Leerplan RKG - OV1 concretisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Intuïtie Elk mens maakt gebruik van de intuïtieve communicatie. Zonder dat de meeste mensen dat zich bewust zijn. Je toetst de sfeer als je ergens binnen.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Introductiebijeenkomst
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Loverboys.
Pastoraal op school.
Inhoud van deze synthese :
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Voorstelling 6de leerjaar
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014
Kinderrechten als brug
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Jij, God en je kind.
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Onze doelen en visie in beeld
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De context in een therapeutische dagkliniek voor ouderen Het belang, De uitdagingen, De spanningsvelden, Onze evolutie Slide 2 Marijke Verheyden – Sandra.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Rauw en troosten.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het loopbaangesprek.
Bouw aan je veerkracht.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
Creatopia| Basisonderwijs
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Werken met plezier en goed presteren
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Ben jij een tevreden mens…?
BenT U een tevreden mens…?
Godsdienst bij de jonge kleuter
Transcript van de presentatie:

leerplan RKG - OV1 concretisering

motivering leerplan beperkt zich tot het aangeven van begrippen geplaatst binnen levensbeschouwelijke componenten probleem er is bijna geen omschrijving van het doel van de componenten er is geen aanduiding naar aanpak door de leerkracht laten de volledige invulling aan de leerkracht over bij het werken met elektronische platforms: het vak verdampt en gaat op in de aangegeven ontwikkelingsdoelen opgelegd door het ministerie ipv de ontwikkelingsdoelen godsdienst

werkwijze navraag bij leerkrachten over hun manier van werken vraag te omschrijven hoe zij de componenten aanvoelen navraag concrete lesdoelen bij diverse leergroepen op basis van deze gegevens duidelijke omschrijving van de componenten de concrete lesdoelen herformuleert in meer ‘abstracte’ doelen omdat OV1 leerlingen heel divers zijn en leerkrachten de oefening krijgen om vanuit deze ‘abstractere doelen’ opnieuw gaan concretiseren

werkwijze teksten opnieuw uitgelegd en voorgelegd aan leerkrachten aanpassing van de teksten op basis van de commentaren door de leerkrachten. voorleggen van de teksten aan de volledige IRBOS groep verwerken van de suggesties voorleggen aan IRIGSO afwerken en verfijnen van de formuleringen

inhoud concretisering vertrekpunt: omschrijven van doel van de tekst omschrijven van de doelgroep omschrijven van ontwikkelingsfasen taak van de leerkracht inbedding in de school vakspiritualiteit vanuit Bijbelse blikvanger de componenten 1 tot 5: echte componenten 6 ‘verhalen’ toch als component om nadruk te leggen op het belang ervan terug naar het leerplan

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

inhoud - situering doel van de tekst doelgroep ontwikkelingsfasen talenten leerlingen stimuleren i.f.v. levensbeschouwelijke en godsdienstige groei doelgroep disharmonisch ontwikkelingsprofiel groei begeleiden aangeven van fasen is moeilijk omwille van de verscheidenheid ontwikkelingsfasen socialisatieperiode (// kinderen tussen 6 en 19 maand) individualisatiefase (// kinderen van 16 maand tot 3 jaar) identificatiefase (// kinderen van 3 tot 7 jaar)

situering rol van de leerkracht centraal LLN participeren aan beleving van de LK LK als brug tussen beleving op school en thuis intentie van de LK overstijgt het socialiserende intentie van de LK veelal ‘vorm van openbaring’ LK godsdienst -> teamspeler stap mee in het cyclische proces, groepswerkplan en individueel handelingsplan

vaste structuurelementen Bijbelse blikopener omschrijving component opdracht leerkracht situering LB/GD context van het vak omschrijven ontwikkelingsdoelen

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

vertrouwen blikopener omschrijving opdracht van de leerkracht nood aan vertrouwensrelaties voor de ene -> geeft dynamiek aan het leven voor de andere -> bedreigend werken aan basisvertrouwen opdracht van de leerkracht ontmoetende lerarenstijl als kans tot LB/GD groei situering LB/GD context Jezus’ omgang met mensen als inspiratiebron

vertrouwen ontwikkelingsdoelen: de leerling… leert met hoofd, hart en handen wat ‘vertrouwen’ betekent verruimt zijn/haar leefwereld door toenemend vertrouwen in zichzelf en in de medemens bouwt een vertrouwensband met de omgeving op ervaart vertrouwen als een kans om persoonlijk en levensbeschouwelijke te groeien leert Jezus kennen als iemand die vanuit vertrouwen mensen laat zijn wie ze zijn

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

mogelijkheden blikopener omschrijving opdracht van de leerkracht helpen om LLN bewust te maken van eigen mogelijkheden positief leren omgaan met grenzen en beperkingen evenwicht zoeken tussen mogelijkheden en beperkingen opdracht van de leerkracht versterken van zelfvertrouwen door mogelijkheden te benoemen en te waarderen situering in LB/GD context Bijbelverhalen stimuleren het waarderend omgaan met mensen

mogelijkheden ontwikkelingsdoelen: de leerling… ontdekt naast de ervaring van eigen beperkingen ook zijn/haar eigen mogelijkheden ervaart dat relaties met medemensen, zijn/haar eigen mogelijkheden stimuleert ondervindt dat positieve omgang met eigen mogelijkheden een goed gevoel geeft leert zien dat de ontmoetingen van Jezus met mensen groeibevorderend zijn ontdekt dat de weg naar ‘positieve ervaringen’ gebeurt met vallen en opstaan

