Carpe Diem. 24 november 2004..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Hoe werkt UNICEF?.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Business mapping Business model canvas.
Vernieuwende partnerschappen
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
10 tips voor een gouden start Groeitips
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
WEBCARE BIJ.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Edeltronics: • Een nieuw soort elektronicawinkel • Stelt de klant centraal en straalt luxe en innovativiteit uit • Biedt de klant een nieuwe winkelbeleving.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
How to win a cuckoo award ? Association of Communication Companies Koen Van Impe & Jan Vierstraete Expert Centre Direct Marketing.
“The Heineken way of life”
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
3 interactive marketing communications.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Cross Mediacampagne Opdracht gever: KLM
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Workshop contentstrategie
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Cross Media.
Cross Media.
Marketing Werkgroep 6.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Cross Media.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Business Marketing Management
BEDRIJVENSAFARI Woensdag 11 November ARA Het bedrijf Ongeveer 35 jaar geleden opgericht 70 communicatiespecialisten 3 afdelingen - ARA M/V -> Arbeidsmarkcommunicatie.
Basis communicatieplan
Marketing Marketingoriëntatie
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
U wilt ROI? Echt? MAGAZINE MEDIA UPDATES 02. Definitie ROI De verhouding tussen uw investering en uw resultaat.
Waarin een klein bedrijf groot kan zijn
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
PASSIE VOOR GEZONDHEID
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Communicatie is de basis
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
STRATEGISCHE CONTENTMARKETING CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN Stelling CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN.
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Metropoolregio Rotterdam-Den Haag
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 4: strategie.
Direct Uitwerken concept DEM
Boeren, Lobbyen en de Europese Unie
LTO Nederland: boeren, lobby, EU
J K V B & N K i c k O f f e d e g e m , 9 n o v e m b e r
Transcript van de presentatie:

Carpe Diem. 24 november 2004.

Tequila Brussels.

Tequila Brussels is part of the TBWA\GV group Belgium

External Media Broker response communication media strategy & planning international advertising local advertising audiovisual External Media Broker sponsored magazines internet response communication

And Tequila Brussels is part of the ww Tequila network...

NETWORK ORGANISATION REGIONAL HUBS LONDON NEW YORK PARIS WARSAW DUBAI SINGAPORE CAPE TOWN

NETWORK ORGANISATION AFRICA & MIDDLE EAST NORTH AMERICA EUROPE NEW YORK LOS ANGELES SAN FRANCISCO MINNEAPOLIS TORONTO AFRICA & MIDDLE EAST CAPE TOWN, DURBAN, JOHANNESBURG, NAIROBI, LAGOS, ISTANBUL, DUBAI EUROPE LONDON, MANCHESTER PARIS, BRUSSELS, AMSTERDAM, MILAN, MADRID, LISBON, ZURICH, DÜSSELDORF, HAMBURG, WARSAW, POZNAN, HELSINKI, MOSCOW ASIA PACIFIC TOKYO, BEIJING, SHANGHAI, HONG KONG, KUALA LUMPUR, SINGAPORE, MELBOURNE, SYDNEY, AUCKLAND

47 offices in 32 countries Asia Pacific TEQUILA\ Auckland TEQUILA\ Australia - Melbourne TEQUILA\ Australia - Sydney TEQUILA\ China - Beijing TEQUILA\ China - Hong Kong TEQUILA\ China - Shanghai TEQUILA\ Japan TEQUILA\ Malaysia TEQUILA\ Manila TEQUILA\ Singapore TEQUILA\ Thailand North America TEQUILA\ Los Angeles TEQUILA\ New York TEQUILA\ Minneapolis TEQUILA\ Toronto Latin America TEQUILA\ Guatemala TEQUILA\ Uruguay TEQUILA\ Brazil Southern Europe TEQUILA\ France TEQUILA\ Italy - Bologna TEQUILA\ Italy - Milan TEQUILA\ Italy - Rome TEQUILA\ Portugal TEQUILA\ Spain - Madrid TEQUILA\ Spain - Barcelona TEQUILA\ Switzerland Central Europe TEQUILA\ Germany - Hamburg TEQUILA\ Germany - Düsseldorf TEQUILA\ Germany - Munich TEQUILA\ Germany - Leipzig TEQUILA\ Poland - Poznan TEQUILA\ Poland - Warsaw TEQUILA\ Moscow TEQUILA\ Vienna Africa\ Middle East TEQUILA\ South Africa - Cape Town TEQUILA\ South Africa - Durban TEQUILA\ South Africa - Johannesburg TEQUILA\ Kenya TEQUILA\ Nigeria TEQUILA\ Middle East TEQUILA\ Turkey Northern Europe TEQUILA\ UK - London TEQUILA\ UK - Manchester TEQUILA\ Ireland TEQUILA\ Amsterdam TEQUILA\ Brussels TEQUILA\ Finland

