Ketenzorg toepassen Afhankelijk van hoe ver je bent met je keten krijg je andere vraagstukken.

Ketenzorg toepassen CQ Ketenzorgmodel Afdeling georiënteerd   Instelling georiënteerd Doelgroep georiënteerd Netwerk georiënteerd Keten georiënteerd Doel o Doel gericht op goed uitvoeren van zorg Doel samenwerking gericht op goed uitvoeren van zorg Doel gericht op behandel effect Doel samenwerking gericht op eigen behandeleffect Doel samenwerking gericht op totale behandeleffect Proces Producten zijn bekend Gelijke producten over hele instelling Producten per doelgroep in samenhang bekend Product per keten in samenhang bekend Eén zorgpad Processen zijn bekend Instellingsproces bekend Processen binnen instelling per doelgroep bekend Onderlinge processen bekend Eén logistiek model Minimale bekwaamheid personeel bekend Aanbod relevante partners is bekend Sociale kaart van regio is bekend Sociale kaart van regio is per doelgroep bekend Zorgdiensten van keten partners zijn per doelgroep bekend Zorgdiensten van instelling en ketenpartners vormen een logisch geheel Besturing Gericht op productie Idem + gericht op rendement Idem + gericht op cliëntenlogistiek en behandeleffect Gericht op win-win situaties Gericht op maatschappelijk rendement: - QoL cliënt / systeem - Financiën Organisatie Job shop Samenwerkende Job shop Flow Samenwerking in flow Eén flow Specialisme opgesplitst in doelgroep Zeggenschap ligt (deels) buiten de instelling Informatie (over cliënt) Dossier op afdelingsniveau Eén dossier in instelling Eén dossier specifiek naar doelgroep Dossier met relevante gegevens van netwerk partners Automatische koppeling en uitwisseling dossier binnen de zorgketen Eén MIS MIS per doelgroep MIS met relevante gegevens van netwerk partners Ketenindicatoren Financiën Product afspraak per afdeling gerealiseerd Substitutie tussen afspraken mogelijk Zorgverkoop: zorgdiensten koppelen aan financiering Afstemmen financiering over gehele zorgketen Integrale afspraak ©

Toepassen ketenzorgmodel Aan de hand van een tweetal casussen: Verslavingsreclassering Dementie

Casus verslavingsreclassering

Casus verslavingsreclassering Betrokken organisaties: Verslavingsreclassering Verslavingszorg Maatschappelijke opvang Politie Justitie Gemeente

Casus verslavingsreclassering Strafrechtketen Onderzoek en advies O & A O & A O & A O & A Taakstraf traject Drangtraject Traject in detentie . Dwangtraject Zorgketen

Casus verslavingsreclassering Doel: Er is een gemeenschappelijk doel: Terugdringen van recidive door verslaafde justitiabelen toe te leiden naar zorg. Wordt niet door alle ketenpartners als dusdanig beleefd -> Fase 1: afdeling georienteerd

Casus verslavingsreclassering Proces: Proces is per afdeling georganiseerd. Overdrachten tussen afdelingen/ instellingen niet uitgelijnd. Wel is van elkaar bekend wat de producten zijn. -> Fase 1 / 2: afdeling/ instelling georienteerd

Casus verslavingsreclassering Besturing: Besturing is gericht op halen productie Geen inzicht in rendement over keten -> Fase 1: afdeling georienteerd

Casus verslavingsreclassering Organisatie: Proces is per afdeling georganiseerd rondom specialismen -> Fase 1: afdeling georienteerd

Casus verslavingsreclassering Informatie: Informatie wordt in verschillende systemen bewaard en beperkt uitgewisseld. Binnen de instelling is niet één dossier over de client maar meerdere. -> Fase 1: afdeling georienteerd

Casus verslavingsreclassering Financiering: Financiering is in compartimenten verdeeld Zorg Verslavingsreclassering Justitie -> Fase 1: afdeling georienteerd

Casus verslavingsreclassering

Casus verslavingsreclassering Ontwikkeling gericht op verbetering fase 1 -> fase 2. Eerst intern ontwikkelen Vervolgens afstemming met ketenpartners Verbeterpotentieel: Minder problemen bij logistieke afstemming Besturing die meer aansluit bij halen strategie organisatie Betere toegang tot informatie over client Volledigere financiering van producten

Casus dementie

Casus dementie Betrokken organisaties: GGZ Thuiszorg V&V Alzheimer Nederland Ouderenwerk Huisartsen Neuroloog

Casus dementie: 0-meting

Casus dementie Verbeteren van ketenzorg dementie: Beginnen vanuit de inhoud Van inhoud naar samenwerken Van samenwerken naar prestatie

Stap 1: De inhoud van zorg Zorgpad wordt beschreven vanuit de inhoud. Professionals aanspreken op hun inhoudelijke expertise. Voordeel: betrokken professionals hebben hetzelfde beeld van de zorg en ondersteuning. Techniek: zorgpad Proces inrichten

Zorgpad Een zorgpad beschrijft stapsgewijs in de vorm van een processchema het zorgtraject voor een specifieke cliëntengroep. Hierdoor ontstaat voor alle betrokkenen een helder beeld van het zorgtraject dat de cliënt doorloopt, inclusief taken, beslissingscriteria en werkwijzen. Om dat te bereiken maken we gebruik van zorgpaden en effectmeting. Eerst maar beginnen met het eerste, wat is een zorgpad?

