Loopbaanontwikkeling van werknemers Individuele factoren Marinka Kuijpers Carrière Perspectief Carpe Ontwikkeling en Onderzoek
Loopbaanontwikkeling Overkomt je Heb je zelf weinig invloed op Kun je beïnvloeden Kun je leren
Loopbaanontwikkeling Eigen invloed Gezondheid Financiën Kansen geluk Steun
Loopbaanontwikkeling Definitie: proces van voortdurend bewust en actief onderzoeken en realiseren van mogelijkheden, waarden en ambities Van: plannen en implementeren van een loopbaan voor je leven Naar: experimenten en leren Specifieke competenties nodig
Loopbaancompetenties Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken
Loopbaancompetenties, waarom? Loopbaancompetenties hangen samen met loopbaansucces Loopbaancompetenties zijn gerelateerd aan kenmerken van de moderne loopbaan Docenten krijgen de taak studenten voor te bereiden op het modern werknemerschap
Een ander type werknemer? Personeelsconsulente (mnl./vrl) vac.nr V6-6639 Vereist: diploma HBS/HAVO en diploma HBO-personeelswerk of een hiermee vergelijkbare opleiding. Ervaring in personeelswerk. Vacature 30 jaar geleden P&O-adviseur (0,8 fte (2x)) Vacaturenummer: 50733 Voor de functie van P&O adviseur zoeken wij een persoon met een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau, bij voorkeur Personeel en Organisatie, en minimaal 3 jaar HR-advieservaring. U beschikt over ervaring met beleidsondersteuning en deelname aan projecten. U bent accuraat, hebt een goed analytisch vermogen, gevoel voor bestuurlijke verhoudingen, kunt goed luisteren en bent omgevingsbewust. U bent pro-actief, initiatiefrijk en resultaatgericht. U bent gewend zich bezig te houden met beleidsgerichte en projectmatig vormgegeven onderwerpen op het vakgebied. U bent een integere persoonlijkheid met goede sociale en communicatieve vaardigheden. U spreekt goed Engels. Een flinke dosis gevoel voor humor wordt op prijs gesteld. Nu
Eisen veranderen passie Vacatures 30 jaar geleden: Vacatures nu: Vereiste diploma Ervaring in de functie (helft) Belangstelling voor de functie (20%) Vacatures nu: Naast vereiste diploma ook generieke competenties De helft te maken met inzetbaarheid in werk (employability) of persoonlijke ontwikkeling leervermogen pro-actieve houding netwerken brede inzetbaarheid reflecterend zelfontwikkelend Vacatures profit organisaties ambitieus gedrevenheid passie
Loopbaanontwikkeling in context Professie vs Passie In het onderwijs lijkt er momenteel een dilemma te bestaan tussen opleiding voor vakbekwaamheid of loopbaanontwikkeling In het beroepsonderwijs is vakbekwaamheid van belang: opgeleid voor een vak; dus kennis vaardigheid en beroepshouding om het beroep uit te leren oefenen. Welke vakbekwaamheid ontwikkelen? Waar inzetten? Zinvol bezig zijn Talenten ontwikkelen Dus: Blijven presteren en leren Nodig voor flexibilibilisering Oostzijdse molen bij Gein, 1903 Molen bij zonlicht, 1908 Wat is er in deze context nodig om mijn werk goed uit te voeren? In welke context komen mijn talenten en passie het meest tot hun recht?
Onderzoeksvragen Hoe ontwikkelen professionals hun loopbaan? Wat zijn effectieve interventies om dit te beïnvloeden? Wat is de relatie tussen de loopbaanontwikkeling van begeleiders en hun loopbaanbegeleiding aan lerenden?
Hoe ontwikkelen professionals hun loopbaan? Extrinsiek gemotiveerd en gestimuleerd: In opdracht en organisatiegericht Intrinsiek gedreven: reflectief en zelfsturend Competentie- vs identiteitsontwikkeling Suppressief, reactief of pro-actief
Wat zijn effectieve interventies om dit te stimuleren? Draagvlak: cultuur Draagkracht: deskundigheidsbevordering Daadkracht: laten ervaren en kiezen Loopbaanbegeleiding
Loopbaanervaringen van begeleiders Slb-ers HBO Mentoren MBO BPV-begeleiders MBO VMBO Docenten Loopbaansucces 3,30 (.40) 3,20 (.51) 3,21 (.45) 2,96 (.58) 2,99 (.43) Draagvlak loopbaanontwikkeling lerenden 2,66 (.59) 2,36 (.88) 2,53 (.63) 2,33 (.68) 2,30 (.68) Draagkracht loopbaanbegeleiding 2,90 (.60) 2,24 (.88) 2,31 (.66) 2,21 (.70) 2,24 (.71)
Vmbo-begeleiders over hun loopbaansucces: minder tevreden over benutten van talenten in werk Begeleiders in het beroepsonderwijs ervaren weinig draagvlak voor loopbaanontwikkeling van lerenden (70% vmbo, 50% mbo, 40% hbo) Ze missen vooral de ondersteuning van manager (ook hbo 67%), van collega’s (mbo) en inzet vanuit de praktijk (hbo) Begeleiders in (v)mbo ervaren weinig draagkracht voor loopbaanbegeleiding van lerenden Ze vinden dat ze onvoldoende mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen als studieloopbaanbegeleider (75% vmbo, >50% mbo) > Ervaren draagvlak en –kracht door begeleiders in (v)mbo > loopbaangerichte gesprekken met leerlingen
Onderzoek Onderzoek naar de relatie tussen loopbaanontwikkeling van begeleiders en hun begeleiding aan lerenden in het beroepsonderwijs (Frans Meijers & Marinka Kuijpers) Onderzoek naar professionele identiteitsontwikkeling van docenten (In voorbereiding: Max Aangenendt, Haagse Hogeschool) Onderzoek naar de relatie van organisatiecultuur en professionele ontwikkeling en naar drijfveren van docenten op te professionaliseren (Kenniskring M. Kuijpers, Haagse Hogeschool)
Complexiteit van loopbaanzelfsturing