Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Mediaopvoeding.
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Pastoraal op school.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Samenwerken in burgerschap
CBE: Centra voor Basiseducatie
Personeelsvergadering
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Het opleidingsprofiel:
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Basisvorming Internationale ontwikkelingen Werkseminarie PAV 20 november 2014.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Ruimte voor Gelderland Gebouwd erfgoed geeft energie!
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Informatie-avond Een internationaal programma in je opleiding Leuven/Diest, 2 & 3 December 2015.
Keuzevrijheid: lust of last?
De Modernisering van het secundair onderwijs
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Informatie-avond VWO 3 Welkom
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Voorlichtingsavond profielkeuze
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
JEUGDzorg - voor wie?.
Informatie-avond VWO 3 Welkom
INTRODUCTIE academiejaar
Cultuur en samenleving
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst Studiedag VVKSO: SO inKLEUREN Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst Carl Snoecx

Vooraf Opvoeding is een lucide inzicht hebben in de ‘homanitas’ van de mens en van daaruit in een aangepast proces de mens begeleiden naar een ware ‘humanitas’ (Paul Van Den Berghe)

WAAROVER GAAT HET? De maatschappij en vorming De (katholieke) school en vorming Krijtlijnen van vorming binnen het secundair onderwijs van de toekomst

Het maatschappelijk discours Vermaatschappelijking van de school Het discours achter het discours Visie op de leerling Visie op de school Visie op vorming

De maakbaarheid van vorming KUNNEN WIJ HET MAKEN?

DE (KATHOLIEKE) SCHOOL EN VORMING De rijkdom van een traditie In dialoog met de behoeften van de actuele samenleving

Definitie van algemene vorming Algemene vorming is de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen die bijdragen tot de persoonlijke ontwikkeling van elk individu en laat hem toe om autonoom en interactief in de samenleving te functioneren. Zij omvat de opdracht van kennis en waarden tussen generaties en overstijgt kritisch de momentane belangen van de samenleving. (Vlor)

Wanneer is vorming ‘algemeen’ Comenius: algemene vorming Gaat over alles (omnia) Is er voor alle leerlingen (omnes) Richt zich op een geheel (omnino)

Algemene Vorming gaat over alles Breedheid van vorming, veelzijdige belangstelling Europese sleutelcompetenties als uitgangspunt

Europese sleutelcompetenties Communicatie in de moedertaal* Communicatie in vreemde talen Wiskundige competentie en basiscompetenties op het gebied van wetenschappen en technologie Digitale competenties Leercompetenties Sociale en burgerschapcompetenties Ontwikkeling van initiatief en ondernemerszin Cultureel bewustzijn en culturele expressie ]:

OVER ALLES … Lichamelijke opvoeding en vorming? Historische vorming? Levensbeschouwelijke vorming?

Algemene vorming is er voor alle leerlingen Alle leerlingen: elke leerling in zijn eigenheid Alle leerlingen: doorheen heel de opleiding (drie graden)

Algemene vorming is er voor alle leerlingen Centraal en geïntegreerd in elke vorm van opleiding Belangrijk voor alle leerlingen, maar nog belangrijker voor de meest kwetsbaren

Algemene vorming is gericht op een geheel Vorming is gericht op de hele mens: hoofd, hart, handen

Vorming vergt keuzes Education is the point at which we decide whether we love the world enough to assume responsibility for it … where we decide whether we love our children enough not to expel them from our world … but to prepare them in advance for the task of renewing the common world. (Hannah Arendt)

Drie‛vuldige’ opdracht van vorming Studiedag VVKSO: SO inKLEUREN Drie‛vuldige’ opdracht van vorming Vorming maakt leerlingen verantwoordelijk Vorming maakt leerlingen vrij Vorming bezielt leerlingen Carl Snoecx

Vorming in het secundair onderwijs