CLIËNTPARTICIPATIE in de praktijk Evelien Dobbelaere
JONGERENCLUSTER RESIDENTIËLE PEILER MOBIELE PEILER Yidam Bed op Recept Outreaching Vlaanderen Outreaching Yidam Crossover
Crossover Cliëntparticipatie Jongere Familie Partnervoorziening Team ….
CLIËNTPARTICIPATIE Principes Methodiek Praktijk
CROSSOVER PRINCIPES Partnerschap Expertise Gedeelde verantwoordelijkheid Respect Systemische kijk: Kaarten op tafel Integratie Organisatie
CROSSOVER METHODIEK Aanmelding: partnervoorziening en gezin bepalen Uitnodiging: proces vooraleer @ tafel te gaan @ tafel: perspectieven, patronen, proces, thema’s Actieplan
CROSSOVER PRAKTIJK Geïntegreerde hulp vs verspreide hulp Alle dimensies vs één dimensie Geen dossierinzage vs intakeprocedure Team ter plaatse vs eigen team Zoekmodus vs geen passend aanbod Inschakelen expertise vs ontbreken expertise
CHECKLIST NETWERK Voor: nadenken over: Na: nadenken over: ‘Wie zijn de cliënten?’ ‘Zijn de cliënten geïnformeerd?’ ‘Is elke cliënt uitgenodigd?’ Na: nadenken over: ‘Is elke cliënt op de hoogte welke informatie wordt gedeeld en op welke manier dit gebeurt?’
CHECKLIST 2. ACTIEPLAN Voor: Nadenken over: Na: Nadenken over: ‘Wat zijn de hulpvragen van elke cliënt?’ ‘Waar willen we afspraken over maken?’ ‘Waar willen we acties over ondernemen?’ Na: Nadenken over: ‘Is elke cliënt op de hoogte op welke manier het actieplan wordt uitgevoerd?’
CHECKLIST 3. VERBINDING Voor: Nadenken over: Na: Nadenken over: ‘Kan er authentiek en transparant gesproken worden met elke cliënt?’ Na: Nadenken over: ‘Is de cliënt nu op de hoogte van alle informatie, verwachtingen,…?’
Cliëntparticipatie werkt! CROSSOVER ERVARINGEN Cliëntparticipatie werkt!
Bedankt.