INTRO 1-Enkele uitgangspunten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Samenwerken in burgerschap
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
NME: kiezen, leren, meedoen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Het begint bij het jonge kind
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Diversiteit & Discriminatie
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Evenwicht in sturing.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Welkom ik maak me sterk.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Naar een typologie van scholen
Doubleren.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Doubleren.
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

INTRO 1-Enkele uitgangspunten Brede diversiteit zowel verticaal als horizontaal Maatschappelijke structuren en onderwijsvormen versterken elkaar. 2-Verwachtingen van ouders en leerlingen 3- Kiezen kan je leren! Een methodiek.

Vier generaties die elkaar nog hebben gekend evolueren van hier,

naar hier …

van homogeen …

…. tot heterogeen

1. Brede diversiteit en leerloopbaanbegeleiding

Een school zonder diversiteit is geen “goede” school

Een school zonder diversiteit is geen “goede” school Guy Tegenbos, De Standaard, 12 mei 1996

2. Verwachtingen van de ouders en leerlingen ten aanzien van secundair onderwijs. Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek met specifieke verwachtingen over leerloopbaanbeleid.

Kwalitatief onderzoek - Motivationeel referentiekader Open en creatief Innoverende, flexibele omgang met Diversiteit en verandering als basis voor de toekomst Nadruk op de groep Sociale vaardigheden staan centraal Doelstelling = Plaats vinden in de wereld en de maatschappij Gelijkwaardig Nadruk op het individu Kennis en talent staan centraal Doelstelling = Beste Zelf worden Competitie Secundair Onderwijs = Een brug naar de toekomst Gestructureerd en controlerend Vaste waarden en tradities als basis voor de toekomst

Wie is eigenaar van de keuze?

Verwachtingen tav de ideale school voor secundair onderwijs: algemeen Gepassioneerde leerkrachten Men verwacht gepassioneerde leerkrachten, keien in hun vak en die hun enthousiasme en passie hiervoor kunnen overbrengen op hun leerlingen. Inspirerende mentors die hun leerlingen weten te boeien, hun aandacht kunnen vasthouden en weten te motiveren. Leerkrachten zijn mentaal flexibel en jong van geest. Ze staan fris in het leven en hebben energie en stralen optimisme uit. Op die manier zijn ze door hun persoonlijkheid een inspirerend rolmodel voor de leerlingen. Diversiteit Men verwacht diversiteit. Echter vult men dit begrip erg breed in. Diversiteit gaat niet enkel over origine of kleur. Men verwacht diversiteit in de breedste zin van het woord. Een representatieve mix van leeftijden, geloofsovertuigingen, afkomst, kleuren, intelligentie, competenties, talenten, … Een realistische afspiegeling van wat de maatschappij vandaag is. Dit draagt bij om de leerlingen te leren omgaan met verschillen en verandering. Het leert hen openheid en flexibiliteit. Met als gevolg dat concentratie-scholen (overgrote deel van de leerlingen is allochtoon) niet echt meer worden aanvaard. Dit geeft immers geen representatief beeld van de samenleving. Bij bepaalde motivationele strategieën (Progressieve Talentversterkers en Creatieve Zorgzamen) werkt dit zelfs ook in de omgekeerde richting. Witte concentratie-scholen (bijna uitsluitend blanke, autochtone leerlingen) worden als even niet-representatief beschouwd.

Verwachtingen tav de ideale school voor secundair onderwijs: algemeen Structuur : Men verwacht van de ideale school voor secundair onderwijs dat ze een duidelijke structuur bieden en heldere afspraken. Ter voorbereiding op het latere leven, is het extra belangrijk dat leerlingen leren omgaan met grenzen en beperkingen. Het draagt bij tot hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen dat niet alles kan en mag. We stellen vast dat de verschillende motivationele strategieën dit begrip anders benaderen (cfr. Definities) Breed opleidingspakket Men wil idealiter dat de secundaire school een breed en diepgaand opleidingspakket aanbiedt. Breed wordt geïnterpreteerd in : alle richtingen aanbieden in één school (ASO, TSO, BSO) maar ook een ontwikkeling die verder reikt dan enkel het verplichte lessenpakket. Interessante naschoolse of middagactiviteiten worden gezien als basisontwikkeling en passen in een ideale school. Secundair onderwijs dient als voorbereiding op het latere leven en zal dus idealiter kinderen laten kennismaken met verschillende aspecten van dat leven. Bovendien zorgt een breed aanbod voor bredere, diverse populatie. Hierdoor gaat ook het algemene niveau omhoog.

