Persoonlijke Toekomstplanning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Onze kernwaarden.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
….een korte presentatie
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Implementeren doe je samen
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Maatschappelijk Aanbesteden
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Hoorn Enkhuizen Heerhugowaard Heiloo Schagen Obdam Zwaag Bergen Hoogkarspel Egmond Warmenhuizen Alkmaar Den Helder.
NME: kiezen, leren, meedoen
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Welkom op onze thema-avond
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Congres Appreciative Inquiry
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Hoe brei een team?.
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
MEE maakt meedoen mogelijk
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Personeelsessie LOKO.
Burgerinitiatieven.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
7 december 2015 Carmen Commers
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
29 januari Agenda Wie zijn wij Werking bestuur Werking werkgroepen Aanwezigheden Externe samenwerkingen Richtlijnen Oproep.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Ouderinitiatief Delft Uitgangspunten  Inclusie: deelnemen aan de samenleving  Zelf bepalen hoe, waar en met wie ze willen wonen  Redelijk.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Succesvolle samenwerking tussen organisaties. Soms zo verdomd moeilijk ! Veerle Opstaele Wijnegem 26/05/16.
12.2 Totstandkoming van een wet
P I T S T O P Tijdelijke woonvoorziening voor mensen die vastlopen
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Duurzame inzetbaarheid
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
De succesformule van Dienstverlening
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke Toekomstplanning Een project van P.L.A.N. vzw in opdracht van het Vlaams gebruikersoverleg voor Personen met een handicap en met de financiële steun van het Vlaams Agentschap voor Personen met een handicap

P.L.A.N. Doel: kwaliteit van leven bij mensen met een ondersteuningsnood zo hoog mogelijk brengen Individueel niveau: PTP Mesoniveau: vorming, studiedagen,… Macroniveau: communitybuilding

Persoonlijke toekomstplanning Mensen met een ondersteuningsnood strategieën aanreiken zodat zij de controle over hun eigen leven behouden. Mensen ZELF laten bepalen wat een “goed leven” is

1. Uitgangspunt: Burgerschapsmodel

Regie over het eigen leven Levensproject Regie over het eigen leven

Levensproject Controle over het Persoonlijk netwerk

Levensproject Controle over het Sociaal vangnet Persoonlijk netwerk

Controle over het leven Levensproject Levensproject Sociaal vangnet Burgers Iedereen biedt meerwaarde Controle over het leven Levensproject Levensproject Controle over het leven Sociaal vangnet Persoonlijk netwerk

Controle over het leven Levensproject Levensproject Sociaal vangnet Burgers meerwaarde Controle over het leven Levensproject Levensproject Controle over het leven Sociaal vangnet Persoonlijk netwerk Kwaliteit van leven Relaties Kiezen Capaciteiten Plaatsen Respect

Een goed leven Mathijs, Linde, Björn, Thomas, Pieter, Klaus, Marjolein, Bart, Koen, Lotte, Kristina, Chris, Anton, Thijs, Davy, Remi, Ellen, Carine, Michiel, Lara, Nick, Antoinne, Marianne, Els, Jan, Rudy, Ben, Karel, Danny, Cindy, Gregory, Frea, Jordi, Sam, David, Ine, Jeroen, Tom, Michael, Andy …. Er bestaat echter niet 1 ideaal ‘leven’ : er is geen ‘stappenplan, handboek’ naar het ideale leven, dat is voor ieder van ons verschillend, elk PTP van elk van deze mensen is dan ook een uniek verhaal, omdat iedereen uniek is

2. Het project Persoonlijke Toekomstplanning

Persoonlijke Toekomstplanning : voor wie? Leeftijd en aard van de beperking speelt geen rol Personen met een vraag tot verandering OF die bewust willen stilstaan bij het maken van keuzes

Persoonlijke Toekomstplanning : concreet 5 stappen : Opstartfase Het persoonlijk profiel Persoonlijke toekomstvisie Persoonlijke toekomstplanning Opvolging

