Introductie tot de experimenteersessies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Rol en rendement van het experiment in het chemie- onderwijs 1.
Met onze speciale dank aan
Filip Leemans Projectcoördinator bij RVO-Society. RVO-Society ? Roger Van Overstraeten: stichter van Imec Pakketten voor secundair onderwijs: Cool met.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Werken aan draagvlak De Academische opleidingsschool
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Al doende leren training docenten
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ginckels Walter Projectmedewerker Educatie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Onderzoekend leren bij Nederlands
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Voortgangsgesprek fase 1
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
English and IPC How to teach content through English.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Professional Development Schools - Rijnmond
Leerstijlen KOLB SJM.
Lezen: doe het goed voor
Toekomstgericht onderwijs
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Collegeprogramma Kansen zien, kansen grijpen, kansen bieden Structuurvisie -> Laan 1945 als voorzieningenas Ontwikkeling “ontmoetingsplek” op locatie Kloosterhof.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What is the meaning of? Student centered learning
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Introductie tot de experimenteersessies Succesvoller experimenteren in de lessen wetenschappen Introductie tot de experimenteersessies Gaston Moens, VUBrussel Hoe experimenten in een krachtige leeromgeving plaatsen

UITGANGSPUNTEN

LEERLINGEN LEREN BETER ALS ZE ACTIEF IN HET LEERPROCES WORDEN BETROKKEN Leeromgevingen zijn dus vooral krachtig wanneer ze en voldoende ruimte laten voor zelfstandig leren en voldoende systematische begeleiding bieden, De Corte & Verschaffel

ONDERZOEKEND LEREN IS EEN MANIER OM EEN KRACHTIGE LEEROMGEVING TE REALISEREN Science enquiry learning could help to reverse the apparent decline in young people’s interest and engagement in school science, and the potentially serious consequences for the UK’s science research base and its general scientific literacy. NESTA, National Endowment for Science, Technology and the Arts, 2005.

EXPERIMENTEN KUNNEN HIERBIJ EEN BELANGRIJKE ROL SPELEN … ALS AAN BEPAALDE VOORWAARDEN WORDT VOLDAAN As practiced in many schools practical work is ill conceived, confused en unproductive. For many children, what goes on in the laboratory CONTRIBUTES LITTLE TO THEIR UNDERSTANDING OF SCIENCE. Hodson 1991; Abrahams 2008

EEN EFFECTIEF EXPERIMENT BETREKT LEERLINGEN ACTIEF bij voorbereiding, uitvoering en bij de interpretatie van de resultaten ervan Wat ? Waarom ? Hoe ? Resultaat ? IS EEN DIDACTISCH ANKERPUNT voor één of meerdere fasen van de les: verwondering wekken verhelderen verklaren toepassen

DE UITDAGING In 15 minuten tonen hoe een experiment door onderzoekend leren in een les kan worden geïntegreerd

SJABLOON (Kolb)

Belangstelling wekken Met welk experiment ga je belangstelling wekken ? Welk probleem/vraag zullen de leerlingen moeten beantwoorden ?

Het onderwerp verhelderen Hoe ga je met je leerlingen het probleem duidelijker stellen zodat het kan worden aangepakt ? Welk bijkomend experiment voorzie je om een vermoeden te toetsen ?

Een verklaring opstellen Hoe ga je met de leerlingen een verklaring opstellen en die toetsen met een experiment ?

Toepassen Samen met de leerlingen een toepassing bedenken van wat ze hebben ontdekt

ZES EXPERIMENTEN GESELECTEERD DOOR EEN JURY Aansluiting eindtermen 20 Eenvoudig uitvoerbaar 20 Verwondering opwekken 20 Inpasbaar in les 20 Conform sjabloon 20 Wetenschappelijke correctheid

ENKELE VASTSTELLINGEN Beperkt aantal inzendingen Grote verschillen in aanpak Grote verschillen in beoordeling juryleden Te hoge drempel ? Geen consensus over wat een goed experiment is in het kader van onderzoekend leren ?

EXPERIMENTEN Bernadette Anbergen Kracht van Archimedes Katrien Strubbe & Julien Van Paemel Verdringingsreeks van metalen Walter Ginckels CO2 concentratie in uitgeademde lucht Onderzoekend leren op film

EXPERIMENTEN Isabelle Querton La diffusion des gaz dans les liquides Filip Leemans Cool met spoelen Walter Ginckels Olifantenpasta