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

verbondenheid blikopener omschrijving opdracht van de LK verbondenheid als kans divers: met zichzelf: realistisch zelfbeeld en groeiend zelfvertrouwen de ander: nabijheid ondergaan, verdragen, vragen of ervoor kiezen de natuur: gevoelens ontlokken van tevredenheid, rust, mysterie,… andere culturen of levensbeschouwingen: verwarrend, vragen respect de Ander: in muziek, biddende sfeer, dans, creatief bezig zijn opdracht van de LK via actieve- en ervaringsgerichte activiteiten situering in LB/GD context Bijbelverhalen als bron van verbondenheid

verbondenheid ontwikkelingsdoelen: de leerling… groeit naar een realistisch zelfbeeld zet stappen naar zelfaanvaarding leert omgaan met de spanning tussen een idealistische toekomstdroom en haalbare mogelijkheden wordt uitgedaagd om de nabijheid van anderen te beleven (ondergaan, verdragen, vragen of kiezen) ziet hoe inspirerende figuren door verbondenheid het beste uit mensen proberen te halen ontdekt hoe de natuur/schepping kansen geeft tot positieve beleving leert op een creatieve en zorgzame manier de schepping te verkennen: planten, dieren, milieubewustzijn, natuurelementen

verbondenheid ontwikkelingsdoelen: de leerling… wordt op weg gezet om een plaats te geven aan de onvoorspelbaarheid van de natuur verkent het Bijbelse visioen als weg naar geluk en verbondenheid met God ontdekt dat gevoelens van dankbaarheid en verwondering een weg naar het mysterie kunnen zijn leert respect aan voor andere culturen en levensbeschouwingen door verkenning van feesten, verhalen,…

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

goed en kwaad blikopener omschrijving opdracht van de LK bewustwording van grenzen – gevisualiseerd en herhaald morele beperking vooral in gebrek aan empatisch vermogen actualiteit op tv - natuurrampen, geweld,… opdracht van de LK via keuzeactiviteiten moraliseren als mogelijke valkuil situering in LB/GD context verbondenheid met God, mens en schepping voorzet tot goedheid God komt de mens in alle omstandigheden tegemoet

goed en kwaad ontwikkelingsdoelen: de leerling… ontdekt wat goed en kwaad is leert omgaan met conflicten en kwaad wordt in de transfer van liefde en vriendschap gevoelig voor het goede leert conflicten uit het dagelijkse leven (media, context,…) hanteren staat open voor Bijbelse verhalen over omgang met goed en kwaad

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

rituelen en symbolen blikopener omschrijving opdracht van de LK symbolen, rituelen, sacramenten als groeikans verkennen van oerelementen kan uitgangspunt zijn geven mogelijkheid tot verkennen van leven en geloof kunnen structurerende elementen zijn opdracht van de LK voorbeeldfunctie en mogelijke wegwijzer naar het mysterie situering in LB/GD context symbolen, rituelen en sacramenten kunnen voeling geven met de diepere dimensie van leven -> verwijzing naar God

rituelen en symbolen ontwikkelingsdoelen: de leerling… verkent op een creatieve manier de tegengestelde betekenis van de oerelementen ontdekt symbolen als een verwijzing naar een diepere dimensie verkent rituelen in verschillende culturen en levensbeschouwingen ziet de sacramenten als uitdrukking van verbondenheid tussen mensen onderling en met God

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

verhalen blikopener omschrijving niet echt een component toch omschrijven als doelen om deze mogelijkheid tot religieuze en levensbeschouwelijke groei onderlijnen van het belang van het narratieve: verhalen verbinden en bemiddelen ruimer dan ‘verhalen’… een creatieve en aangepaste aanpak kansen tot verwondering en bewondering, maar ook tot verontwaardiging of genietend luisteren vormen een inrijpoort naar vertrouwen, verbinding, geloof in eigen mogelijkheden… naar de andere componenten

verhalen ontwikkelingsdoelen: de leerling… beleeft een verhaal met al haar/zijn zintuigen ervaart via verhalen een sfeer van vertrouwen ontdekt via verhalen de mogelijkheden waarover hij/zij al dan niet beschikt groeit in eigen mogelijkheden door het herkennen van beperktheden en mogelijkheden in verhalen komt door verhalen op het spoor van verbondenheid bespeurt door bemiddelende verhalen het onderscheid tussen goed en kwaad proeft in verhalen dat het goede de mensen gelukkig maakt ervaart het belang van rituelen, symbolen en sacramenten door levensechte verhalen.

schematisch SITUERING VERTROUWEN VERHALEN TERUGLEERPLAN MOGELIJKHEDEN VERBONDENHEID GOED EN KWAAD RITUELEN EN SYMBOLEN

terug naar leerplan wil vooral kansen geven aan LB en religieuze groei op een gestructureerde manier op een diverse manier respecteren van de eigenheid van het vak door de sociale vaardigheden waar mogelijk te overstijgen naar het zingevende abstracte doelen… willen ‘openheid’ waarborgen om te concretiseren naar de mogelijkheden van de leerlingen in de pedagogische eenheid.