Loopbaanontwikkeling van werknemers Individuele factoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
KWALITEITSZORG november 2012
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
LOB-middag Haaglanden
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
VTB Technasium Vakcollege
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Ludo Daems.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Workshop Onderzoeksontwerp
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Professionalisering LOB
Loopbaanzelfsturing en loopbaanbegeleiding in het (v)mbo.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Willem de Zwijger Schoonhoven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
LOB als doorlopende leerlijn
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Competentiegericht leren vmbo
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Loopbaanontwikkeling en begeleiding in 2014
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
C. Molmans SOD-Opleidingen
Leren in een werkende omgeving
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Eerstejaarsproblemen
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Instroom en mobiliteit Het programma Instroom & Mobiliteit van FCB draagt bij aan een passende bezetting in de branche Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening.
Loopbaancompetenties
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Studieloopbaanbegeleiding
LOB als doorlopende lijn
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Loopbaanontwikkeling van werknemers Individuele factoren Marinka Kuijpers Carrière Perspectief Carpe Ontwikkeling en Onderzoek

Loopbaanontwikkeling Overkomt je Heb je zelf weinig invloed op Kun je beïnvloeden Kun je leren

Loopbaanontwikkeling Eigen invloed Gezondheid Financiën Kansen geluk Steun

Loopbaanontwikkeling Definitie: proces van voortdurend bewust en actief onderzoeken en realiseren van mogelijkheden, waarden en ambities Van: plannen en implementeren van een loopbaan voor je leven Naar: experimenten en leren Specifieke competenties nodig

Loopbaancompetenties Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken

Loopbaancompetenties, waarom? Loopbaancompetenties hangen samen met loopbaansucces Loopbaancompetenties zijn gerelateerd aan kenmerken van de moderne loopbaan Docenten krijgen de taak studenten voor te bereiden op het modern werknemerschap

Een ander type werknemer? Personeelsconsulente (mnl./vrl) vac.nr V6-6639 Vereist: diploma HBS/HAVO en diploma HBO-personeelswerk of een hiermee vergelijkbare opleiding. Ervaring in personeelswerk. Vacature 30 jaar geleden P&O-adviseur (0,8 fte (2x)) Vacaturenummer: 50733 Voor de functie van P&O adviseur zoeken wij een persoon met een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau, bij voorkeur Personeel en Organisatie, en minimaal 3 jaar HR-advieservaring. U beschikt over ervaring met beleidsondersteuning en deelname aan projecten. U bent accuraat, hebt een goed analytisch vermogen, gevoel voor bestuurlijke verhoudingen, kunt goed luisteren en bent omgevingsbewust. U bent pro-actief, initiatiefrijk en resultaatgericht. U bent gewend zich bezig te houden met beleidsgerichte en projectmatig vormgegeven onderwerpen op het vakgebied. U bent een integere persoonlijkheid met goede sociale en communicatieve vaardigheden. U spreekt goed Engels. Een flinke dosis gevoel voor humor wordt op prijs gesteld. Nu

Eisen veranderen passie Vacatures 30 jaar geleden: Vacatures nu: Vereiste diploma Ervaring in de functie (helft) Belangstelling voor de functie (20%) Vacatures nu: Naast vereiste diploma ook generieke competenties De helft te maken met inzetbaarheid in werk (employability) of persoonlijke ontwikkeling leervermogen pro-actieve houding netwerken brede inzetbaarheid reflecterend zelfontwikkelend Vacatures profit organisaties ambitieus gedrevenheid passie

Loopbaanontwikkeling in context Professie vs Passie In het onderwijs lijkt er momenteel een dilemma te bestaan tussen opleiding voor vakbekwaamheid of loopbaanontwikkeling In het beroepsonderwijs is vakbekwaamheid van belang: opgeleid voor een vak; dus kennis vaardigheid en beroepshouding om het beroep uit te leren oefenen. Welke vakbekwaamheid ontwikkelen? Waar inzetten? Zinvol bezig zijn Talenten ontwikkelen Dus: Blijven presteren en leren Nodig voor flexibilibilisering Oostzijdse molen bij Gein, 1903 Molen bij zonlicht, 1908 Wat is er in deze context nodig om mijn werk goed uit te voeren? In welke context komen mijn talenten en passie het meest tot hun recht?

Onderzoeksvragen Hoe ontwikkelen professionals hun loopbaan? Wat zijn effectieve interventies om dit te beïnvloeden? Wat is de relatie tussen de loopbaanontwikkeling van begeleiders en hun loopbaanbegeleiding aan lerenden?

Hoe ontwikkelen professionals hun loopbaan? Extrinsiek gemotiveerd en gestimuleerd: In opdracht en organisatiegericht Intrinsiek gedreven: reflectief en zelfsturend Competentie- vs identiteitsontwikkeling Suppressief, reactief of pro-actief

Wat zijn effectieve interventies om dit te stimuleren? Draagvlak: cultuur Draagkracht: deskundigheidsbevordering Daadkracht: laten ervaren en kiezen Loopbaanbegeleiding

Loopbaanervaringen van begeleiders Slb-ers HBO Mentoren MBO BPV-begeleiders MBO VMBO Docenten Loopbaansucces 3,30 (.40) 3,20 (.51) 3,21 (.45) 2,96 (.58) 2,99 (.43) Draagvlak loopbaanontwikkeling lerenden 2,66 (.59) 2,36 (.88) 2,53 (.63) 2,33 (.68) 2,30 (.68) Draagkracht loopbaanbegeleiding 2,90 (.60) 2,24 (.88) 2,31 (.66) 2,21 (.70) 2,24 (.71)

Vmbo-begeleiders over hun loopbaansucces: minder tevreden over benutten van talenten in werk Begeleiders in het beroepsonderwijs ervaren weinig draagvlak voor loopbaanontwikkeling van lerenden (70% vmbo, 50% mbo, 40% hbo) Ze missen vooral de ondersteuning van manager (ook hbo 67%), van collega’s (mbo) en inzet vanuit de praktijk (hbo) Begeleiders in (v)mbo ervaren weinig draagkracht voor loopbaanbegeleiding van lerenden Ze vinden dat ze onvoldoende mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen als studieloopbaanbegeleider (75% vmbo, >50% mbo) > Ervaren draagvlak en –kracht door begeleiders in (v)mbo > loopbaangerichte gesprekken met leerlingen

Onderzoek Onderzoek naar de relatie tussen loopbaanontwikkeling van begeleiders en hun begeleiding aan lerenden in het beroepsonderwijs (Frans Meijers & Marinka Kuijpers) Onderzoek naar professionele identiteitsontwikkeling van docenten (In voorbereiding: Max Aangenendt, Haagse Hogeschool) Onderzoek naar de relatie van organisatiecultuur en professionele ontwikkeling en naar drijfveren van docenten op te professionaliseren (Kenniskring M. Kuijpers, Haagse Hogeschool)

Complexiteit van loopbaanzelfsturing