Mediation in de fiscale praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Hoe lost men een conflict op
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Folnu - denken met doeners Dirk Vollenhoven. Problemen? Planningen en afspraken die spaaklopen Verwarring over verantwoordelijkheden Machinestoringen,
Risico’s en gevaren van techniek
Nieuwe Wmo – Platform VO
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Motivational Interviewing
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Verandering & Weerstand
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Utrecht 21 oktober 2009 Symposium Implementatie EU Mediationrichtlijn Slide 1.
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Een vorm van alternatieve geschillenbeslechting
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
Mediation – Gezamenlijk tot een oplossing komen mr. Nancy Viellevoye
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Conflictgedrag ‘in de praktijk’
Mediation & Coaching ____________________
Onderhandelen: een kunst apart Reinhard de Jong
Leerstijlen KOLB SJM.
Titel. Titel Neutraal voorzitterschap 1. Definitie / doel gespreksleider | onafhankelijk | bewaken belangen van alle partijen 2. Omschrijving van.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Lastige situaties bij het coachen van groepen
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
waarom, wat, hoe, kansen van mediation wat kan ik doen?
Conflictoplossers bouw, infra & vastgoed Geschil oplossen bij bouw-, infra en vastgoed gerelateerde zaken 27 mei 2014 Afdelingsvergadering Bouwend Nederland,
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3. Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden.
VMO Congres 13 mei 2016 mr. Kim Roelofs, mediator SiB en MfN.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Mediation informatie Toegestuurde informatie Praktische zaken
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Mediation in faillissementen
Onderhandelen: een kunst apart
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Mediation in faillissementen
Groepsdynamica Storming
Burgerschap Samenwerkend leren
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Mediation Professionele bemiddeling Oplossing is eigen keuze Inzicht in belangen Slagingspercentage 80% Grootste beroepsvereniging Waarom NMv Vorm van.
“bouwgeschillen oplossen”
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Wat kan een NMv mediator voor u betekenen?
Herstellend handelen – hergo introductie
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Wat kan een NMv mediator voor u betekenen?
Transcript van de presentatie:

Mediation in de fiscale praktijk Arie Nennie RB Kring Utrecht 11 maart 2014

Te behandelen onderwerpen http://www.youtube.com/watch?v=KY5TWVz5ZDU Mediation in vogelvlucht Stand van wetgeving over mediation Mediation in de fiscale praktijk Zelf toepassen van mediationvaardigheden Vragen en discussie

Deel 1 Mediation in vogelvlucht Hoe ontstaan conflicten? Oplossingsmethoden voor conflicten Wat is mediation? Wat zijn kenmerken van mediation? Wanneer is mediation geschikt? Het formele kader van mediation De fasen in het mediationproces

Hoe ontstaan conflicten? Een conflict is een proces, waarin partijen doelen nastreven, belangen hebben of waarden voorstaan die niet met elkaar te verenigen zijn.

Stadia van een conflict Het conflict verloopt in stadia (Glasl). De hoofdfasen zijn: Win-win: samenwerking en dialoog om het conflict op te lossen. Het conflict gaat over het conflict. Win-lose: geen sprake meer van dialoog en het wantrouwen en de vijandigheid nemen toe. Het conflict gaat over winnen en gelijk krijgen. Lose-lose: geen communicatie meer, alleen nog vijandigheid en het conflict gaat over de ander schade toebrengen.

Top 5 oorzaken van conflicten Miscommunicatie tussen partijen Bejegening, gebrek aan respect en erkenning Botsende persoonlijkheden Tijdgebrek en ongeduld Gebrek aan grip op de situatie Geen van deze oorzaken gaat over de inhoud!

Miscommunicatie en denkfouten 4 aspecten van communicatie (model Schultz von Thun) Wetmatigheden van communicatie (Watzlawick) Hoe denken we? (Kahnemann) Anders denken (De Bono) NEGEER DIT TEKEN

Gatewayarch Saint-Louis Missouri

Botsende persoonlijkheden Mensen verschillen! typologieën Fricties tussen de typen Ruziestijlen (MacGillavry) Kernkwadranten methode (Ofman)

Methoden voor oplossing Zelf onderhandelen Mediation Bemiddeling Bindend advies Med-arb Arbitrage Rechtspraak (‘in geschil is…’)

Wat is onderhandelen? Definitie volgens Mediation Trainingsinstituut Mti: Onderhandelen is iedere vorm van beïnvloeding van de ander met een bepaalde focus.

Onderhandelingsstijlen Forceren / Doordrukken Samenwerken Gericht op eigen belang zorg voor het eigen resultaat Compromissen sluiten Ontwijken / Vermijden Aanpassen / Toegeven Gericht op de belangen van de ander Zorg voor de relatie / resultaat voor de ander Thomas / Kilmann model

Harvard methode Scheid de mensen van het probleem Richt op belangen en niet op standpunten Zoek oplossingen in wederzijds belang Gebruik objectieve criteria

Hoe los je conflicten zelf op? Door iets anders te doen dan eerder gedaan! Niet langer op het probleem richten, maar op de pogingen om het op te lossen Zoek wat het conflict de partijen oplevert Ontwerp samen iets! in plaats van vechten, toegeven of schikken Soms gaat dat (veel) beter onder neutrale begeleiding

Mediation – wat is het? Mediation = conflictbemiddeling waarbij (1) onafhankelijke en neutrale derde (mediator) (2) partijen begeleidt om vanuit hun werkelijke belangen (3) tot een gezamenlijk gedragen en voor ieder van hen optimale/acceptabele oplossing te komen voor hun geschil

