In gesprek over het schoolleidersregister VO 20 maart 2014 Hans van Willegen
Een bijdrage leveren aan professionalise ring van schoolleiders VO Doel VO-academie Een programma opgezet om schoolleiders, middenmanagers en bestuurders in het voortgezet onderwijs te ondersteunen bij hun (verdere) professionalisering. Een bijdrage leveren aan professionalise ring van schoolleiders VO Definiëren van het beroep Een kwaliteitsimpuls bewerkstelligen binnen de sector Stimuleren van professio nalisering Organiseren van voldoende kwaliteits opleidingen
De workshop in 3 delen Korte presentatie over doel en context van het register Vragen bij verschillende aspecten van het register Plenaire discussie over vragen, wensen en zorgen
Wat is het schoolleidersregister? Schoolleiders die voldoen aan bepaalde bekwaamheidseisen en dit kunnen bewijzen, kunnen zich aanmelden voor registratie. Geregistreerde schoolleiders die blijvend aan hun bekwaamheid werken en dit kunnen bewijzen komen in aanmerking voor herregistratie.
Plicht of kans? Dat het register er komt is een gegeven. Hoe het eruit komt te zien is nu aan de beroepsgroep zelf.
Vragen die nu spelen zijn…. Wie is schoolleider en wie niet? Welke bekwaamheidseisen worden aan de schoolleider gesteld? Wat zijn de voorwaarden voor registratie? Maken we onderscheid tussen startende en zittende schoolleiders? Wat zijn de voorwaarden voor herregistratie?
Belangrijke stappen in het proces Eerste helft 2014: Bepalen van de beroepsgroep Van beroepsprofiel naar basisbekwaamheidseisen Van basisbekwaamheid naar basisopleiding Tweede helft 2014: Vaststellen registratie-eisen en herregistratie-eisen Eerste helft 2015: Accreditatie van de basisopleiding voor schoolleider Technische implementatie Tweede helft 2015: Inrichten van de governance Eind 2015: Het register is operationeel
Open-space met vragen over het register Grote posters met vragen Reactie met geeltjes Plenaire terugkoppeling
Vragen en stellingen Wat is het doel van het schoolleidersregister? Wie is schoolleider? Schoolleiders dienen ten minste te zijn opgeleid op het niveau van een hbo-master. Het schoolleidersregister moet onderscheid maken tussen nieuwe en zittende schoolleiders. Welke herregistratie-eisen worden gesteld? Alleen gevalideerd nascholingsaanbod of ook vormen van informeel leren? Onder welke voorwaarden kan het schoolleidersregister VO een succes worden? Is het schoolleidersregister een goede zaak?
Activiteiten voor en door schoolleiders Startnotitie register prof.dr. Mirko Noordegraaf Zeer regelmatig overleg met het Schoolleidersplatform Expertmeeting over andere registers Bijeenkomsten met opleiders en huisacademies Ontwikkeling bekwaamheidseisen
vervolg Onderzoek naar professionele normen Brede raadpleging definitie beroepsgroep Regiobijeenkomsten 15 april (Drachten), 27 mei (Breda) en 3 juni (Amsterdam) Brede klankbordgroep Regelmatig overleg met SRPO, NVAO en EVC-experts