TEQUILA\ Brussels is the agency that... Runs NIVEA\Beiersdorf’s most effective CRM program in Europe. CRM communicates with Shell’s small fleet customers all over Europe. BtB Develops all communication for The Belgian Post Offices: 1.350 points of sale. RETAIL COMMUNICATION Organised two mega promotions for 15 brands of Group Danone: 145.000 consumers spent 11 million euro to save 450.000 CD’s. SALES PROMOTION

Tequila is managed by Luc Perdieus, Managing Director Born in 1961 Applied Economic Sciences, Post Graduate Marketing, University of Ghent, 1987. In advertising since 1988 BDDP Brussels, account director on international accounts (McDonald ’s, Michelin, Hertz, McCain, Upsa Medica) GV/Company, account director: Royal Belge, Scoot, Grany, Volvo, BMW motorcycles, Passoa, Knack,... 4ReAL, managing director Tequila, managing director Peter Loiseaux, Creative Director Born in 1957 Germanic Languages, University of Ghent, 1980. In advertising since 1984 3 years freelance: Rockwool, Dupont, Doko petfood De Visscher & Van Nevel: Esso, Filmnet, Douwe Egberts, Volvo Belgium, Generale Bank, Belgacom, Hanes, Hewlett Packard, IBM, Lufthansa, VTM, Greenpeace, ... 4ReAL, managing partner, creative director Tequila: creative director

The Tequila team 30 professionals Creation: 11 Accounts: 11 5 creative teams: 3 Dutch/ 2 French Accounts: 11 5 account teams: 5 account directors, 6 account executives Strategic planning 1 Final art & Production: 6 Office Management: 1

Verschil DM en klassiek agentschap?

(ask information, trial, purchase) Response communication Advertising Change ATTITUDE (Brand preference) Generate RESPONSE (ask information, trial, purchase) Response communication

Wat is Direct Marketing?

1. Le Direct Marketing = Le Direct Mailing Direct Marketing = toute communication qui incite a une réaction immédiate et qui mène à une relation à long terme. = une technique, une stratégie Direct Mailing = un des medias qui peuvent être utilisé pour inciter à la réaction = un medium

Les mediums utilisés dans le Direct Marketing Above the Line Media radio, affichage, presse magazine, presse quotidienne, TV. Materiel PLV Direct Mailing e-marketing trade communication

Wat is de job van een DM agentschap?

Strategie: communicatie-strategiën schrijven. Taktiek: communicatie-plannen maken. Creatie: creatieve concepten creëren. Executie: zorgen voor de uitvoering van de campagnes.

Een strategie is een plan Wat is een strategie? Een strategie is een plan om te evolueren van de huidige situatie naar de gewenste situatie.

Om een strategie uit te werken moeten we dus: de huidige situatie goed in kaart brengen. de gewenste situatie duidelijk beschrijven.

Een voorbeeld voor de Best of DM. Een nieuwe impuls voor de komende jaren.

Uitgangspunten. De Best of DM wordt ondertussen al verschillende jaren georganiseerd, en dat met een onbetwistbaar succes. Al die jaren is het DM vak niet blijven stilstaan. van Direct Mailing naar Direct Marketing. van ad hoc naar lange termijn. van offline naar inline

Het moment lijkt rijp om de Best of DM mee te laten evolueren, zodat de award de nieuwe Direct Marketing trends beter reflecteert. we het publiek richting adverteerders kunnen uitbreiden. we het aanzien van de award kunnen verhogen door een strengere selectie-procedure.

Waar staan we nu en waar willen we naartoe?

Huidige situatie. De Best of DM: wordt te vaak gezien als de ‘Best of Direct Mailing’, wat een beperking van de realiteit is. is te veel een ‘incrowd’ evenement voor het DM-wereldje, waar adverteerders zich niet voor interesseren. heeft niet de naam op een zeer strenge selectieprocedure te berusten.