Invoeren zorgpad Het zorgpad wordt continu verbeterd (P – D – C – A) Taakafspraken Evaluatie Eigen behaalde resultaten Externe ontwikkelingen Verbeterde afspraken Om dat te bereiken maken we gebruik van zorgpaden en effectmeting. Eerst maar beginnen met het eerste, wat is een zorgpad?

Zorgpad De juiste dingen Het juiste moment De juiste zorgverlener

Casus dementie

Bevindingen stap 1 Dubbelingen Gaten Intake, behandelplan, zorgadvies en bemiddeling. Gevolg: inefficiëntie en verwarring voor de cliënt. Gaten Ontbrekende zorg/ondersteuning: activiteiten- begeleiding thuis, opname mogelijkheid, respijtzorg. Gaten in proces: één duidelijke ingang, delen van informatie tussen hulpverleners.

Stap 2: Van inhoud naar samenwerken Afstemmen: Doel Proces Besturing Organisatie Informatie Financiën

Stap 2 – Bevindingen 1 Samenhang tussen verschillende producten van organisaties is duidelijker. 2 Gezamenlijke doelen geformuleerd. Ook hier is de inhoud leidend. 3 Inhoud van zorg heeft consequenties voor financiering (bv. HH2 ipv alfahulp). 4 Informatie uitwisselen: format om meest gevraagde informatie te delen.

Casus dementie Doel: Er zijn gemeenschappelijke doelen op gebied van: - beschikbaarheid zorg - inrichting proces - te behalen behandeleffecten -> Fase 4: netwerk georiënteerd

Casus dementie Proces: Proces van betrokken organisaties bekend Één gezamenlijk zorgpad Overdrachten tussen afdelingen/ instellingen afgesproken. Minimale bekwaamheid medewerkers bekend -> Fase 4/ 5: netwerk/ keten georienteerd

Casus dementie Besturing: Besturing is gericht op halen productie en rendement Volgende stap richting sturen op logistiek en behandeleffect -> Fase 2: instellings georienteerd

Casus dementie Organisatie: Organisatie binnen betrokken instellingen op elkaar afgestemd. Nog geen volledige organisatie naar doelgroepen -> Fase 2: instellings georienteerd

Casus dementie Informatie: Informatie wordt bij elke instelling in één dossier bewaard. Beperkte uitwisseling van informatie -> Fase 2: instellings georienteerd

Casus dementie Financiering: Financiering vanuit inhoud zorg, substitutie binnen instellingen mogelijk Volgende stap afspraken maken voor gehele keten. -> Fase 3: doelgroep georienteerd

Casus dementie: 0-meting

Casus dementie: 1-meting

Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Gezamenlijke keten dementie: Voorspellen toekomstige vraag & aanbod Afstemming financiering Afstemming netwerkindicatoren/prestaties

Stap 3 - Bevindingen (1) Vraag & aanbod: Grote capaciteitsvraag, maar niet overal hetzelfde. Financiering Netwerkindicatoren / prestatie-indicatoren

Pijn/ND Westland Delft Lans. MD

Casus dementie: verblijf

Casus dementie: casemanagement Geschatte inzet per client: 15 uur netto/ 30 uur bruto Bron: zorgketen dementie Amsterdam

Stap 3 Bevindingen (2) Vraag & aanbod Financiering: Rol financiers Invloed op inkoopbeleid zorgkantoren en gemeentes Netwerkindicatoren / prestatie-indicatoren

Casus dementie: financiering Extramurale AWBZ ZZP DBC WMO/gemeente

Casus dementie: financiering Voorbeeld: zorgdiagnostiek Uitgevoerd door GGZ: DBC (evt. extramuraal) Uitgevoerd door Thuiszorg: gemeente (evt. extramuraal) Uitgevoerd door V&V: extramuraal Overigens meestal niet betaald

Casus dementie: financiering Verschillende financiers: Gemeente Zorgkantoor: extramuraal en ZZP Zorgverzekeraar: DBC Met financiers om de tafel om lange termijn financiering zorgpad te realiseren.

Stap 3 Bevindingen (3) Vraag & aanbod Financiering Netwerkindicatoren / prestatie-indicatoren: Niet zomaar gaan meten

Netwerk / prestatie-indicatoren Beschrijven van de zorg en doelen niet voldoende? Welke invalshoek is belangrijk? Welk doel wil de keten bereiken? Waar kan en wil de keten op sturen?

Samenvatting Ketenzorgmodel: hulpmiddel voor bepalen welke fase de keten zich nu bevindt en wat de logische vervolg stappen zijn voor de ontwikkeling van de keten Zorgpad: hulpmiddel om, vanuit de inhoud van zorg, ketenpartners samen te laten werken Vraagontwikkeling: hulpmiddel om, vanuit de inhoud van zorg, de voorspelling van de zorgvraag te visualiseren

Vragen? m.v.hees@cqp.nl