Workshop Webwinkel & Logistiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Menno Karres Lead Auditor
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
Work shop nieuwe functionaliteit Roy-data Nieuwe bevragings- en procesmogelijkheden release voorjaar 2014 Tjeerd Wierda.
10 tips voor een gouden start Groeitips
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
HARTENBOER  Wie zijn we – waar staan we voor  Korte keten  Consumenten  Producenten  Distributie  Partners.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
FEWEB ON TOUR 20 oktober 2011 Testimonial An Verschooten – Legal Online Stepstones bij de opstart van een webshop
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Een startersgids voor innovatie
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Psychologie van de duurzaamheid
Nike Supply Chain Management
Kennismanagement & Sociale media
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Ondernemen moet je doen
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Financieel Plan deel.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Welkom havo 4..
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
Welkom Havo 5..
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Duurzaamheid voedselketen.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
liquiditeitsbegroting
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Workshop Webwinkel & Logistiek Gent, 18 mei 2014

Agenda voor deze Workshop: Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen. De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel. De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten. Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel Bouwen ja, maar hoe en waarmee ?

Een nieuwe Webwinkel ? Waarom eigenlijk ? Even te rade bij de leden en producenten (enquête): 82 % van de leden en 78 % van de producenten zijn “eerder tevreden” tot “zeer tevreden” over de huidige webwinkel ! En toch, bij nader inzien :

Een nieuwe Webwinkel ? Enquête resultaten: Hoe lang is men lid ? 80 % zegt wekelijks of ‘bijna’ wekelijks te bestellen …. Onze interne cijfers geven 61 % aan. 40 % van de leden gebruikt de webwinkel “enkel” om te bestellen op één moment van de week.

Een nieuwe Webwinkel ? Enquête resultaten Wat wil je liefst veranderd zien ?

Waarom een nieuwe Webwinkel ? Wat we zelf ondervinden : (Team-opmerkingen) Stroef, niet flexibel – niet erg gebruiksvriendelijk Niet aangepast voor nieuwe tools (tablet, smart phone …) Lange response tijden – capaciteitslimiet systeem Nieuwe functionaliteiten niet mogelijk (bvb bestellen op voorhand) Bij verdere groei van Voedselteams loopt het systeem gegarandeerd vast Nog veel administratie op lokaal niveau nodig met geëngageerde leden en producenten Beperkte rapporteringsmogelijkheden. …

Een Webwinkel voor een veranderende wereld ? Sociaal Technologisch Economisch 7/10 geïnteresseerd in lokale voeding Crisis drijft klassieke Distributie naar nieuwe niches Multi-kanaal is de nieuwe norm Ook Voedselteams moet zichzelf voortdurend her-uitvinden om onze waarden te kunnen behouden.

Agenda voor deze Workshop: Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen. De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel. De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten. Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel Bouwen ja, maar hoe en waarmee ?

Onze Aanpak in fasen Fase 1 Fase 2 Werken in twee fasen ! Van de bestaande situatie naar de toekomstige TO BE AS IS Werken in twee fasen ! Stap pen In kaart brengen van bestaande situatie Noden klanten en producenten nagaan (enquête , customer journeys etc.) Te ondersteun en Hoofd- & sub- processen alsook vereiste systeem- capaciteiten Uitschrijven vereisten en processen Realiteit check en budget Ontwerp oplossing en architec- tuur Ontwikkeling en testen In Productie brengen. Sept / Oct / Nov./ Dec/ Jan/ Feb/ Mrt/Apr/Mei/Jun/Jul/Aug/Sept/Oct/Nov/Dec/Jan/Feb/Mrt Fase 1 Fase 2 2013 2014 2015

