Redactioneel schrijven Les 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Redactioneel schrijven Les 1
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Al doende leren training docenten
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
Het weer een lessenserie over meteorologie
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenvatting Havo 5.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Onze doelen en visie in beeld
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Centraal Examen Nederlands
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Observeren en rapporteren
Overtuigende tekst/betoog
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Schrijfvaardigheid Doelen:
Lezen samenvatten.
Loopbaan en burgerschap les 2
Een instructie schrijven
Schoolgroepbijeenkomst
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
PROEVERIJ.
Inleiding beoordelen.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Les 4: Observeren Les 4:
Schrijven Zakelijke brief.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Communicatie 5e les.
Observeren Les 7.
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Redactioneel schrijven Les 3

Globale indeling les 3 5 minuten Klassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 20 minuten Redactievergadering: vorderingen, onderwerpen en schrijfplannen bespreken 10 minuten Expertgroepen oriënteren zich op het schrijven van een inleiding 10 minuten Klassikale instructie over feedback geven 25 minuten Expertgroepen: inleiding schrijven a.d.h.v. observerend leren 10 minuten Expertgroepen: feedback geven op inleiding 10 minuten Redactievergadering: vorderingen bespreken & afspraken maken 10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk

5 minuten. Klassikale terugkoppeling naar vorige les 5 minuten Klassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken Vragen / onduidelijkheden over les 2 of deze les?

20 minuten Redactievergadering Bespreek in je redactie de vorderingen, de onderwerpen en de verschillende schrijfplannen.

10 minuten Oriëntatie op het schrijven van een inleiding In je expertgroep ga je je oriënteren op het schrijven van een inleiding. Lees de opdracht goed door en bekijk de eisen aandachtig! Ook het schrijfplan dat je gemaakt hebt, kan hierbij helpen. Op de site is alle informatie te vinden: Leerling – Achtergrondinformatie – Inleiding Leerling – Schrijfopdrachten Leerling – Schrijfplanformulieren

10 minuten Klassikale instructie over feedback geven Door te observeren kun je van elkaar leren. Het is fijn om terug te horen wat goed ging, of wat beter / anders zou kunnen. Vaak heeft dit echter alleen zin als dit op een fijne en eerlijke manier gaat. Er zijn daarom zogenaamde ‘feedbackregels’, die op de volgende dia staan.

Begin een tekstbespreking altijd met positief commentaar. Prijs de tekst op aanwijsbare kwaliteiten en geef geen algemene oordelen. Stel vragen en geef reacties vanuit je positie als lezer. Stel de schrijver vragen over zijn tekst en over het schrijfproces. Stuur de schrijver met je vragen naar het zelf bedenken van oplossingen. Zorg ervoor dat de tekstbespreking suggesties voor het herschrijven van de tekst oplevert.

25 minuten. Expertgroepen: inleiding schrijven a. d. h. v 25 minuten Expertgroepen: inleiding schrijven a.d.h.v. observerend leren De opdracht voor je in tweetallen uit. Na tien minuten wissel je van taak. De laatste vijf minuten bespreek je met het observatieformulier het resultaat met elkaar. Kijk op de site voor informatie over het schrijven van een inleiding: Leerling – Achtergrondinformatie – Inleiding en gebruik je eigen schrijfplan. Gebruik voor de observatie het observatieformulier bij deze opdracht, te vinden op de site: Leerling – Observatieformulieren – Observatie Les 3.

10 minuten Expertgroepen: feedback geven op inleiding Gebruik voor het geven van feedback, het feedbackformulier: Leerling – Feedbackformulieren – Feedbackformulier Les 3 Lees voordat je feedback geeft, eerst de opdracht goed door. Bekijk en lees dan kritisch de inleiding van een leerling uit de expertgroep en geef aan de hand van de punten uit de opdracht feedback, volgens de ‘regels’. Houd de tijd goed in de gaten!

10 minuten Redactievergadering Vanuit je expertgroep ga je nu weer naar je redactie. In de redactievergadering bespreek je de vorderingen tot nu toe en maak je duidelijke afspraken met elkaar.

10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk Hoe heb je deze les ervaren? Wat ging goed? Wat ging minder goed en waar lag dat aan? Wat vond je van de werkvormen (in expertgroepen observeren, redactievergadering)? Hoe vond je het geven & krijgen van feedback? etc. Voorbereiding Les 4: - Lesevaluatie invullen, te vinden op de site: Leerling – Evaluatieformulieren – Les 3 - Inleiding herschrijven. Gebruik hierbij de feedback die je gekregen hebt! Gebruik eventueel ook nog de theorie uit de achtergrondinformatie. - Kern schrijven (zie volgende dia voor informatie!)

Voor het schrijven van de kern van je artikel moet je goed kijken naar de eisen uit de opdracht, zie Leerling – Schrijfopdrachten. Kijk ook terug naar je schrijfplan. Op de site staat bij Leerling – Achtergrondinformatie – Tekstopbouw ook informatie over de inleiding. Zorg dat je dit onderdeel de volgende les bij je hebt, anders kun je geen feedback krijgen!!

Einde Les 3 Redactioneel schrijven