CLIËNTPARTICIPATIE in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Advertisements

Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening Vzw Begeleid Wonen Leuven
Door goede gesprekken groeien
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
MBO passend onderwijs
Expertise team ACT Jeugd BAVO-Europoort
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Proces en Product.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Samenwerking Nieuw Dak, OCMW, CAW Sonar Lange traditie van samenwerken in Genk o.a. via het Lokaal Sociaal Beleid 8 beleidsdomeinen in het Genkse Lokaal.
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Kernprocessen van de Act methodiek
Congres Appreciative Inquiry
School als loopbaancentrum
van kwetsbaar naar kansrijk
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Destructief Gedrag Roep om verbinding?
Lerend netwerk.
Voorstelling Dienst Ondersteuningsplan Nieuwe gratis dienstverlening voor personen met een handicap.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Mondzorg - persoonsgericht
Decentralisatie Jeugdzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Inhoud De netwerkorganisatie
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Voor wat hoort wat Plaatje.
ORGANISATIESTRUCTUUR projectleider 72 voetbalverenigingen 827 sportverenigingen ambassadeurs ORGANISATIESTRUCTUUR.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Geïntegreerd breed onthaal
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Housing First in RSL.
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

CLIËNTPARTICIPATIE in de praktijk Evelien Dobbelaere

JONGERENCLUSTER RESIDENTIËLE PEILER MOBIELE PEILER Yidam Bed op Recept Outreaching Vlaanderen Outreaching Yidam Crossover

Crossover Cliëntparticipatie Jongere Familie Partnervoorziening Team ….

CLIËNTPARTICIPATIE Principes Methodiek Praktijk

CROSSOVER PRINCIPES Partnerschap Expertise Gedeelde verantwoordelijkheid Respect Systemische kijk: Kaarten op tafel Integratie Organisatie

CROSSOVER METHODIEK Aanmelding: partnervoorziening en gezin bepalen Uitnodiging: proces vooraleer @ tafel te gaan @ tafel: perspectieven, patronen, proces, thema’s Actieplan

CROSSOVER PRAKTIJK Geïntegreerde hulp vs verspreide hulp Alle dimensies vs één dimensie Geen dossierinzage vs intakeprocedure Team ter plaatse vs eigen team Zoekmodus vs geen passend aanbod Inschakelen expertise vs ontbreken expertise

CHECKLIST NETWERK Voor: nadenken over: Na: nadenken over: ‘Wie zijn de cliënten?’ ‘Zijn de cliënten geïnformeerd?’ ‘Is elke cliënt uitgenodigd?’ Na: nadenken over: ‘Is elke cliënt op de hoogte welke informatie wordt gedeeld en op welke manier dit gebeurt?’

CHECKLIST 2. ACTIEPLAN Voor: Nadenken over: Na: Nadenken over: ‘Wat zijn de hulpvragen van elke cliënt?’ ‘Waar willen we afspraken over maken?’ ‘Waar willen we acties over ondernemen?’ Na: Nadenken over: ‘Is elke cliënt op de hoogte op welke manier het actieplan wordt uitgevoerd?’

CHECKLIST 3. VERBINDING Voor: Nadenken over: Na: Nadenken over: ‘Kan er authentiek en transparant gesproken worden met elke cliënt?’ Na: Nadenken over: ‘Is de cliënt nu op de hoogte van alle informatie, verwachtingen,…?’

Cliëntparticipatie werkt! CROSSOVER ERVARINGEN Cliëntparticipatie werkt!

Bedankt.