Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Welkom op de Julianaschool
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Een vrouw te zijn.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
BattleBots The school battle.
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Hoekenwerk reeks 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Beginnende geletterdheid
Les 7: het voorbereiden van een les
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
Muzische vorming 1 Balo Les 1
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Muzische vorming Les 4 Vorige lessen Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Voorlichtingsavond groep 3
Pass’t Montessorionderwijs ?
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Informatieve bijeenkomst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Wat is DRAMA??.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Communicatie 5e les.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid Hoe vinden we leerinhouden? 4 Eigenschappen van muzische vorming De eigen top 10 Evaluatiefase IN de les Het nieuwe didactische model Muzisch evalueren Evaluatie VAN de les Meerstemmigheid

Wat weten we nu over leerinhouden? Je vindt goede leerinhouden door na te denken over wat de kinderen leren door het opsommen van: Zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden Werkwoorden Attituden Je vindt goede leerinhouden door een goed leerdoel te schrijven en daarna het antwoord te zoeken op: WAT leren de kinderen hierdoor HOE moeten ze het aanpakken … en .. Wanneer hebben de kinderen het goed gedaan?

Eigenschappen van muzische vorming Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur. De kinderen leren zich uitdrukken in verschillende ‘talen’ of media. In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Soms heel diepgaand, soms ‘lichter’. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

Muzische vorming: eigen top 10 Een activiteit is muzisch als ze: …. als er muziek, beeld, drama, dans … aan te pas komt 2 als er iets van de kinderen inzit 3 als er sprake is van vormgeving in functie van betekenissen 4 als de kinderen er plezier aan beleven 5 als de kinderen doorheen die activiteiten ook nog iets anders leren over de wereld (bv over eekhoorns of de herfst, reclame, andere culturen …) 6 als de kinderen iets over zichzelf leren 7 als kinderen door de les of de oefening vaardiger worden (zingen, klappen, tekenen, toneel spelen, kleuren mengen, lijnen zetten…) 8 als kinderen door de activiteit zelfzekerder, socialer, creatiever.. worden 9 als je de kinderen door deze activiteit op een of andere manier voorbereidt op onze culturele wereld 10 als ze de kinderen multimediaal geletterd maakt

Materiaal Vormgeving Betekenis Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Leereffecten Materiaal Vormgeving Betekenis Identiteit creativiteit communicatie samenwerken zelfzekerheid zelfstandigheid expressievaardigheden Creëren Beschouwen

Evalueren-Rapporteren-Communiceren Evaluatiefase IN de les (les 4) Muzische evaluatie VAN de les (les 5) De kinderen evalueren Zelfevaluatie Rapporteren Doelenroosters Leerplannen Communiceren Muzenbox, muzenbum, website, blogs

Muzisch evalueren Muzisch evalueren kan gaan over: De evaluatiefase in de les Wat, hoe, werkvormen De muzische evaluatie van de les/activiteit: Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v. Hoofddoelen muzische vorming Leereffecten De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’ De cultuureducatieve waarde van de les De kinderen (dit doen we in het derde jaar) De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen Rapporteren, communiceren met de ouders

Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT? Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding) Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, … Vormgeving Hebben de kinderen het goed gedaan? Wat het origineel, met overtuiging.. Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9 De leereffecten Zie bovenstaande dia’s Vaardigheden Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden? ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE? Het hele proces nog eens overlopen: vragen over De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….? Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling? Foto, audio, video > onmiddelijke feedback of klaswebsite Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten Beoordelingsschaal > zie volgende dia Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER? Bij het geven van de opdracht Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan? Tussenevaluatie Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en … Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen. Op ‘t einde van de les Later, bij een volgende les. Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer. De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’. Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

Beoordelingsschalen: waardeoordeel

Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les Wisselwerking beschouwen en creëren Identiteit van het kind Leereffecten Zelfzekerheid Zelfstandigheid Creativiteit Expressievaardigheden Evaluatie Wat? Hoe? Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis Goede starter, materiaal Thema Originele werkvorm

Meerstemmigheid Wat is meerstemmigheid? Luisteren naar stemmen Soorten meerstemmigheid als metafoor Oefenen Met een korte tekst Met stukje van een liedje Met klanken

Wat is meerstemmigheid? ‘Stimmung’ – KH Stochkausen Wat is meerstemmigheid ? Met meerdere stemmen muziek maken Stem: ding in je keel Muzikale lijn: 1e stem, .. Stemming: sfeer Instrumenten stemmen, op elkaar afstemmen

Eigenschappen van meerstemmigheid Belangrijke elementen bij meerstemmigheid zijn : de juistheid van uitvoeren in functie van het geheel onafhankelijkheid van de andere stemmen kunnen luisteren naar het geheel en naar de andere stemmen genieten van het geheel

Luisteren naar stemmen Allerlei stemmen herkennen Zie iTunes afspeellijst ‘Stemmen’ nog Tomtomstemmen toevoegen Knap stemgbruik Zie iTunes afspeellijst ‘Stemmen 1’ Volgende dia: soorten meerstemmigheid Zie iTunes afspeellijst ‘Soorten meerstemmigheid’

echo heterofonie overlapping bourdon ostinato akkoorden parallelle stemmen polyfonie

Meerstemmigheid Terwijl de hond in diepe duisternis zijn weg zocht door de stad, kwamen alle katten samen, maakten een vermetel plan. In twee stemmen, in drie De inzetten dichter bij elkaar Melodisch, ritmisch, stiltes en emoties, herhalingen Klinkers en medeklinkers

Meerstemmigheid Cfr Word: ‘voorbeelden van de les’ Tss tike tike tsss prrrr waka waka tik tak hoempapa hoempapa

Meerstemmigheid BOEM! TIK TAK WAWA WAWA Tsss tike tike tsss, prrrr waka tik tak hoempapa hoempapa BOEM! TIK TAK WAWA WAWA Huh PIPI waka o o ha ha