Saskia Laseur Afstuderen als ondernemer Zaal 5 10:00uur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
Kwaliteit en onderwijstijd
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Aansprakelijkheid: wees bewust van uw risico’s!
Herhaling Examenstof M&O
2. Onderneming, eenmanszaak maatschap en vof
2.1 de rechtsvorm van de onderneming
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
De ANBI mr. A.B.M. (André) Loesink.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Onroerend Goed investeren en beheren
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator

Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
In het bestuursakkoord
Ondernemingsvormen Eenmanszaak
Ondernemerschap in het mbo
CE Ondernemerschap in beweging
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN kennis – vaardigheden - HOUDING College 6 [ ] Peter Buis Lori de.
Agenda  Les 36 tm 40  12, 14, 16, 19 en 21 december 2011
Welkom H3b 5 maart 2013.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Introductie Stichting OOGG Marion Doveren directeur
Introductie OHSAS
Ondernemen(d) in het onderwijs
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
Commercieel beleid en recht
Minor Financieel advies en ondersteuning Verzekeringen, week 6 bedrijfsverzekeringen W.H. Korthouwer Week 5 Zorg-en inkomensverzekeringen.
Visie & Strategie.
Recht H1 Ondernemingsvormen Ondernemer.
Van tweeluik naar driehoeken
Hfdst. 25 Burgerlijk recht Blz Identiteitsgegevens Voornaam/-namen: Ouders kiezen de voornaam/-namen van hun kind. De ambtenaar van de Burgerlijke.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
C ONTEXT VAN DE ORGANISATIE Organisatie en beheer 2 e bijeenkomst.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
ORGANISATIE= EEN SAMENWERKINGSVERBAND VAN MENSEN, GERICHT OP HET BEREIKEN VAN EEN OF MEERDERE DOELSTELLINGEN 10 RECHTSVORMEN (RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Bedrijfseconomie voor het besturen van organisaties (Heezen) Hoofdstuk 2 Ondernemingsvormen (rechtsvormen) © 2008 Noordhoff Uitgevers en Economie Leer.
Hne m&o1 ONDERNEMINGSVORMEN. hne m&o2 Hst 2 Ondernemingsvormen 2.3 Eenmanszaak 2.4 Vennootschap onder firma ( commanditaire vennootschap ) ( maatschap.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Hoofdstuk 2 Ondernemingsvormen. Inhoud 1 Een onderneming starten 2 Ondernemingsvormen 3 Verzekeringen 4 Rechtssysteem in Nederland 5 Overeenkomsten en.
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Belasting en wetgeving
Welkom Havo/vwo 3..
Belasting en wetgeving
Beste ath 4..
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Financiering van de onderneming
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Het levenstestament van een ondernemer
Hoofdstuk 5 Hoe en met wie ga ik ondernemen?
WELKOM BIJ BEDRIJFSECONOMIE
KEUZE RECHTSVORM © Dia van Berry Hagendijk.
Het levenstestament van een ondernemer
WIE WAAR WAT en HOE WIE Instructiekaart Modellering RIO vo
Transcript van de presentatie:

Saskia Laseur Afstuderen als ondernemer Zaal 5 10:00uur

Introductie Raakvlak met andere presentaties vandaag “Kwaliteit en Innovatie” Onderwerpen: Waarom (af)studeren als ondernemer? Vormen van onderwijsonderneming Ondernemen als onderdeel van onderwijs Faciliteren van studentondernemingen Kwaliteit van ondernemen Risico’s en toezicht Voorbeelden

Waarom ondernemen? Waarom bevorderen van ondernemendheid van deelnemers in het onderwijs? “Ondernemendheid” gaat over gedrag en vaardigheden Waarom als onderwijsinstelling stimuleren ondernemerschap van deelnemers? “Ondernemerschap” gaat over doen en uitvoering Van Dale over ondernemen “op zich nemen” “beginnen te doen; uitvoeren: actie ondernemen” Is er behoefte aan? 68% studenten geeft aan mogelijk te willen ondernemen (MBO-raad)

Huidige stand van zaken Hoger onderwijsinstellingen doen veel aan “kennisvalorisatie” Research centres, extra focus op “derde geldstroom” Ook daar: groei in studentenonderneming ROC’s steeds meer aandacht voor ondernemen Mogelijkheden tijdens stages Netwerkscholen Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap Stimuleringsprogramma overheid eindigt eind 2013 (Actieprogramma Onderwijs en Ondernemen) Stichting Jong Ondernemen blijft stimuleren in alle sectoren

Vooraf – soorten rechtspersonen Stichting Statutaire doelstelling doorslaggevend Bestuur en evt. RvT Ledenverbod en uitkeringsverbod NB. Alle ROC’s worden in Nederland stand gehouden door stichtingen Vereniging Statutaire doelstelling doorslaggevend (geformuleerd door leden) ALV is hoogste orgaan, bestuur benoemd door leden, evt. RvT Uitkeringsverbod Coöperatie Vgl. vereniging Doelstelling gericht op voorzien in stoffelijke behoeften deelnemers (gene uitkeringsverbod) BV/NV Eigendom van de aandeelhouder(s); die bepalen ook doel vennootschap Structuurregeling (AvA, Bestuur en evt. RvC) Gericht op winstoogmerk Afgescheiden vermogen (in beginsel

Personenvennootschappen Eenmanzaak Doelstelling bepaald door ondernemer Geen afgescheiden vermogen Er is geen onderscheid tussen het privé- en het bedrijfsvermogen. Vennootschap onder firma Vennootschapscontract gericht op samenwerking “in bedrijf” Vennoten over en weer hoofdelijk aansprakelijk Schuldeisers kunnen in eerste instantie terecht bij vermogen vof en in tweede instantie terecht bij privé-vermogen. Maatschap Maatschjapsovereenkomsten gericht op samenwerking “in beroep” Maat aansprakelijk voor eigen handelingen tenzij volmacht over en weer of handelen als maatschap Maten niet over en weer hoofdelijk aansprakelijk (beperkt tot eigen handelingen) Schuldeisers kunnen in eerste instantie terecht bij vermogen maatschap en in tweede instantie terecht bij privé- vermogen maten.