Mediation - kenmerken De deelnemers beslissen wat er gebeurd Deelnemers moeten beslissingsbevoegd zijn Vertrouwelijkheid gedurende het proces Vrijwillige deelname, maar met inspanning Juridische aspecten alleen voor zover nodig Herstel of verbetering van de communicatie / toekomstgericht Mogelijkheid van afzonderlijke gesprekken

Wanneer is mediation geschikt? Als er bereidheid bestaat om samen te werken Als er ruimte bestaat voor onderhandeling Als beslissing door een ander het probleem niet oplost Als het conflict niet ter ver is geëscaleerd Als de partijen in de toekomst samen verder moeten

Het formele kader Mediation overeenkomst Mediation reglement NMI/Mediatorsfederatie Gedragsregels voor de mediator Klacht- en tuchtrecht

De fasen in het mediationproces Voorbereiding Mediationovereenkomst Conflictkwesties vaststellen Achterliggende belangen definiëren Oplossingen kiezen Afspraken in vaststellingsovereenkomst Afsluiting

Selective attention test (Simons) http://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

Deel 2 Wetgeving over mediation Initiatiefwetsvoorstel Van der Steur Ingediend bij Tweede Kamer september 2013 Drie wetten: Wettelijk register van mediators Bevordering mediation in het burgerlijk recht Bevordering mediation in het bestuursrecht Advies Raad van State

Wet Registermediator Begrip Registermediator wettelijk vastgelegd Wettelijke kwaliteitseisen en tuchtrecht Registermediator krijgt wettelijk verschoningsrecht

Mediation in burgerlijk recht Wettelijke vertrouwelijkheid Stuiting van de verjaring Mediationclausules worden bindend (onder voorwaarden) Uit dagvaarding of verzoekschrift dient te blijken dat partijen mediation hebben geprobeerd Mediator heeft toegang tot E-rechter

Mediation in het bestuursrecht Bepaling in Algemene wet bestuursrecht Bepaling in Algemene wet inzake rijksbelastingen Codificatie van bestaande fiscale praktijk Doorgang van deze wet onzeker

Pauze!

Deel 3 Mediation in de fiscale praktijk Ontwikkelingen die mediation logisch maken Mogelijke toepassingen Onderwerpen die zich ervoor lenen Wat is het goede moment? Hoe komen partijen tot mediation? De rol van de belastingadviseur Enkele bijzondere aspecten

Ontwikkelingen Technologie en beschikbare informatie Mondiger burger Iedereen moet meer met minder Nieuwe werkvormen (toezicht) Grotere afhankelijkheid (vertrouwen) Veel open normen Fraudegevoelige regelgeving Onderscheid goedwillend / kwaadwillend

Toepassingen Onvoldoende duidelijkheid of begrip over de relevante feiten en de fiscaaljuridische analyse Te vroege conclusies en veronderstellingen hebben geleid tot verlies van realistische kijk Partijen houden vast aan hun standpunten waardoor zij niet komen tot een oplossing Alles-of-niets situaties waarbij partijen andere mogelijkheden niet onderzoeken

Onderwerpen Reguliere fiscale discussies (feitencomplex) Formeelrechtelijke discussies (feitencomplex) Transfer pricing discussies Samenloop met strafrecht Klachten over behoorlijkheid Invordering

Wat is het goede moment? Als de communicatie steeds stroever verloopt Als het niet lukt om zaken over de bühne te brengen Als standpunten verharden Als er ‘kampen’ worden gevormd (wij-zij) Als de druk wordt opgevoerd (dreigementen) Als de discussie persoonlijker wordt

Hoe komen partijen tot mediation? Doorverwijzing door derden Initiatief door betrokkenen Rol van de mediationcoördinator Rol van het Landelijk bureau Mediation

Rol van de belastingadviseur Nadenken over wat partijen precies verdeeld houdt en hoe dat opgelost kan worden Voorlichting over het mediationproces, o.a. over de geheimhoudingclausule Helpen te onderzoeken wat de belangen en de onderhandelingsmarge zijn voor de cliënt Helpen met het vinden van objectieve criteria Formeelrechtelijke punten bewaken (termijnen) Soms wordt de belastingadviseur zelf partij!

Belangen in fiscale mediations De belangen verschillen vaak (vgl. Maslow) Wat kunnen belangen zijn van de belastingplichtige? Wat kunnen belangen zijn van de inspecteur? Wat kunnen belangen zijn van de adviseur?

Sociaal- of groepsbelang Veiligheid / beveiliging Maslow Zelfontplooiing Erkenning Sociaal- of groepsbelang Veiligheid / beveiliging Overleven Rangorde van menselijke behoeften volgens Maslow

Bijzondere aspecten De mediationovereenkomst Macht en machtsverschillen Koud tegen warm Bewijspositie De vertrouwelijkheid De vaststellingsovereenkomst

Deel 4 Zelf vaardigheden toepassen Conflicten kunnen herkennen Kennis van de wijze waarop conflicten zich ontwikkelen Technieken om miscommunicatie te voorkomen Technieken om feiten en standpunten duidelijker te krijgen Weet wanneer je de hulp van derden moet inroepen

Technieken Actief ‘onderzoekend’ luisteren Scheidt personen van de inhoud Pas de communicatie aan (niveau en middel) Zoek de achterliggende belangen Onderhandel o.g.v. belangen i.p.v. posities Breng andere elementen in (taart vergroten) Let op de rol van achterbannen

Vragen en discussie

Meer lezen? Booij e.a., Mediation in Belastingzaken, Den Haag: SDU Uitgevers 2013 Mr. dr. M.B.A. van Hout, Mens, maatschappij en mediation in het belastingrecht, Den Haag: SDU Uitgevers 2013

Arie Nennie Email info@arienennie.nl Tel. 06 443 663 97