COMMUNICATIE OVER RECHT EN JUSTITIE ONMOGELIJK? TOCH WEL, HET RECHT COMMUNICEERT Bernard HUBEAU – Universiteit Antwerpen VJV – Jaarvergadering Mechelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Evaluatie van mentorprojecten
Handelingsgericht werken en de IB
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context.
H4: Begrijpen van de markt
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Publieke en private belangen in de financiёle sector Publiek belang: adequaat functioneren van de financiële markten Publiek belang: Europese interne.
VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht en justitie: (on) mogelijk ? Mechelen, 25 april 2008 VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Van tweeluik naar driehoeken
Management en Organisatie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
op het VDCM Symposium Naar Energieleverende Gebouwde Omgeving -
Marketing Werkgroep 6.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
De eerste presentatie voor Nederlands
Conflicten en onderhandelingen
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Schitterende Organisaties®
Basisregistratie Ondergrond
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
UITWISSELINGEN TUSSEN ROCKFESTIVALS Inc’Rock / Rock Landen / Release Europees Fonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
SOFO 6 maart 2008 Inleiding: Leo Lenssen. is wezenlijk iets anders dan verantwoording en dialoog is wezenlijk meer dan een procedureel aspect van beleidsvorming.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Het wezen van ‘contact’
Interpreteren van data
Kennis- en innovatiecluster Zorgeconomie Welkom op de KICZ-bijeenkomst Ondernemerschap in de zorg 11 november 2010.
Voorstelling Juridische Dienst
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
1 OR & G EDRAGSCODE. 2 Governance codes Integriteitsverklaring 10 gouden regels Huisregels Zwembad Rotterdamse Burgerschapscode.. R EGELEN ONDERLINGE.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Visum en overheidsopdrachten
Implementatie OSIRIS Susanne Wichman Implementatie OSIRIS.
Presentatie Vocational Service2 april Vocational Service Visie, Aanpak en Plan
25 november 2009 Een alcohol- en drugsbeleid tegen 1 april sentral helpt u hierbij. An Hacour.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Transcript van de presentatie:

COMMUNICATIE OVER RECHT EN JUSTITIE ONMOGELIJK? TOCH WEL, HET RECHT COMMUNICEERT Bernard HUBEAU – Universiteit Antwerpen VJV – Jaarvergadering Mechelen – 25 april 2008

1 1. Waarover gaat het? “En ik kreeg de zonderlinge gewaarwording dat ik door mezelf werd aangestaard. Misschien daardoor en ook omdat ik niet goed op de hoogte was van de gangbare gebruiken, begreep ik niet erg goed wat er vervolgens gebeurde” Meursault in het tweede deel van “L’étranger” van Albert Camus

2 1. Waarover gaat het? -Over “absurde misverstanden tussen juristen en niet-juristen”, zegt Kees SCHUYT -Vraag naar schuld: “who’s to blame?” ° De burger? ° De instellingen en de mensen van het recht?

3 1. Waarover gaat het? -Hoe recht en justitie worden gepercipieerd is wezenlijke vraag en een realiteit als uitgangspunt -“Law is a profession of words” – “Law is communication” (Nelken) – “Law as communication” (Van Hoecke) -Vertrouwen moet je verdienen -En daar zit het niet (altijd of helemaal) goed

4 RECHT EN JUSTITIE - NORMEN - MENSEN - INSTELLINGEN COMMUNICATIE EN INFORMATIE - INTERN/EXTERN - MICRO/MACRO - PRODUCT/PROCES KWALITEIT EN LEGITIMITEIT PERMANENTPROCESPERMANENTPROCES VERTROUWEN

5 2. Vertrouwen is het resultaat van open communicatie -Band tussen vertrouwen en communicatie -Resultaten van Justitiebarometer: ° 2004: niet zo fraai ° 2007: er is beterschap

6 2. Vertrouwen is het resultaat van open communicatie - Zie reeds “De mensen van het recht” van Koning Boudewijnstichting - Helft van “succes” van instellingen en beroepen, ook in justitie, is afhankelijk van resultaat én van proces (wijze van contact en beoordeling ervan)