Ondernemerschap (Model A) Ondernemerschapsactiviteiten in het verlengde van opleiding. ROC is contractspartij. Ondernemendheid als onderdeel van curriculum Onderwijsstichting opleiding Ondernemerschap

Ondernemerschap (Model B) Risicospreiding binnen eigen organisatie Ondernemendheid als onderdeel van curriculum Onderwijsstichting Ondernemerschaps-activiteiten in aparte rechtspersoon van ROC. De rechtspersoon is contractspartij. opleiding 100 % Onderneming Ondernemerschap

Eigen ondernemerschap (Model C) (Derde) geldstroom gescheiden Zelfstandige ondernemerschaps-activiteiten. Ondernemers zijn contractpartij. Studenten/ deelnemers Ondernemendheid als onderdeel van curriculum Studenten/ deelnemers Onderwijsstichting V.O.F. Ondersteuning: Ruimte/faciliteiten; Kennis; Inspiratie/stimuleren. opleiding Studenten/ deelnemers Aanvullende afspraken Rechtspersoon t.b.v. ondersteuning derde geldstroom

Eigen ondernemerschap (Model B en C gecombineerd) Zelfstandige ondernemerschaps-activiteiten. Ondernemers zijn contractpartij. Student/ deelnemer Ondernemendheid als onderdeel van curriculum Student/ deelnemer Onderwijsstichting V.O.F. Ondersteuning: Ruimte/faciliteiten; Kennis; Inspiratie/stimuleren. opleiding

Aandachtspunten Derden moeten weten wie onderneemt Wie is contractspartij en dus verantwoordelijk en aanspreekbaar? Onderneemt onderwijsstichting zelf of is sprake van ondersteuning? Derden dienen inzicht in voorwaarden te hebben Welke voorwaarden zijn van toepassing? Wie stelt die voorwaarden vast? Suggestie: algemene voorwaarden op website/briefpapier Onderwijsstichting zelf kan niet concurreren met gewone ondernemers Publieke middelen besteden aan private (contract)activiteiten, alleen mogelijk in lijn met onderwijsdoelstellingen Onderwijsstichting kan goed: ondernemendheid bevorderen (onderwijs, ondersteunen, adviseren, faciliteren); risicospreiding faciliteren.

Mogelijkheden onderwijstijd Nieuwe wetgeving: norm “begeleide onderwijsuren” (brieven OCW d.d. 30/1, 16/6) Verschillende eisen om mee te tellen als begeleid onderwijs, onder meer: Actieve rol van de docent & mogelijkheid om in te grijpen; Verantwoordelijkheid bevoegd docent; Aanwezigheid van gekwalificeerd personeel. Op grond van een onderwijsinhoudelijke visie, mag worden afgeweken van het wettelijke minimumaantal uren. Minimum aantal uren begeleide onderwijstijd niet vastgelegd. Sterke indicatoren voldoende onderwijstijd: “tevredenheid” bij studenten en personeel & instemming van afwijking van de wettelijke urennorm door deelnemersraad.

Behoeftes ondernemers Faciliteiten: Indirect: beschikbaarstelling van startkrediet – door de school, of anderszins (bijv. innovatiesubsidies); Natura: werkruimte en productiemiddelen. Klankbord, sparringpartner Laat de student in control blijven over zijn eigen onderneming, maar zorg voor een stimulerend effect. Let op: in geval ondernemen onderdeel van onderwijs dient uit te maken, dient personeel op te treden als onderwijzer en als beoordelaar van prestaties, niet slechts ten behoeve van een klankbordfunctie. Netwerkfunctie Beginnende ondernemers in contact brengen met de markt, financiers, etc.

Maatschappelijke kwaliteit van ondernemen Maatschappelijk verantwoord ondernemen Aandacht voor mens, maatschappij, milieu Voorbeeld: ROC Nijmegen helpt studentondernemingen die zich richten op gehandicapten en ouderen Ecologisch verantwoord/duurzaam ondernemen: Klimaatneutraal ondernemen (compenseren van vervuiling); Ondernemen “in het groen”. ROC van Twente: studentondernemingen houden gemeentelijk groen bij; bouwen konijnenhokken voor de kinderboerderij. Andere kansen en criteria? Financiële verantwoordelijkheid bijbrengen: verdienmodel, investeringsplannen. Winst/bedrijfsvoering/lange termijnvisie/…

Risicobeheersing Maak afspraken op het gebied van: Rechtsvorm/-verhouding; Financiën; Presentatie naar derden; (Standaard)toezichtskader; Periodiek contact; Doelstellingen; Afleggen van verantwoording. Blijf rekening houden met eigen missie en visie onderwijsorganisatie.

Diplomering en onderneming Onderneming kan dienen als afstudeerproject “SintLucas@work”: projectbureau waar vierdejaars studenten afstuderen op projecten die bedrijven en de non-profit sector in opdracht geven (ROC Boxtel) Maar: aantoonbaar (via administratie) moet student voldaan hebben aan eindkwalificaties (7.4.2. WEB)

Contact mr. S. Laseur (Saskia) Telefoon 020 - 6789 717 Fax 020 - 7954 717 Email laseur@vandoorne.com