Lesgeven over duurzame ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
….een korte presentatie
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
MVO en public relations
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Basis communicatieplan
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop “Beoordelen”
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Onderzoek Veteran Tapes
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Algemene Sociologie PA – B1
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Workshop Identiteit?.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Bijeenkomst September 2015
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Begeleiding bij Werkplekleren
Laagveengebied Groningen
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
De juiste route naar het juiste doel
W55: Lessen ontwerpen over duurzame ontwikkeling Zaterdag 13 januari uur Tom Toebes - Biologiedocent Fontys Leraren Opleiding Tilburg.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ondernemersvaardigheden
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Lesgeven over duurzame ontwikkeling

Opzet voor de aankomende zestig minuten: Onderwijs over Duurzame Ontwikkeling Duurzaam denken = complex; een voorbeeld (aansluitend bij het subdomein wereldvoedselvraagstuk, examenprogramma vwo) Wat is duurzaam denken? -> doelstellingen van het boek Lesgeven over Duurzame Ontwikkeling Onderlinge dialoog: wat wil je in je aardrijkskundeonderwijs bereiken met onderwijs over duurzame ontwikkeling?

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving.

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. Onderwijs over duurzame ontwikkeling (OoDO) heeft als doel leerlingen a) bewust te maken van de wijze waarop zij bij diverse vraagstukken betrokken zijn en b) in staat te stellen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling mogelijke oplossingen te beoordelen.

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. Onderwijs over duurzame ontwikkeling (OoDO) heeft als doel leerlingen a) bewust te maken van de wijze waarop zij bij diverse vraagstukken betrokken zijn en b) in staat te stellen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling mogelijke oplossingen te beoordelen. -> duurzaam gedrag

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving.

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving.

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. Onderwijs over duurzame ontwikkeling heeft als doel leerlingen a) bewust te maken van de wijze waarop zij bij diverse vraagstukken betrokken zijn en b) in staat te stellen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling mogelijke oplossingen te beoordelen = duurzaam gedrag.

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. Onderwijs over duurzame ontwikkeling heeft als doel leerlingen a) bewust te maken van de wijze waarop zij bij diverse vraagstukken betrokken zijn en b) in staat te stellen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling mogelijke oplossingen te beoordelen = duurzaam gedrag.

Duurzaam gedrag (dus ook OoDO) is lastig en complex: 1 - Waarom zouden we het anders doen? 2 - De wereld is ingewikkeld en onoverzichtelijk. 3 - Verschillende visies over één onderwerp…

Duurzaam gedrag (dus ook OoDO) is lastig en complex: 1 - Waarom zouden we het anders doen? 2 - De wereld is ingewikkeld en onoverzichtelijk. 3 - Verschillende visies over één onderwerp…

Duurzaam gedrag (dus ook OoDO) is lastig en complex: 1 - Waarom zouden we het anders doen? 2 - De wereld is ingewikkeld en onoverzichtelijk. 3 - Verschillende visies over één onderwerp…

Uitgangspunten - duurzaam denken: = systeemdenken (relateren, schematiseren, wisselen van analyseniveau) = kritisch denken (de juiste vragen stellen, meerdere ethische opvattingen of wetenschappelijke visies kunnen hanteren) = denken vanuit dimensies (economisch, politiek, sociaal-cultureel, natuurlijk) = inclusief en oplossingsgericht (toekomst) denken

Uitgangspunten - duurzaam denken: = systeemdenken (relateren, schematiseren, wisselen van analyseniveau) = kritisch denken (de juiste vragen stellen, meerdere ethische opvattingen of wetenschappelijke visies kunnen hanteren) = denken vanuit dimensies (economisch, politiek, sociaal-cultureel, natuurlijk) = inclusief en oplossingsgericht (toekomst) denken Twee doelstellingen van dit boek: - In staat zijn inhoudelijke keuzes te maken voor OoDo (complexiteit doorgronden); - Inhoudelijke keuzes kunnen vertalen in de lespraktijk (didactische transformatie).

Twee doelstellingen van dit boek: - In staat zijn inhoudelijke keuzes te maken voor OoDo (complexiteit doorgronden); - Inhoudelijke keuzes kunnen vertalen in de lespraktijk (didactische transformatie).

Twee doelstellingen van dit boek: - In staat zijn inhoudelijke keuzes te maken voor OoDo (complexiteit doorgronden); - Inhoudelijke keuzes kunnen vertalen in de lespraktijk (didactische transformatie).

Voorbeelduitwerking bij Fujifilm

Andere voorbeelden van lesmateriaal over duurzame ontwikkeling

Andere voorbeelden van lesmateriaal over duurzame ontwikkeling

Onderwerpen van gesprek voor vervolg van deze workshop: Beoogd resultaat: wat zou je met [aardrijkskunde]onderwijs over duurzame ontwikkeling willen bereiken bij je leerlingen? Soorten leerdoelen: welke vragen zou je aan je leerlingen stellen, bijvoorbeeld n.a.v. de casus over de bloementeelt in Kenia? Werkvormen: wat is de consequentie van deze vragen voor de werkvormen die je gebruikt?

Onderwerpen van gesprek voor vervolg van deze workshop: Beoogd resultaat: onderwijs waarbij leerlingen zich bewust zijn van de wijze waarop zij op verschillende manieren betrokken zijn bij diverse vraagstukken en vanuit het perspectief van DO mogelijke oplossingen kunnen beoordelen. Soorten leerdoelen: die leiden tot begrip, integratie van kennis, analyse, betrokkenheid (waardeonderwijs), communiceren en oplossingsgericht denken. Werkvormen: veel mogelijkheden, bijvoorbeeld verhalend ontwerpen, werken met sleutelvragen, morele dilemma’s, groepsdiscussies.

Dank!