Persoonlijke Toekomstplanning : concreet  stap 1 : de opstartfase : Het vormen van een steungroep     Het maken van concrete afspraken

Het vormen van een steungroep Doe je met een groep mensen Mensen die vragen stellen, tijd nemen om te luisteren en zo een antwoord vinden op de vraag : ‘wat is voor hem of haar een goed leven ?’ Wie zit er in zo’n steungroep ? Vragen aan de zaal : Wie zit er in de groep van … ? Wie ? Familieleden, vrienden, kennissen, prof (vanuit persoonlijk engagement)

Maken van concrete afspraken persoon met een ondersteunings-nood staat centraal en is aanwezig Je leven in handen nemen begint met PTP in handen nemen : (veranderingswens moet er zijn) Zoeken naar hoe de centrale persoon zo centraal mogelijk kan staan in zijn of haar proces : Aanwezigheid van de centrale persoon Voorbeeld Jan Als de centrale persoon zich niet goed voelt, moe is, hoeft het niet : zij zijn de baas, niets hoeft, alles kan

Persoonlijke Toekomstplanning : concreet stap 2 : het persoonlijk profiel  Wie is de centrale persoon ? Aan de hand van een aantal thema’s : Levensgeschiedenis Relaties Capaciteiten Kiezen Energie plaatsen Voldoende tijd nemen als steungroep om een gemeenschappelijk beeld op te bouwen van de centrale persoon is heel belangrijk

Persoonlijke Toekomstplanning : concreet stap 3 : persoonlijke toekomstvisie  Wat wil de centrale persoon ? wat zijn de dromen, toekomstverwachtingen, wensen van de centrale persoon op vlak van wonen, school of werken, vrijetijd en relaties de termijn wordt bepaald door de centrale persoon en de steungroep

Persoonlijke Toekomstplanning : concreet  stap 4 : persoonlijke toekomstplan  Actie !! wat kunnen we doen, hoe kunnen we de centrale persoon zijn of haar dromen mee helpen realiseren ? Wat en wie hebben we daarvoor nodig ? Steungroep is hier in eerste instantie een mee-denk-groep. Voor de realisatie wordt beroep gedaan op alle middelen aanwezig in de buurt, de gemeente, het gewone zorgcircuit en indien nodig het buitengewone zorgcircuit

Persoonlijke Toekomstplanning : concreet stap 5 : opvolging  Proces op lange termijn PTP stopt niet bij het uitschrijven van een actieplan Steungroep blijft samenkomen, minstens 2x/jaar

Persoonlijke Toekomstplanning : de ondersteuning   De PLAN-medewerkers blijven ter beschikking Er is een intervisiesysteem voor de facilitatoren Facilitatoren kunnen gratis vorming en bijscholing krijgen Overeenkomsten met trajectbegeleiding : Vertekken van zelfde visie, zelfde doelstelling en principes Basis van de strategieën : beiden gebaseerd op persoonlijke toekomstplanning (zelfde thema’s, …) Verschil met trajectbegeleiding ligt in uitwerking : Volledig buiten de zorg, ingebed in gemeenschap door gebruik te maken van vrijwilligers : empowerment nog sterker omdat het proces echt in handen is van de steungroep Positie van de medewerkers van plan anders : ondersteunend naar de facilitatoren toe, vorming en intervisie bieden, geen oplossingen bieden en daardoor ook geen centrale plaats in proces Er wordt niet gewerkt in 1-1 relatie (tenzij in de opstartfase en de zoektocht naar steungroepleden) : de groepswerking is essentieel (kan vanaf 2 à 3 mensen)

P.L.A.N. medewerkers: wat doen we wel en niet? steungroep vormen persoon centraal houden positieve sfeer bewaken Alle kennis rond centrale persoon samenbrengen Netwerk sterker maken NIET Expert zijn in ASS, NAH,... Handelingsplanning Uitgebreidde kennis van de sociale kaart Trajectbegeleiding, ambulante begeleiding,…