Praten over homoseksualiteit in onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Advertisements

Open-up / over de streep
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Charlotte googelt.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Wat komt er zoal bij kijken?
Verbinding van de theorie naar project Gemeente Breda
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
Gezonde voeding op school!
Edukans Going Global Ghana
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Geïntegreerd onderwijs
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Speeddaten Kinderboekenweek. Vraag 1: Wat heb je precies gedaan op je stageschool tijdens de kinderboekenweek?
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
GOK en voet: hand in hand!
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Methodiek: Plancyclus
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Schoolopbouwwerk Menen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ouderraad laat van zich horen!.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Evaluatie 11 scholingsessies: 358 deelnemers (scholen, GGD’en, cateraar samen met school) Evaluatie Brigade: intervisiedag Evaluatie deelnemers: enquête.
Leerlingenoverleg Gent
Krachtige leeromgevingen
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
PROJECT INTERFACE.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst, Delfien Devoghel en Nathalie Mertens

Actualiteit

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Waarom dit thema?

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Voorstelling school Het Instituut Sancta Maria Ruiselede Scholengemeenschap Molenland Vrij gesubsidieerd onderwijs Twee graden SO ASO, TSO en BSO

Visie van de school Onderscheidt zich doordat leerlingen zich er iets makkelijker thuis voelen. Vertaalt zich in twee grote krachtlijnen: Leren leren Leren leven

Beginanalyse school Behoefte aan vakoverschrijdende thema’s leeft onder het lerarenkorps. Werkgroep legt het beleid. Context: Sociorelationele ontwikkeling. Thema holebi’s: project in 4STW.

Beginanalyse leerlingen Vooral meisjes. De mening van de leerlingen wordt altijd gevraagd. Interview met leerlingen: Kennen jullie holebi’s? Zou je het zelf aan je vrienden vertellen moest je holebi zijn? Zou je het aanvaarden moest een vriend/vriendin holebi zijn? Zouden jullie het positief vinden moest de school rond dit thema activiteiten organiseren?

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Screening Waarom? Screeningsinstrument Doelgroep? Makkelijk? Integratie vakken? Leefwereld leerlingen

Geanalyseerde programma’s Bank vooruit Dubbel Divers Zij & Zij, Hij & Hij Sam & Lisa Holebi’s in beweging Receptenboek

Bank Vooruit Cavaria 2010 SO Tips holebivriendelijke school en methodieken Boek en film

Sam & Lisa De holebifabriek 2002 SO Video, lessuggesties, overzicht VOETEN en achtergrondinfo ‘holebi’ Lespakketten

Film “Trailer “Noordzee Texas” Bavo Defurne Geen film over homoseksualiteit op zich, wel over liefde!

Holebi’s in beweging 2000 Leerkrachten en jeugdwerk Stellingenspel

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Macro- en mesoniveau Werkgroep Organisatie van een ouderavond Studiedag voor leerlingen en leerkrachten Schoolreglement Zichtbaarheid van het thema op school

Microniveau Methodiek 1: Inleefvragen

Microniveau Methodiek 2: Het stellingenspel AKKOORD = rechtstaan NIET-AKKOORD = blijven zitten

Microniveau Evaluatie

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom? Conclusie ‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom?

Conclusie Bank vooruit! Zij en zij en hij en hij Dubbel Divers Sam & Lisa Holebi’s in beweging

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?