Verwachtingen tav de ideale school voor secundair onderwijs: algemeen Positivisme Tenslotte zal de secundaire school van hun dromen, jonge mensen klaarstomen en wapenen tegen de moeilijke en harde wereld die op hen wacht. Ouders verwachten dat de school dit doet door positieve feedback te geven, te richten op het goede en de mogelijkheden, de individuele talenten en krachten van elk kind in de verf te zetten en te laten uitkomen en door hen zelfvertrouwen bij te brengen.

Conclusies m.b.t. leerloopbaanbegeleiding 1. Bouwen aan een palmares, een track-record, waaruit objectief blijkt wat de toekomstmogelijkheden van oud-leerlingen zijn. Hiervoor moeten samenwerkingen aangegaan worden met bedrijfswereld, hogescholen en universiteiten (75% norm na 2 jaar). 2. Met het oog op het faciliteren van de overgang van het basisonderwijs naar secundair onderwijs : Samenwerkingsverbanden tussen het basisonderwijs en het secundair onderwijs explicieter maken : samenwerking tussen school, ouders, leerlingen, tussen scholen onderling, … versterken. Secundaire scholen explicieter linken aan basisscholen : dmv. duidelijke samenwerkingen, op elkaar afgestemde namen, door strategische locatie , op elkaar afgestemde visie en aanpak, … 3. Ouders willen het gevoel hebben van eigenaarschap van keuzeproces. De transitie basis – secundair wordt als bijzonder belangrijk gepercipieerd en de vraag naar discrete ondersteuning is zeer groot.

Conclusies m.b.t. leerloopbaanbegeleiding 4. LeerLoopBaanbegeleiding waar ouders en leerlingen actief in betrokken worden is een sterke troef! Eens jongeren in secundair verwachten ouders en jongeren men een zo goed mogelijke onderwijskundige ondersteuning van het verdere leerloopbaanproces. Uitgangspunten zijn hierbij dat het belang van de lerende primeert op het belang van de school of het net.

3. Kiezen kan je leren! Leerloopbaanbegeleiding via Indicatoren Visitaties Pedagogische dialoog stimuleren

Kiezen kan je leren! Over de volgende deeldomeinen van leerloopbaanbegeleiding zijn indicatorlijsten opgesteld: • de functie van de eerste graad en het doorstromingsbeleid; • de rol van de delibererende klassenraad; • de vorm en criteria van de evaluatie; • de visie op loopbaanbegeleiding; • de rol van en samenwerking met het CLB.

Indicatoren als verantwoording   Indicatoren over leerloopbaanbegeleiding kunnen gebruikt worden om scholen te stimuleren de kwaliteit van de leerloopbaanbegeleiding naar een hoger niveau te trekken; om een efficiëntere en meer doelgerichte methode rond leerloopbaanbegeleiding te ontwikkelen; voor benchmarking door b.v. gegevens over attesten te meten en te vergelijken met Vlaamse data. Een school kan ook processen vergelijken met andere scholen om zo via een pedagogische dialoog tot verbeterprojecten te komen. voor systematische sturing door b.v. een begeleiding die door bepaalde leerkrachten intuïtief gebeurt, op een systematische manier te implementeren; voor het afleggen van verantwoording aan externen: via indicatoren kan de school aantonen of ze de gewenste resultaten heeft bereikt.

Kiezen kan je leren! Collegiale Visitatie • een visitatie wordt altijd door ‘beroepsgenoten’ (leraren - middenkader – directie) uitgevoerd; • het gaat om een pedagogische activiteit – leren uit defecten; • het thema wordt vooraf zorgvuldig vastgelegd (vb. deliberatiebeleid); • de visitatie gebeurt op basis van vrijwilligheid; • tijdens de visitatie wordt het onderwijskundige en het organisatorische proces aan indicatoren of aandachtspunten getoetst; • visitatie is geen eenmalige activiteit maar een eerste stap in een cyclisch proces van verbeteringsacties; • het visitatierapport is vertrouwelijk.

Kiezen kan je leren! Borgen van leerloopbaanbegeleiding via pedagogische dialoog Continuïteit in de school: dialoog over LLB stimuleren Met andere scholen: door op een gestructureerde manier ‘good practices’ uit te wisselen en (gezamenlijke) verbetertrajecten op te starten.

“Niet voor de school leren wij, maar voor het leven.” (Seneca) Kiezen kan je leren! “Niet voor de school leren wij, maar voor het leven.” (Seneca)