De Waarden en Drijfveren: Waarom leden toetreden

WAARDEN V.T. in functie van de Webwinkel Ik wil “eerlijke” voeding Waarden Respect Wederzijds Vertrouwen Geloof & Overtuiging Bewust met voedsel Respect voor natuur en ecologie (diversiteit, CO2 footprint, seizoenen) Vertrouwen in Kwaliteit In een betere wereld na een grote transitie Afval beperken; energieverbruik beperken Respect voor Voedsel Samen kunnen we nog iets veranderen Ik kan het verschil maken Leren (ontdekken) Respect voor dieren Samen verpakking verminderen Gezondere voeding dmv info producten Bewust consumeren Juiste prijs (eerlijk loon) Marketing & Afspraken Herbruikbare verpakkingen Ecologie gaat verder dan bio Mogelijkheid van een tweede munt Ik wil bijdragen Gemak & flexibiliteit Met een min. aan middelen Op tijd betaald Toegankelijkheid Eenvoud Tijd = qualytime Respect voor de boer Transparantie en contact met producent In de community & de lokale economie Interesse Respect voor andere mensen Inspraak en engagement Samen sterk Kwaliteit en smaak Respect voor familie en jezelf Anderen betrekken -Solidariteit Lokale meerwaarde Versheid Regelmatige feedback naar producent Consument kent moeilijkheden producent Open voor niet-leden Opvoeding, advies, kennis delen PLANET Ecologie Respect voor voedsel PROFIT What’s in it for me ? Community behoud PEOPLE Sociaal

Agenda voor deze Workshop: Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen. De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel. De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten. Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel Bouwen ja, maar hoe en waarmee ?

Algemene criteria voor de Webwinkel Attractief en onderscheidend Gebruiksvriendelijk (eenvoudig te leren) Verbindend (leden en producent) Informatief & dynamisch Stimulerend (m.b.t. engagement) Ondersteunend Flexibel – uitbreidbaar Snel …. Betaalbaar…

Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Intake en opvolging S O C I O C U L T U R E E L A S P E C T C o n s u m e n t e n Webshop R E T O U S N C I Suggesties, aanbevelingen en info Selectie Bestellen Status bestellen Betaling TV Rapportering Centraal Facturatie systeem Centrale VT DB RV ADMIN Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs , foto's Bestellings- opdracht Levering Facturatie CV Back office Intake en opvolging P r o d u c e n t e n

Profielen Leden/ Consumenten Korter engagement V e r a n t w o o r d Behoefte gebaseerd koper Enthousiast L.T. engagement Verantwoord tester Believer, rots in de branding Conservatief Verkenner Idealist Bewuste Planner Evangelist Spring in ‘t veld Traditie, ritueel gewoonte Pluk De Dag Rationeel, Georganiseerd Continue vergelijker Onvoorspelbaar, switcher, zapper Prijsbewust Gemak Koopjesjager Vrijbuiter Voorspelbaar gadgets Coupon- clipper, hamsteren Impulsieve verzamelaar O p p o r t u u n

Profielen Leden/ Consumenten Korter engagement V e r a n t w o o r d Behoefte gebaseerd koper Enthousiast L.T. engagement Verantwoord tester Believer, rots in de branding Conservatief Verkenner Idealist Bewuste Planner Evangelist Spring in ‘t veld Traditie, ritueel gewoonte Pluk De Dag Rationeel, Georganiseerd Continue vergelijker Onvoorspelbaar, switcher, zapper Prijsbewust Gemak Koopjesjager Vrijbuiter Voorspelbaar gadgets Coupon- clipper, hamsteren Impulsieve verzamelaar O p p o r t u u n

Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Intake en opvolging S O C I O C U L T U R E E L A S P E C T C o n s u m e n t e n Webshop R E T O U S N C I Suggesties, aanbevelingen en info Selectie Bestellen Status bestellen Betaling TV Rapportering Centraal Facturatie systeem Centrale VT DB RV ADMIN Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs , foto's Bestellings- opdracht Levering Facturatie CV Back office Intake en opvolging P r o d u c e n t e n

In het kader van V.T. Specifieke modules nodig ! Intake en opvolging S O C I O C U L T U R E E L A S P E C T C o n s u m e n t e n Webshop R E T O U S N C I Suggesties, aanbevelingen en info Selectie Bestellen Status bestellen Betaling TV In het kader van V.T. Specifieke modules nodig ! Rapportering Centraal Facturatie systeem Centrale VT DB RV ADMIN Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs , foto's Bestellings- opdracht Levering Facturatie CV Back office Intake en opvolging P r o d u c e n t e n

Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Intake en opvolging S O C I O C U L T U R E E L A S P E C T C o n s u m e n t e n/ l e d e n Webshop R E T O U S N C I Flexi-afsluitdag Suggesties, aanbevelingen en info Selectie Bestellen Status bestellen Betaling TV Rapportering Centraal Facturatie systeem Centrale VT DB RV ADMIN Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs , foto's Bestellings- opdracht Levering Facturatie CV Back office Intake en opvolging P r o d u c e n t e n

Uitdiepen enkele modules: Interactief Overlegmodel Boer/leden : Meekijken op de Boerderij Bestelplanner Facturatie en Betaling:

Potentiële Nieuwe Modules Meekijken op De Boerderij In eerste instantie wordt gedacht aan een geheel van foto’s en andere media die een realistisch beeld geven van de zorg en de kweekwijze van de boer. Vaak draait het ook rond “het koppel” en hun engagement. Waar staan ze voor ? Ook mogelijkheid om een eigen voorstelling van de producten te brengen. 3D afbeeldingen van de opbrengst/oogst (m.a.w. de producten) geven “inzage” – Let wel: moet zeer regelmatig vernieuwd worden ivm seizoenen en natuur-elementen. Webcams zijn een optie om de transparantie en het vertrouwen te vergroten, maar zeker geen verplichting. Doorclick-mogelijkheid vanaf bvb de bestelpagina naar deze producenten- pagina. Evolutie van de oplossing : Basic: foto’s en filmpjes op de producenten-info pag. Gevorderd: een interactieve Webpagina (Wiki) met ook één of meerdere webcams gericht op interessante, informatieve delen van de boerderij.

Potentiële Nieuwe Modules Overleg Boer/ Lid Een platform dat meerdere overleg- en overeenkomst-formules faciliteert, waarbij enerzijds de consument/lid meer inspraak en transparantie verwerft, terwijl de producent in ruil al dan niet financiële ondersteuning krijgt van het lid en een gegarandeerde afname van zijn producten. De Teams lijken het best geplaatst om hier voor V.T. het verschil te maken. C.S.A. modellen kunnen gaan van prefinanciering en delen van het bedrijfsrisico door het lid tot en met afname-garantie en evt zelfs werkondersteuning Enkele Modellen van groepsaankopen : Solid foods: het team garandeert een totale afname over een zekere tijd van een productie. “La Ruche qui dit oui” : Frans opzet waarbij een teamverantwoordelijke een afspraak rond prijs en hoeveelheid maakt met een boer. De Team Verantwoordelijke zoekt dan voldoende afnemers, die zich elk voor een hoeveelheid akkoord verklaren. Als de afgesproken hoeveelheid bereikt is gaat de bestelling door.

Potentiële Nieuwe Modules Overleg Boer/ Lid Evolutie van de Oplossing : Basic: Het overleg kan plaats vinden volledig buiten de webshop om; enkel de groepsovereenkomsten of individuele engagementen kunnen geäcteerd worden in het planning-tool (kalender) van de individuen en in de “Team Room”. Gevorderd: een platform waarbij “solid foods” afspraken geregistreerd worden en automatisch opgevolgd per team. Productie overschotten kunnen ook op korte termijn door teams aangenomen en verdeeld worden. Voedselteams of individuele teams helpen ook met het vinden van andere afzetkanalen voor de boer. Via het “opportuniteiten scherm” kan ingeschreven worden tot de minimum leverhoeveelheid is bereikt. (systeem La Ruche qui dit oui !) Als die is bereikt worden alle leden die inschreven verwittigd en de producent levert in het depot.

Potentiële Nieuwe Modules Bestelplanner Mogelijkheid om op voorhand bestellingen te plannen, te reserveren of definitief te plaatsen d.m.v. een kalender-functie. Ook favorieten-lijstjes of seizoen lijstjes, recepten met ingrediënten enz. kunnen hierbij worden toegepast. D.m.v. een historiek kunnen ook gedane bestellingen (tot bvb 1 jaar terug), worden geconsulteerd en/of gekopieerd. Groepsaankopen en hun verdeling kunnen tevens hierin worden samengebracht en getoond. Evolutie van de oplossing: Basic: kalender-functie waarin een bestelling nog voor de week van afname kan gereserveerd worden. (bvb voor vakantie-periode) Gevorderd: Elke bestelling en reservering is gekoppeld aan een afname-datum. Bestellijsten kunnen hergebruikt en aangepast worden. Historiek hiervan op te slaan gedurende min. 1 jaar. “Favorieten lijstjes “ kunnen aangelegd worden . Planning en reservering is ook mogelijk tot 1 jaar op voorhand.

