In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
n Leo presenteerd De voorstelling loopt vanzelf verder
Advertisements

Aadrijkskunde thema 3 Vragen en antwoorden.
Hoofdstuk 20 Lenzen Elk Schip moet de mogelijkheid hebben om zichzelf leeg te pompen.
Geen landbouw zonder water.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
We bekijken eerst gezamenlijk een introductiefilmpje
Thema 1 Noah, Yaimo en Ivar Water.
Rekenland vliegreis BERGMANS
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Het Milieu op de Filippijnen
Rivieren en Dijken.
2 havo/vwo 2 landschap, §4.
Zuid oost azie Natuurrampen.
Ik heb een steen verlegd…
digitale verkeerskrant van Rilland
HERFST Met het tweede leerjaar op speurtocht …
Gemaakt door Noah en Siddhart
Aardrijkskunde Thema 2 Werk en energie
Een reis langs de planeten
MILIEUVERONTREINIng Rien Quirynen B2.
Water BEGRIPPEN Oppervlaktewater = rivieren, kanalen, meren, de zee etc. (i.t.t. het water in de bodem) Zelfreinigend vermogen van water= mineralisatie.
Zwemmergie Stan Coen Luuk Egon SG Groenewald Klas: A2A.
Les §4.2 2 vwo.
Hoe ik paddenstoel word
Stormen Orkanen Overstromingen
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Het bos van Nieuw Wulven
Gemaakt door: Maaike Wiegers
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
FIETSENSTALLING GEBRUIKSAANWIJZING
Kleur illusie Links zie je een cirkel van blauw-violette (magenta) ballen, een van hen verdwijnt voor even rondcirkelend. Laat uw blik nu rusten op het.
Elke plant zijn eigen plek
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
De nieuwe tempel uit de visioenen van Ezechiël
Deel 2 Uitleg paragraaf 2-5 H2.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
2 T/H Hoofdstuk 2 Landschappen §2-4
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Klik op het plaatje voor info!
Plastic.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 8-10
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 7-8 Wereld. Bijna 7 m onder de zeespiegel Laagste punt van Nederland: hoe laag? Laagste punt.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
Gemaakt door: Daisy Nillesen & Whitney van de Vin.
Koala.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Watersnood in Veenendaal Het was donderdagnacht, 8 Maart Ik lag in bed, maar kon niet slapen. Het waaide namelijk erg hard en ik hoorde de.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Thema 3 De aarde beweegt. inhoud Doorsnee aarde Hoeveel aardebevingen.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Thema 9 Milieu.
Soorten meststoffen test.
Thema 9 Milieu.
Organische meststoffen
Met woorden in de weer In het hooggebergte.
De werking van een sluis
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
Semantisatieverhaal:
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
Organische meststoffen
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Aantekening: Ieder zijn milieu
Transcript van de presentatie:

In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes. Er wordt bij het aanklikken van zo’n filmpje een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Hier is de gebruikersnaam: groep8obsh Hier is het wachtwoord: groep8obsh Schrijf de rood gekleurde gegevens op een kladblaadje, dan heb je ze bij de hand. Veel plezier!

Methode Hier en Daar Thema 3 Water Groep 6 Watervervuiling Methode Hier en Daar Thema 3 Water Groep 6

Vervuiling van onze rivieren.

Wanneer een rivier in de bergen ontstaat, stroomt het water van het hoogste naar het laagste punt. Door de kracht van het water neemt de rivier allerlei steengruis, kiezels en slib mee. Hoe sterker de stroom hoe groter de stenen. De stenen blijven al vrij snel liggen. Dat komt omdat de stroom dan minder sterk is. De kleine slibdeeltjes zakken pas aan het einde van de rivier naar de bodem. Daardoor wordt het water op die plek steeds ondieper. Dit proces heet aanslibben. Klik aan: Filmpje Slib zakt aan het einde van een rivier naar de bodem.

Maakt niet uit, de Noordzee is toch diep genoeg. Het uitgebaggerde slib uit een haven wordt vaak in zee gestort. Het baggerschip vaart naar zee en door de luiken in de romp van het schip valt het slib naar de bodem van de zee. Maakt niet uit, de Noordzee is toch diep genoeg.  Als het slib niet vervuild is tenminste. Want als je vervuild slib in zee dumpt, vervuil je de Noordzee. Het havenslib raakt vervuild omdat langs de rivier fabrieken staan die afvalstoffen in de het rivierwater lozen. Slib heeft de eigenschap om al die afvalstoffen op te zuigen. En daardoor worden de slibdeeltjes sterk vervuild. Klik aan: Filmpje Rivierslib is vaak vervuild.

Vervuild slib wordt in een speciaal kunstmatig meer gestort Vervuild slib wordt in een speciaal kunstmatig meer gestort. Via een kilometers lange buis wordt het uit een baggerschip naar het meer gepompt. Daar ontstaat eigenlijk een grote vuilnisbelt met vuil slib. Het meer is na 15 jaar vol. Dan wordt er niet een nieuw meer gemaakt dat vol gestort wordt. Nederland zou op die manier een grote vuilnisbelt worden. De oorzaak van de vervuiling zijn de fabrieken langs de rivier, die allemaal afvalstoffen in het water lozen. Die moeten binnen 15 jaar een oplossing gevonden hebben om hun afval ergens anders op te slaan. Daarna mag het niet meer in de rivier gegooid worden. Klik aan: Filmpje Vervuild slib uit een haven kan niet in zee gedumpt worden

Olierampen

Als een olietanker op zee vergaat, ontstaat een grote milieuramp.

Wat betekent zo’n ramp voor dieren en mensen? Hoe ruimen we viezigheid weer op? Opdracht: Bekijk de film en maak tijdens het kijken aantekeningen. De film duurt 30 minuten

Klik aan: Film Bestrijding van een olieramp. (duurt 30 minuten) Opdracht: Schrijf naar aanleiding van je aantekeningen op wat je te weten bent gekomen.

Vervuiling van grondwater en oppervlaktewater Naast vervuiling van de zee kan ook het grondwater en het oppervlaktewater vervuild raken. Klik aan: Filmpje Grondwater + Oppervlaktewater = Drinkwater

Lees de tekst en beantwoord dan de vragen. Grondwater ontstaat door regendruppels en sneeuwvlokken, die op de grond vallen. Dit water wordt op natuurlijke wijze gereinigd: het water zakt langzaam door de grond. Hierdoor wordt het water gezuiverd. Op een aantal plekken wordt grondwater omhoog gepompt. Deze plekken zijn aangegeven met blauwe borden. Hier in de buurt moet je altijd heel erg voorzichtig zijn met gevaarlijke stoffen, zoals kunstmest. Grondwater kunnen we niet direct drinken. Dit wordt eerst nog verder bewerkt. Eerst wordt het water gefilterd. Dan worden er ongewenste stoffen uit gehaald. Naast grondwater bestaat drinkwater ook uit oppervlaktewater. Dit is water dat in meren, rivieren en plassen voorkomt. Dit water is viezer dan grondwater. Het moet dan ook beter gereinigd worden.

De vragen: Wat is grondwater? Wat is oppervlaktewater? Hoe raakt dit water vervuild? Hoe wordt dit water drinkwater? Dit is het einde van de presentatie