Gewenste situatie. De Best of ‘Direct Marketing’ moet de hele marketing wereld aanspreken, omdat de award focust op vernieuwende Direct Marketing cases, die: de doelgroep als centraal uitgangspunt stellen bij voorkeur, maar niet imperatief, op een intelligente manier verschillende communicatie-kanalen integreren, aantoonbare resultaten hebben, bij voorkeur een lange termijn visie voorstaan, waardoor een relatie tussen het merk en de doelgroep opgebouwd wordt. omdat de award via een strengere selectieprocedure ‘hard to get’ is.

Om van de huidige situatie, naar de gewenste situatie te geraken, schuiven we een strategie naar voor die door middel van een duidelijke breuk de ‘Best of DM herlanceert’.

De ‘Best of Direct Mailing’ is dood, Leve de ‘Best of Direct Marketing

Een ‘breuk’-strategie in 3 stappen: een nieuwe naam. een herlancerings-evenement organiseren. een lanceringscampagne maken.

2. Wat staat er in een communicatie-plan. Het communicatieplan vertelt ons wie we wanneer met welke boodschap willen bereiken? Het communicatieplan legt de tactiek vast die we zullen gebruiken om de strategie te realiseren.

3. Creatieve concepten creëren. Een goede briefing maakt het verschil. Een goede briefing: situeert de marktomstandigheden: het product, de markt, de consument, ... enkel de relevante elementen. definieert de objectieven. wat willen wij dat de doelgroep denkt en doet na de campagne gezien te hebben?

3. beschrijft de doelgroep socio-demografisch. maar vooral ook psychografisch: wie is het, hoe leven en denken zij, wat is hun houding tov. het merk en waarom,...? 4. bepaalt de propositie: het ene, centrale idee dat we willen overbrengen. 5. en geeft natuurlijk ook de nodige practische info over media, formaten, do’s en dont’s, ....

De manier waarop de briefing gegeven wordt, overkomt, Zeker zo belangrijk: een goede briefing inspireert, enthousiasmeert het creatieve team, zet hen op weg, overtuigt hen van de te volgen strategie. De manier waarop de briefing gegeven wordt, overkomt, is even belangrijk dan het geschreven document.

Hoe creatieve concepten evalueren? een creatief concept moet de propositie: simplifiëren dramatiseren memoriseerbaar maken.

Een creatief concept: heeft 3 niveaus: de propositie de propositie het idee de uitwerking. de propositie het idee de uitwerking

4. Executie: zorgen voor de uitvoering van de campagnes. Verantwoordelijkheden: strategic planner marktverkenning en strategie account director strategie en executie account executive executie production director relaties met leveranciers organisatie studio

Extra.

Verloning van het agentschap. 2 grote systemen: vaste fee job per job. Commissies % op productie financiële risico operationele risico Mengsystemen vaste fee voor strategie en account handling tariefkaart voor creatie en productie.

Eigendomsrecht wettelijk gezien is het creatieve idee eigendom van het agentschap. in de meest gevallen wordt per contract afstand gedaan van het idee. uitzondering: na de samenwerking buitenland.

Competities. Voor een agentschap is een competitie een risico risico-beheersing is dus centraal in de beslissing om al dan niet deel te nemen. er bestaat een charter dat de spelregels van een competitie vastlegt (ACC, DM expertgroup). de Tequila stelregels: het moet gaan om een lange termijn contract. maximaal dan 3 deelnemers. andere deelnemers moeten gekend zijn. als het kan een vergoeding.

Exclusiviteit. Een DM agentschap kan exclusiviteit geven aan een adverteerder: indien er een lange termijn overeenkomst is, met een vaste fee per maand.

ROI Inherent aan DM is het constante monitoren van: de respons. aantal reacties. direct sales. ... maar ook de Return on Investment: kostprijs per reactie kostprijs per verkoop

Belangrijk is dat DM zoals alle communicatie ook effecten heeft op het vlak van: merkbekendheid. merkbemindheid.

niet in respons meetbaar effect van DM Dit wordt bevestigd door tests. we verdelen de doelgroep in 3 segmenten: segment 1: wordt niet blootgesteld aan communicatie. segment 2: ziet wel de campagne maar regeert niet. segment 3: ziet de campagne en reageert. Dan monitoren we de verkoop van het product: blijkt dat de verkoop bij segment 2 hoger is dan die bij segment 1. = niet in respons meetbaar effect van DM