Les 1 Studietechnieken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectiviteit.
Advertisements

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Het doen van eigen onderzoek
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Discipelschap.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Leren = Concentreren I II III.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Train je brein!.
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
(bijna) eindexamen.
Visie & Strategie.
Heel interessant !.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Methodiek: Plancyclus
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Breinleren.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Talent in Ontwikkeling
Covey trainingsavond.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Voel je wel in je vel !.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Les 1 Studietechnieken

Overgang van de 3e naar de 4e Veel leerlingen hebben motivatieproblemen rond het 4e leerjaar andere dingen dan school belangrijk andere manier van leren nodig Andere manier van leren in bovenbouw: bepaalde leerstijlen noodzakelijk minder overhoringen, per toets meer stof meer lesstof, kan niet meer allemaal besproken worden tijdens de les → grotere zelfstandigheid van jou als leerling verwacht Zelfstandig leren doet groter beroep op vaardigheden als zelf teksten doornemen het kunnen omgaan met uitstelgedrag en en jezelf kunnen motiveren

Ook Fokke en Sukke hebben problemen in de bovenbouw

Hersenen

Hersencellen LEREN: het vormen van sterke en uitgebreide verbindingen tussen hersencellen Volwassen brein: 16 miljard hersencellen (neuronen) Uitgebreide en nieuwe verbindingen: door het doorgegeven van signalen (informatie) tussen hersencellen Sterke verbindingen: vaak dezelfde informatie op verschillende manieren (zintuigen) beleven klik

De rol van dopamine Stofje in de hersenen Zorgt voor positieve emoties Positieve emoties willen we graag herhalen, negatieve emoties willen we vermijden → dopamine beïnvloedt gedrag Motiveert Verhoogt concentratie Zorgt ervoor dat beslissingen gemakkelijker genomen worden Ontstaat door prettige ervaringen, maar ook door spanning (probeer dit niet zelf!) klik

Hersenen, dopamine en leren Goed leren door hersenen te gebruiken op zoveel mogelijk verschillende manieren: Het motiveert om het goed te doen en beloond te worden: dopamine

Hersenen

Wat heeft het brein nodig? Zuurstof → maakt je alert Frisse lucht: verhoogt je leerprestaties met 15% Beweging: er gaat meer zuurstof naar je hersenen Glucose: eet regelmatig kleine beetjes tijdens het leren; eet gezonde voeding Water: drink voldoende water tijdens het leren

Wat is jouw mindset over leren Wat is jouw mindset over leren? Tel het aantal keren dat je het eens bent met de volgende stellingen: Eens of oneens? Je intelligentie staat min of meer vast

Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 2. Je kunt wel nieuwe dingen leren, maar je kunt je basisintelligentie niet echt veranderen

Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 3. Het maakt niet uit hoe intelligent je bent, je kunt je intelligentie aardig wat veranderen

Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 4. Je kunt sterk beïnvloeden hoe intelligent je bent

Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 5. Je bent nu eenmaal een bepaald type persoon, en daar kun je niet veel aan veranderen

Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? Ongeacht wat voor type persoon je bent, je kunt sterk veranderen

Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 7. Je kunt dingen op een andere manier aanpakken, maar de kern van wie je bent kun je niet echt veranderen

Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 8. Je kunt altijd de kern van je persoonlijkheid veranderen

Wat is je score? Eens 3x 1x 4x 2x 6x 5x 8x 7x Growth/groei mindset (intelligent kan ontwikkeld worden, kan groeien) Fixed/vaste mindset (je intelligentie ligt vast)

Fixed mindset Het zit er gewoon niet in Als je er moeite voor moet doen, betekent dat je er niet goed in bent Wie voor een dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje Je intelligentie staat min of meer vast Defensief reageren op kritiek Fouten proberen te verbergen ‘Ik ben dom’ of ‘het zit er niet in’ Niet zo gemotiveerd

