SIMULATIEMODELLEN als INSTRUMENTEN voor BELEIDSEVALUATIE en - PLANNING Gerlinde Verbist Centrum voor Sociaal Beleid – Herman Deleeck Universiteit Antwerpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I n k o m e n s v e r d e l i n g Personele inkomens- verdeling
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Antibioticaresistentie in de veehouderij
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
30 mei 2012 Symposium Statistical Auditing Slide 1 Weerstandsvermogen: een model in de praktijk Norbert van Haaften (Deloitte - Data Analytics)
Plan.be Armoede, vergrijzing en economische context: basiscijfers 1 Uiteenzetting: Michel Englert Adviseur bij het Plan Auteurs:Greet De Vil, Michel Englert,
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onzekerheidsreductie
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Colloquium: internationale dag van de ouderen
Grootverdiener zwaarder belast
Welvaart Hoofdstuk 4.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
ONGELIJKHEDEN IN NEDERLAND BESCHRIJVINGEN TRENDS VERGELIJKINGEN WOUT ULTEE HOOFDVRAGEN VAN DE SOCIOLOGIE 7 SEPTEMBER 2010 EN OUDERDAG 28 MEI 2011.
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
19 juni 2012 ITS Nijmegen Drs. Hedwig Vermeulen
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Verbist, G., & Vanhille, J. (2012). Een simulatie van huursubsidies voor huishoudens in Vlaanderen: een verdelingsanalyse. CSB berichten, (1), Geraadpleegd.
Huursubsidie en sociale huur
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Kinderen kansarm gezin
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Algemene Ondernemersvaardigheden
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Herhaling bijeenkomst 1 Noem 3 dingen die je vorige week hebt geleerd.
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Inhoud Ontstaan en Geschiedenis van SAP SAP anno 2002 / 2003 SAP in België en Luxemburg SAP Wereldwijd Producten Opbouw SAP Evolutie Omzet, Winst en Personeelsbestand.
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Koopkrachtberekeningen voor 100 huishoudens Nibud 12 november
23 juni 2017.
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Natascha Van Mechelen & Michiel Van Der Heyden
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

SIMULATIEMODELLEN als INSTRUMENTEN voor BELEIDSEVALUATIE en - PLANNING Gerlinde Verbist Centrum voor Sociaal Beleid – Herman Deleeck Universiteit Antwerpen

2 Evaluatie van maatregelen van het NAP-SI: verschillende benaderingen •Beschrijvende variabelen (input, output,…) •Experimenten: vergelijking onderzoeksgroep – controlegroep •Quasi-experimenten •Simulatiemodellen voor ex ante en ex post evaluatie -Specifieke maatregelen -Hier: nadruk op 1ste orde effecten

3 Simulatie modellen op microniveau •Meten van effecten van beleidsverandering •Identificatie maatregelen voor verbetering doelstellingen m.b.t. Laken-indicatoren •Analytische kracht -Cumulatief effect -Ceteris paribus •Individuele beslissingseenheden •Types: -Standaardsimulaties -Empirische microsimulaties

4 Standaardsimulaties (1) = berekening van belastingen en uitkeringen voor een aantal hypothetische gezinstypes Assumpties over -Gezinssamenstelling -Leeftijd -Arbeidsmarktpositie -Inkomensbestanddelen

5 Standaardsimulaties (2) Voordelen: •Eenvoud (zowel in constructie als in gebruik) •Onafhankelijk van grote empirische databank •Geschikt voor comparatief onderzoek •Toepassing op veel verschillende gezinssituaties •Beleidsindicatoren (input) Beperkingen: •Representativiteit? Aggregatie? •Verdelingseffecten? •Input data?

6 Empirische microsimulatie modellen (1) = berekening van belastingen en uitkeringen op basis van representatieve steekproef van huishoudens •Keuzes inzake -Dataset (administratief / survey) -Algemeen / partieel -Statisch / dynamisch -Opname gedragsreacties -Opname macro-economische effecten -Eenheid van analyse (individu, huishouden, fiscale eenheid)

7 Empirische microsimulatie modellen (2) Voordelen: •Raming van verdelingsgevolgen, met controle voor socio-demografische en economische context •Representativiteit •Aggregatie (algemeen/groepen) •Output indicatoren Beperkingen: •Kwaliteit van de databank •Kostprijs van constructie en onderhoud

8 Toepassingen van standaardsimulaties: enkele voorbeelden •Vergelijking over de tijd •Internationale vergelijking •Vergelijking van inkomenspositie en verdeling voor en na invoering van beleidsmaatregel  meten van impact van  voorgestelde beleidsalternatieven (ex ante)  doorgevoerde hervormingen (ex post)

Evolutie van (para)fiscale druk als % van brutoloon, eeninkomenskoppel, België, Bron: STASIM

Internationale vergelijking van de parafiscale druk als % van brutoloon, eeninkomenskoppel met 2 kinderen

Hervorming personenbelasting 2001, België Parafiscale druk als % van brutoloon, eeninkomenskoppel

12 Toepassingen van empirische microsimulaties: enkele voorbeelden •De hervorming van de personenbelasting (2001) (NAP-Incl.) -Maatregelen ten gunste van gezinnen met kinderen -Belastingkrediet voor lage lonen •Kinderarmoede in het Verenigd Koninkrijk