7 2. Vertrouwen is het resultaat van open communicatie Een driedubbel onderscheid: A.INTERN – EXTERN: tussen betrokkenen of met burger B. MICRO – MACRO: interpersoonlijk en ruimer C. PRODUCT – PROCES: resultaat en procedure

8 3. Interne communicatie: praten en samenwerken helpt -Communicatie tussen de instellingen en de professionals van het recht op het terrein ° Informatiedoorstroming binnen rechtbanken en tussen beroepsgroepen ° Goed en transparant doorverwijzingsstelsel in functie van gebruiker (rol eerstelijnsbijstand)

9 4. Externe communicatie: meerwaarde van wat recht en juridische beroepen doen -Communicatie vanuit het systeem naar de burger ° rechtsinhoudelijke kant: informatie naar burger door professionals, maar ook door intermediairen ° procedurele kant: informatie bv. over erelonen bij advocaten (Karpik – OVB-onderzoek)

10 4. Externe communicatie: meerwaarde van wat recht en juridische beroepen doen - Opletten voor ICT-val

11 5. Externe communicatie in functie van de “juridische vrede ” -Algemene toegankelijkheid en aanspreekbaarheid van magistraten, notarissen, advocaten, gerechtsdeurwaarders, juridische bijstandsverleners, bestuursjuristen, bedrijfsjuristen, academici naar buitenwereld en samenleving: wat doen we waarom? “Law as a sword, a shield and a menace” (Dworkin) ° Rol HRJ – beroepsgroepen zelf -Meer “zaakgeboden” communicatie voor juridische vrede tussen partijen: eerder proces- dan productinformatie

12 6. Communicatie is kwaliteit en moet kwalitatief zijn -Communicatie is deel van kwaliteitsbeleid, meer dan alleen van bepaalde beroepsgroepen -Kern van goede communicatie is uitgangspunt, nl. van de gebruiker, de ontvanger van je boodschap: hoe zou je zelf willen worden behandeld? -Communicatiestijlen aanpassen aan publiek: als leider, als coach, als criticus, als luisteraar (Vanderheyden en Warmoes: Grootmeester in communicatie)

13 7. Communicatie als (nieuwe) ethiek en (nieuwe) legitimering -“Une éthique communicationnelle” (Lenoble): moet rol spelen in georganiseerde en complexe ruimte van het recht in de samenleving -Maar communicatie is ook van belang als legitimering (“Communicative Legitimation”, Van Hoecke)

14 7. Communicatie als (nieuwe) ethiek en (nieuwe) legitimering -Is eigenlijk aannemen van extern gezichtspunt ipv alleen intern gezichtspunt (Hart) -Richtinggevend kader voor beoordeling of het lukt: de vijf B’s (zowel intern-extern, micro-meso-macro en product- proces): ° Beschikbaarheid ° Bereikbaarheid ° Begrijpbaarheid ° Betaalbaarheid ° Bruikbaarheid

15 8. Naar een vertrouwens- en communicatieplan -Iedere actor van het recht moet zich verantwoordelijk voelen -Maar geruggesteund door een strategisch plan -Het bewustzijn groeit en is aanwezig -Zie ook regeringsverklaring -Naar een RECHT VAN DE MENSEN via de MENSEN VAN HET RECHT

16 RECHT EN JUSTITIE - NORMEN - MENSEN - INSTELLINGEN COMMUNICATIE EN INFORMATIE - INTERN/EXTERN - MICRO/MACRO - PRODUCT/PROCES KWALITEIT EN LEGITIMITEIT PERMANENTPROCESPERMANENTPROCES VERTROUWEN

17 9. De prijs: Het recht communiceert -VJV stelt een prijs in “Het recht communiceert” -Goede initiatieven, ideeën, projecten over communicatie en recht in ruime zin (vertrouwen, samenwerking, imagovorming, informatieverlening, …; vanuit alle mogelijke actoren binnen en buiten recht en justitie) -Aandachts- en geen financiële prijs: jury zal beoordelen -Voorstellen tegen 1 september 2008 Meer info op website