Growth mindset Oefening baart kunst Als het moeilijk wordt zet ik door Ik leer van mijn fouten Je kunt zelf je intelligentie ontwikkelen Grote wil om te leren Zich willen inspannen om iets wat ze niet begrijpen te gaan begrijpen Durven uitdagingen aan te gaan Geven niet snel op Gemotiveerd

Je mindset en je leerresultaten 40% - 80% van je talenten zijn erfelijk bepaald Of je deze talenten volledig benut is afhankelijk van je omgeving en je mindset Je mindset bepaalt dus voor een groot deel je leerresultaten!!! En je mindset kun je veranderen door positief over de maakbaarheid van je brein te gaan denken: van fixed naar growth mindset klik

Les 2 Concentreer je op je studie

Ook Fokke en Sukke hebben motivatieproblemen

Motiveer jezelf: die 50 smoesjes om je huiswerk niet te maken heb je niet nodig klik

Concentreren: Wat is hier mis mee?

Studietips: Voordat je begint met leren Om goed te kunnen studeren: hersenen in alphastatus (ontspannen maar alert) → rustige omgeving nodig: Opgeruimd bureau Alles wat je nodig hebt binnen handbereik Geen afleiding (geen computer/telefoon/vrienden) Maak je hoofd ‘leeg’ Leer bij voorkeur ‘s ochtends als je nog fris bent of na een korte pauze meteen uit school Plak post-its op je bureau met je doelen + maximale tijd per doel Neem altijd je boeken mee naar huis en naar de les Gebruik voor elk vak een apart schrift

Studietips: Voordat je begint met leren Denken is topsport: Genoeg water drinken Genoeg zuurstof (frisse lucht, recht zitten, hoofd rechtop) Gezond eten Voldoende sporten Voldoende slapen

Ga efficiënt met je tijd om

Stel doelen Maak je doelen SMART: Specifiek Meetbaar Acceptabel Realiseerbaar Tijdgebonden (korte, middellange, lange termijn) Ik stel mij tot doel dat ik op rapport 2 alleen nog onvoldoende sta voor Wiskunde door mij te richten op het behalen van voldoendes voor Ak en Ec Een doel: Motiveert Maakt het makkelijker om keuzes te maken Geeft je hersens aan waar ze op moet letten → FOCUS

Focus: hoeveel keer gooit het witte team over? klik

Maak planning om doelen te bereiken

Planning Houdt in je planning rekening met de termijn waarop je je doel wilt bereiken Vul activiteitenschema in Maak planning voor één week Maak planning voor één maand Hang je planningen op een zichtbare plaats op (bijvoorbeeld boven je bureau) Voer je planning uit Evalueer je planning en stel deze bij

ACTIVITEITENROOSTER Overzicht van je “vaste” activiteiten (zonder studietijd) voor de week van ma ……..t/m vrij … Tijd Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Wo - dag Do - dag Vrijdag 08.00-09.00 Opstaan Uitslapen School 09.00-10.00 Werken 10.00-11.00 11.00-12.00 12.00-13.00 Voetballen 13.00-14.00 14.00-15.00 15.00-16.00 Naar huis fietsen 16.00-17.00 MSN-en/Chillen 17.00-18.00 Eten 18.00-19.00 Uitgaan Voetbaltraining Hangen met vrienden 19.00-20.00 TV kijken 20.00-21.00 21.00-22.00 22.00-23.00 Slapen 23.00-24.00

HUISWERK PLANFORMULIER voor de week van …………………….. tot…………………………………………. Datum Vak L/M Gepland werk Benodigde tijd HW / PW voor: (datum) ZA NE EN L Hoofdstuk 1+2 Hoofdstuk 4+5 1 uur 5 april 6 april ZO DU EC WI AK M Woordjes Opgave 50 t/m 58 Opgave 24 t/m 32 Par. 1.1 ½ uur ¾ uur MA GS Par 1.2 + 1.3 Opgaven bij Hfd 1 1,5 uur DI MIJ BI Boekverslag PO 4.1 t/m 4.4 3 uur 7 april WO Opgave 59 t/m 65 Tekst 8 april DO LV Pw hoofdstuk 3 + maken Diagn toets Oef hfd 4 Presentatie voorbereiden VRIJ Opgave 33 t/m 46 Opgave 66 t/ 72 10 april

