-van controle naar loslaten-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustzijn in brandveiligheid
Advertisements

Rotterdamse aanpak alcohol & sport
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Zaakgericht Werken.
Het Ondernemingsdossier
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
GRIP HOUDEN EN/OF REGELREDUCTIE
TOEZICHT Onderdeel 1.
Regiobijeenkomst Beter en Concreter Vereniging van Friese Gemeenten 30 mei 2013 Leeuwarden.
‘ Beter en concreter - goede regels, gerichte service’ 18 november.
Welkom Asbest: regel het goed
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Inventarisatie gestapeld toezicht Beter en concreter – Goede regels, gerichte service 19 april 2013 Goes Peter Bex
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Inhoud. KWALIBO. Even voorstellen. Partijen bij bodemsanering.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Onthaal en service.
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Probleem- en risico analyse handhaving
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Bestemmingsplannen Beleid Bouwen Vergunningen APV Handhaven
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Pro-actief anticiperen op wetswijzigingen mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Bouwmelding.  Commissie (Dekker) Fundamentele Verkenning Bouw  Onderzoek naar de rol van wet- en regelgeving in het hele bouwproces  Modernisering.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011.
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
Organogram gemeente Bunnik
Toekomstige veranderingen:
Van beleid tot regelgeving
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Private Kwaliteitborging
“Omgeving in beweging”
Digitaal stelsel in de praktijk
Beleid en regelgeving Les 1.
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Sociaal / ethisch ondernemen
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Transcript van de presentatie:

-van controle naar loslaten- De burger aan zet -van controle naar loslaten-

Werkorganisatie DEAL Vergunning, Toezicht, Handhaving

Centrale vragen Wat is voor ons, als overheid, belangrijk om te regelen (op toe te zien) Wat kunnen burgers en bedrijven zelf aan verantwoordelijkheid aan

Organisatie ingericht Frontoffice – KCC gemeenten Backoffice – werkorganisatie DEAL (VTH)

Organisatie ingericht Frontoffice Generalisten Klantgerichtheid Nabijheid Backoffice Specialisten Deskundigheid Efficiënt en snelheid

Organisatie ingericht Kwantitatief Minder risico: weinig tot geen controle voor vergunning maar ook voor toezicht Meer risico: meer en gerichtere controle op vergunning en ook op toezicht

Organisatie ingericht Kwalitatief Spreek met elkaar af wat belangrijk is, wees duidelijk over de verwachting Stel regels op Check waarover toezicht wordt gehouden Spreek uit waar de verantwoordelijkheden liggen

Tafel van 11/risicomatrix Niveau van kennis van de regels Kosten- batenafweging Mate van acceptatie van de regels (begrip) Normgetrouwheid van de doelgroep Mate van informele controle Kans op een informele melding Kans op controle door de overheid Kans dat de overtreding bij controle aan het licht komt Selectiviteit (worden overtreders eerder gecontroleerd dan degenen die de regels wel naleven?) Kans op een sanctie Ernst van een sanctie.

Beleidswijziging Nieuwe regels worden eerst uitgelegd Aansluiten bij landelijke lijn meer meldingsplichtige/vergunningsvrije zaken Waar vergunning wel noodzakelijk is, meer specialisme en tijd Verantwoording neerleggen waar die hoort te liggen

Voorbeelden APV Meldingsplicht voor kleinschalige evenementen Afschaffen terrasvergunning Afschaffen reclamevergunning Ontwikkelen meerjarenvergunning evenementen Focus op veiligheid grootschalige evenementen

Voorbeelden Milieutoezicht Categorie I/MKB, kantoren worden niet meer structureel bezocht Categorie II/ 1 x 5 jaren Bouwtoezicht Onderzoek naar vermindering bouwtoezicht loopt momenteel

De burger aan zet Bijstelling van beleid is nu gericht op beter en concreter voor de burger en bedrijven! Continu de invloed van de omgeving mee- nemen Onze eigen ervaringen Wellicht invloeden van wet- en regelgeving Communicatie/voorlichting burger