Potentiële Nieuwe Modules Facturatie-Systeem Bij de bestelling wordt o.b.v. de opgegeven prijzen al een voorlopige afrekening per lid vooropgesteld. Deze wordt al dan niet gecorrigeerd bij leverbevestiging in het systeem. (zie ook Betalingsysteem) Het systeem houdt alle details per lid en per producent in een detailfile. Bij het orderpicken worden de gegevens aangepast voor bvb gewichts-producten of evt. manco’s, kwaliteitsproblemen enz. De gegevens van elke producent worden verzameld en er wordt een pro-forma factuur gemaakt per lid voor alle producenten. Bij aanvaarding van de levering kan een laatste correctie worden gemaakt. Daarna is de factuur (of kasticket) geconsolideerd per lid definitief, binnen de regels van de wetgeving (BTW etc..) Evolutie van de Oplossing : Basic: Facturatie nog per team per leverancier, met afrekening naar leden. Correcties achteraf inbrengen. Gevorderd: extern facturatie-systeem, aangepast aan onze Workflow en geconsolideerd per lid zoals hierboven beschreven.

Potentiële Nieuwe Modules Betalings-systeem Verschillende betalingssystemen kunnen naast elkaar in het systeem ondersteund worden. (veelal keuze binnen team) Methode “Portemonnee”: De klant (lid) stort een bedrag op zijn lopende rekening (portemonnee) en kan ten beloop hiervan bestellingen plaatsen. Al bij de bestelling wordt deze som gereserveerd voor de producenten. (evt op een ‘transfert rekening’) Na levering wordt het portemonneetje zo nodig gecorrigeerd. De leverancier wordt o.b.v. zijn factuur betaald vanop de ‘transfert rekening VoedselTeams.’ On-line betaling bij bestelling. (bvb Ogone, €bank ..) Nagaan of een soort “Paypal” systeem kan worden opgezet, waarbij betaling of aanzuivering “portemonnee” gemakkelijk kan verlopen. (bvb met enkel een pincode) Domiciliering : De leden geven toelating om bedragen te transfereren van hun bankrekening naar een V.T. rekening, die op zijn beurt de leveranciers betaalt. Afrekening o.b.v. factuur -+ correcties vorige levering. Overschrijving : via home banking wordt het bedrag overgeschreven op de rekening van het Voedselteams (of per team), die dan weer het geld overmaken aan de producenten.

Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen. Agenda voor deze Workshop: Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen. De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel. De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten. Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel Bouwen ja, maar hoe en waarmee of met wie ?

Het kader Logistiek Vervoer Producenten – werken & – beslissen samen Evenzeer waarde gedreven een aparte rol en functie in de Korte Keten Consumenten verzorgen hun deel ( proper depot, vlotte toegang, vlotte verhandeling van de producten, ..)

Waar wordt nu op ingezet ? Transparantie kosten-efficiëntie wettelijk kader Welk model ? Regionale schaal, clusters naar gelang de beheersbaarheid Boeren zijn aan zet, groepsvorming met eigen dynamiek Diversiteit in modellen, de aard van de groep is moeilijk te sturen

Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen. Agenda voor deze Workshop: Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen. De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel. De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten. Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel Bouwen ja, maar hoe, waarmee of met wie ?

Uitdagingen voor de Webwinkel Kiezen en beslissen van systeem en implementator, of partner(s) In lijn met waarden en commerciële model(len) V.T. Financiering van de ontwikkeling en onderhoud vinden Geleidelijkheid van de oplossing Bijdrage van gebruikers (leden, producenten, buiten V.T.) C.V.B.A. model Subsidies Leningen Andere ? Alle ideeën welkom !

Dank voor uw medewerking !