13 Indicatoren (selectie) •Inkomensniveau •Budget •Winnaars / verliezers •Inkomensverdeling -Quantielverdeling (Deciel, Quintiel) -Ongelijkheidsindex (Gini, Theil) -Progressiviteitsindex (Kakwani) •Armoede: -Percentage armen -Armoedekloof -Beckerman ratio’s: •Verticale efficiëntie •Armoedereductie-efficiëntie

Belgische Belastinghervorming Vermindering belastingdruk 2. Neutraliteit inzake keuze levensvorm (gelijkschakeling behandeling alleenstaanden / samenwonenden / gehuwden) 3. Meer rekening houden met aanwezigheid kinderen 4. Ecologische belastingmaatregelen

Budgettaire kost Belastinghervorming 2001 (in miljard Euro) MaatregelAdmin. ramingRaming MISIM Aanpassing tarieven0,940,98 Belastingkrediet lage lonen 0,45 Extra aftrek beroepskosten0,250,32 Individualisering voordeel vervangingsinkomens 0,400,36 Gelijkschakeling gehuwden/alleenstaanden 1,091,25 Kinderen0,120,19 Ecologische maatregelen0,11- TOTAAL3,333,54

Verdeling over decielen van gemiddelde winst belastinghervorming 2001, totaal Bron: MISIM

Verdeling over gezinstypes van gemiddelde winst belastinghervorming 2001, totaal

Verdeling over decielen van gemiddelde winst belastinghervorming 2001, belastingkrediet lage lonen

Verdeling over gezinstypes van gemiddelde winst belastinghervorming 2001, belastingkrediet lage lonen

Verdeling over decielen van gemiddelde winst belastinghervorming 2001, extra voordeel kinderen

Verdeling over gezinstypes van gemiddelde winst belastinghervorming 2001, extra voordeel kinderen

Herverdelend effect en progressiviteit van personenbelasting voor en na hervorming Pre- hervorming Post-hervorming Gini inkomen voor belasting (a) Gini inkomen na belasting Herverdelend effect (b) (b) als % van (a)23%22% Progressiviteit (Kakwani) Gemiddelde belastingvoet

Armoede voor en na hervorming Armoedelijn als x% van gemiddeld equiv. inkomen 40%50%60% % arme huishoudens Voor belastingen Na belastingen, voor hervorming Na belastingen, na hervorming Armoedekloof als % armoedekloof voor belastingen Voor belastingen100.0 Na belastingen, voor hervorming Na belastingen, na hervorming

24 Kinderarmoede in het Verenigd Koninkrijk •Zeer hoog niveau van kinderarmoede in VK -Hoogste van de EU (jaren ’90) -Verdrievoudigd sinds Zowel bij huishoudens zonder werk als bij de ‘working poor’ •Algemene doelstelling van Labour-regering (1997): “to end child poverty … a 20 year mission” •Specifieke doelstelling: halvering van kinderarmoede tegen 2010

25 Kinderarmoede in het Verenigd Koninkrijk •Beleidsmaatregelen: -3 categorieën: 1.Onmiddellijke impact op inkomensniveau via belastingen en uitkeringen 2.Bevorderen van betaald werk 3.Wegwerken van lange-termijn nadelen -Door regering voorgestelde maatregelen in categorie 1: 1.Working Families’ Tax Credit (Oct. 1999) 2.Verhoging kinderbijslag (1997) 3.Belastingkrediet voor kinderen (April 2001) 4.Verhoging ‘Income Support’ voor gezinnen met kinderen

Ex ante evaluatie door Sutherland & Piachaud (2001): % armen voor en na Labour beleid Alle indiv.Kinderen Alle1 ouder2 ouders April 1997, voor beleid19,126,342,521,8 Na beleid van belastingen / uitkeringen % armen14,817,024,414,9 Aantal uit armoede gehaald Uit armoede In armoede Na beleid van belastingen / uitkeringen en tewerkstelling ouders % armen13,513,816,013,1 Aantal uit armoede gehaald

27 Tussentijdse evaluatie door Piachaud & Sutherland (2002) • kinderen uit armoede in periode 1996/7 – 2000/1 •Onderzoek naar verschillende veranderingen -Bevolkingssamenstelling -Tewerkstelling -Loonniveau en –verdeling -Beleid van uitkeringen en belastingen •Discrepantie raming – feiten: verklaringen

28 Mogelijkheden van statische microsimulatiemodellen voor NAP-Incl. •Interpretatie resultaten afhankelijk van keuzes en assumpties •Raming van eerste orde effecten van deel van de alternatieve beleidsvoorstellen zoals voorzien in NAP-Incl. -Kostprijs -Verdeling winnaars / verliezers -Differentiële impact voor diverse sociale groepen -Armoede & ongelijkheid (ontleding armoederisicpercentages)

29 Mogelijkheden van simulatiemodellen voor NAP-Incl: het internationale perspectief •Belangrijk voor OMC Sociale Inclusie: verband indicatoren - maatregelen •Hulpmiddel om ‘good practices’ te identificeren •Policy swapping: mogelijkheid om effecten van beleidsvoorstellen die worden voorgesteld in NAPs in andere landen te toetsen •EUROMOD als instrument (EU empirisch microsimulatiemodel)