Les 3 Geheugen

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? Begin hiermee al bij de eerste keer dat de docent over nieuwe onderwerpen vertelt en de eerste keer dat je tekst leest/opgaven maakt

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 2) Structureer meteen de informatie: maak aantekeningen (steekwoorden) tijdens de uitleg, markeer tekst

Signaalwoorden arceren

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door Herhaling Emotie Focus Creatie Voortbouwen

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door a) Herhaling Herhaal, herhaal, herhaal : 10 x 1 is meer dan 1 x 10 Geheugen kan na 1x herhalen informatie 20 seconden onthouden Je leert meer in dezelfde leertijd als je het leren verdeeld over kleinere perioden en over meerdere dagen Je onthoudt de informatie dan ook langer Dagelijks dezelfde informatie leren gedurende 6 weken is nodig om informatie blijvend te onthouden Lees hardop voor / herhaal hardop voor jezelf

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? Onthoud door b) Emotie: Maak het spannend en nieuw (dopamine) Verbeelden (vorm er een beeld bij, bedenk er een emotie bij, gebruik je zintuigen)

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door c) Focus Luister aandachtig Maak je huiswerk met aandacht Focus je op het leren

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door d) Creatie Associëren (breng in verband met iets wat je al weet) Bedenk ezelsbruggetjes (rijm, afkortingen in een woord TV TAS) Maak er een verhaal van Plaats de te leren begrippen in gedachten in een ruimte Maak een kruiswoordpuzzel of een woordzoeker van de woordjes /begrippen Gebruik overhoorprogramma’s voor het leren van woordjes/begrippen

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door e) Voortbouwen Bedenk hoe de nieuwe kennis past bij de kennis die je al hebt opgedaan Geef dit weer in een mindmap

Leren klik

Les 4 Studerend en actief leren

Studietips: Tijdens het leren Wat is het DOEL van het bestuderen?: 1e keer: GLOBAAL lezen (lees inhoudsopgave/inleiding, blader boek/hoofdstuk door, kijk naar kopjes/plaatjes/ dikgedrukte tekst) 2e keer: INTENSIEF lezen (met marker aanwijzen tijdens het lezen en relevante info markeren, opgaven maken, noteer welke opgaven je moeilijk vindt) 3e keer: maak MINDMAP van gemarkeerde info 4e keer: BEDENK zelf VRAGEN over de lesstof Zet de vragen op aparte kaartjes met op de achterkant het juiste antwoord Plaats ze in een kaartenbak Lees de vragen elke dag een paar keer en probeer ze te beantwoorden Als je de vraag een aantal malen goed hebt beantwoord met minimaal één dag ertussen, plaats de kaart in een ander bakje Lees die vragen nog maar een keer per dag door en beantwoord deze. Als het niet lukt deze te beantwoorden gaan ze naar het eerste bakje terug

Studietips: Tijdens het leren Gebruik geheugentechnieken en hulpmiddelen voor het onthouden Wees nieuwsgierig! Pauzeer veel! Elke 40 minuten 5 minuten pauze. Drink wat, jongleer, loop een rondje. De derde pauze duurt langer, bijvoorbeeld lunch

Hoe maak je een mindmap klik

Studietips: Na het leren Kijk je gemaakte huiswerk goed na Probeer je fouten te begrijpen Noteer de fout beantwoorde vragen apart Stel vragen: Aan je ouders/broers/zussen Aan je docent Aan je medeleerlingen Let goed op bij het bespreken van toetsen: leer van je fouten maar ook van hetgeen je goed gedaan hebt

Fokke en Sukke hebben zich niet aan de studietips gehouden